Jag behöver hjälp med en skoluppgift. På uppgiften står det att vi ska bygga ett hus i varberg på en bergskuperadmark och vi ska använda suturäng med stödmur.
Jag skulle t.ex vilja veta: vad man bör tänka på när man bygger ett hus i varberg och fägval.

Jag skulle vilja få fakta om allt möjligt som är viktigt att tänka på när man bygger ett hus.

Tacksam för seriösa svar =)
 
Så det så byggahusihalland, här blir man som ny medlem i forumet sågad vid fotknölarna i sitt första inlägg. Den var skön den :) gillar speciellt uppläxningsmeningen på slutet. "Du kanske rentutav lär dig något!" =)

Det enklaste är faktiskt att du läser en bok om hur man bygger ett hus, sen kan du återkomma om du har några frågor eller inte förstår vad de menar.
Lycka till och välkommen till forumet!
 
Det hade varit bra om du berättat mer om vilken utbildning det handlar om och vilken skola/årskurs det är. På det viset kan man anpassa nivån på svaren.
Det är säkert ingen som gör uppgiften åt dig, men vi kan kanske tipsa om var du hittar mer information.
Det är bra att du talar om att det handlar om en skoluppgift. Det händer ju ibland att det kommer frågor som man förstår är övningsuppgifter, men frågeställaren låtsas att det är han själv som frågar.
 
Redigerat:
Jag går på bygglinjen i årskurs 1 på gymnasiet =)
 
Lagar då?

Bygglagar?
 
Med färgval, menar du då typ av färg (styrs delvis av byggmaterialet) eller menar du kulör?

Stadsarkitektkontoret i den kommun som huset är tänkt att ligga i kan ge besked om det finns några bestämmelser eller rekommendationer när det gäller kulörer. Om det inte finns några sådana rekommendationer/bestämmelser så blir det en ren smakfråga. Ett tips är förstås att ta hänsyn till husets arkitektur och material samt förstås till omgivningen. Ska huset smälta in i naturen eller sticka ut t.ex. Jag kan varmt rekommendera boken "Färgen på huset" av Karin Fridell Anter (har jag för mig att hon heter).

Lycka till med uppgiften :)
 
Över huvud taget kan stadsarkitektkontoret ge en massa information om regler etc. i samband med bygget. Kolla på kommunens hemsida.
 
tack för svaren =) men fortsätt gärna svara ;)
 
Ursäkta om jag lät sur, bäst att jag förklarar varför.

Jag får regelbundet mail från studenter som vill att man löser deras skoluppgifter åt dem. Det kan låta så här:

"Jag vill veta hur man bygger ett hus så energieffektivt som möjligt. Det måste stå vilka material man ska använda och vilka material som är bra på vilka håll i landet. Svara mig innnan torsdag, för jag ska lämna in skoluppgiften på fredag".

Vid ett par tillfällen har studenter kopierat information rakt av från Byggahus.se och sålt till byggföretag och låtsats att man har skrivit det själv.

Pedagogen i mig säger att vi gör studenterna en stor tjänst om vi låter dem ta reda på informationen själva via biblioteken eller andra texter med tydlig avsändare - det är förmodligen det hela skoluppgiften går ut på.
 
byggahusihalland skrev:
Lagar då?

Bygglagar?
Som ngn ovanstående skrev: kolla med kommunen för det aktuella bygget.

För generella regler och lagar kan du tex kolla på boverktes hemsida där man kan ladda ned (det rätt stora) regleverket BBR (boverkets byggregler). http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=3624&epslanguage=SV

Sen finns också BKR (regelverket för konstruktion) att ladda ned:
http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade filer/2003/regelsamling_for_konstruktion.pdf
Men jag är tveksam till att du skulle behöva BKR för en gymnasieuppgift ??!?

Så mitt bidrag till dig bli att länka till Boverket - för regeldelen av din uppgift. Hur mycket av detta du behöver ta in i uppgiften vet jag inte - troligen inte så mycket - om det nu inte är en väldigt stor uppgift som skall ta många veckor/månader (specialarbete?). Troligen är det mest kommunens regler om bygghöjd, färgval, taktyp osv som du behöver...

På varbersg kommuns hemsida under "bygga&bo" hittar du en del nyttig info samt kontaktuppgifter. Det är nog inga problem att ringa och fråga efter byggreglerna i ngt område för en skoluppgift - det borde dom kunna skicka eller berätta för dig vad som gäller direkt.
http://www2.varberg.se/default.asp?action=nosplash

Marlene: Du har helt rätt i att man inte skall "ge bort" en uppsats tex- då lär man sig ju inget som elev. Men tips råd osv om vart man kan hitta information, samt svar på enstaka specifika frågor, och hjälp med tolkning tycker jag är ok :)

/K
 
Redigerat:
klaskarlsson skrev:
S
Marlene: Du har helt rätt i att man inte skall "ge bort" en uppsats tex- då lär man sig ju inget som elev. Men tips råd osv om vart man kan hitta information, samt svar på enstaka specifika frågor, och hjälp med tolkning tycker jag är ok :)

/K
Det är väl ungefär vad jag skulle förvänta mig att få som svar på en fråga också - ofta klarar man av att (och vill) sammanställa informationen, men behöver referenserna - och erfarenheten av var man kan få referenserna kan man snabbast få här på byggahus ;-)

Varberg - är inte det västkuststil, eller blir det för långt söderut ? Jag tänker på kungshus då - http://www.kungshus.se - borde finnas lite bra stilbilder där ?
 
byggahusihalland skrev:
Jag går på bygglinjen i årskurs 1 på gymnasiet =)
Om man går bygglinjen kanske man mer skulle inrikta sig på hur uppbyggnaden av huset ser ut. Dvs val av grundläggning, stomme, ytskikt etc.
 
men om jag ska bygga ett hus, vad bör jag tänka på? Först bör jag söka bygglov, sen då?

Tacksam för seriösa svar =) !!
 
Finansiering kanske...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.