Hej!

Vi ska måla vårt hus och jag vill få tips på NCS-koder på grå nyanser till en vit färg. Den vita vi har provmålat är enligt handlaren endast en "vit färg". Teknos färg och på burken står det kod; 946001001 vilket inte säger mig ett dugg. Jag ska åka ner till vår lokala handlare för att köpa en provburk 0502Y för att se hur vit den egentligen är som jag har målat med.

Nu till den grå färgen. Jag har provmålat med S2000N, S2500N och S3000N, där S2500N är den som fallit oss bäst i smaken men ändå inte helt :(

Är det någon som har tips på andra brytningar på ljusgrått????
 
Prova S2502-Y... Den gråskalan kan inte bli fel utomhus. Ni får en lite varmare gråton om ni väljer ur den gula gråskalan. Alltså S0502-Y osv...
 
Hej, vi har också ett Eksjöhus.
Huset är målat vitt (NCS 0500-N Vit) och till alla vindskivor och takskägg har vi målat med NCS S4500-N Grå. Den gråa färgen har i stort sett samma nyans som takpannorna så det smälter fint ihop (och man ser ev inte spindelväv så lätt.)
Fönsterna som levererats var målade med S 0502-Y och fasaden ser "renare" ut med NCS 0500-N Vit som vi valde.
 
Tack för hjälp. Ska åka till färghandeln idag och köpa några färgburkar :)
 
Byggherre skrev:
Hej, vi har också ett Eksjöhus.
Huset är målat vitt (NCS 0500-N Vit) och till alla vindskivor och takskägg har vi målat med NCS S4500-N Grå. Den gråa färgen har i stort sett samma nyans som takpannorna så det smälter fint ihop (och man ser ev inte spindelväv så lätt.)
Fönsterna som levererats var målade med S 0502-Y och fasaden ser "renare" ut med NCS 0500-N Vit som vi valde.
Håller med, 0500 ser alltid renare ut, 0502-y känns nikotin skadad eller inrökt och klar eller hur man ska beskriva det. Vill man ha gråare än 0500 på fasad eller foder är det bara att följa skalan..
 
Nytthus-10 skrev:
Tack för hjälp. Ska åka till färghandeln idag och köpa några färgburkar :)
Återkom gärna sen med hur ert färgval blev till slut. :)
 
Vi har nu lagt beställning på färg. Huset blir vitt (vitt vitt -dock har teknos som gör färgen aldrig tagit fram NCSkod på just den vita). Sedan blir de grå detaljerna S2502Y. Vi ville ha en så ljus grå som möjligt men ändå att man ser en skillnad när solen ligger på. Hoppas att det blir bra!
 
Hej, jag har också Teknos Tranemo och har fått den vita efter NCS. (NCS 0500-N Vit)
Det ni kanske ska tänka på (nu kanske ni redan har bestämt er) är att hålla er i samma färgskala. Det låter som om den vita som ni kallar Vitt vitt inte går i Y-skalan utan N, och då kanske man bör välja en grå som ligger i N. Annars upplever jag att det finns risk för att det "skär" sig. Men det har ni säkert kollat. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.