Hej!

Vi gör en renovering av alla rum på entréplan i vårt hus från 1936. Vi har nu dragit om all el, och satt nya gipsskivor på väggar och tak. Dessa ska nu spacklas under veckan. Sedan ska taklisten monteras och allt målas. Taklisten har vi valt en i äldre stil (svanhals av Moelwen). Nu till min fråga. Vi gillar de lite högre socklarna (golvlisterna) som är 95 mm höga. Blir det snyggt att välja dessa och sedan ha en kloss i hörnet av dörren och som foder en i samma stil men 69 mm höga? Är det vanligt att man har smalare foder än sockel? Tycker mig ha sett detta på andra äldre hus. Sen undrar jag om man normalt har samma foder runt både dörrar och fönster? Är 69 mm vanlig storlek på foder i hus från 1930-talet?

Alla synpunkter/erfarenheter mottages tacksamt!

Bifogar en bild som togs häromdagen, nu är även taket gipsat.
 
  • DSC_0020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Vi har också en Villa som vi vill ha lite äldre snitt på. Har satt stukatur i tak och skurkloss vid dörrar. vi valde smalare dörrfoder men högre golvsocklar, tyckte det blev snyggt. skurklossarna är hemgjorda. Till fönsterna valde vi att gipsa hela smygen, kändes inte lönt att ha foder där. har målat ut ett virtuellt fönsterfoder ist. Bifogar även bild på stukatur.

bilderna är från olika rum o lite olika steg i vår renovering, hoppas det kan inspirera!
 
  • IMG_9322 (Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9319 (Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00103 (Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 (Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!

Vilket fint hus!

Snygg sockel och foder. Vi har tänkt samma sockel (Klara), men vad är det för ett foder ni har valt? Vi hade tänkt Klara där med men en smalare variant men er var också snygg, vad heter den?
 
hej! dörrfoder är köpt på byggmax, tror dom bara har en allmogevariant!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.