Hej,

Jag behöver tips och råd med att välja skjutdörrsbeslag till två dörrar till mitt uteförråd.

Den ena dörren kommer vara en ”vanlig” 90x200 cm med räta vinklar. Bedömer att den kommer att väga ca 35 kg. Tips mottages tacksamt på bra och stabilt skjutdörrbeslagsystem.

Den andra (mindre) dörren är lite krångligare. Den kommer vara snedkapad i övre delen, dvs hela övre ramen kommer vara i vinkel (och inget parti kommer vara horisontellt). Går det att göra skjutdörr av detta? Finns det skenor som kan vinklas snett nedåt med fjädrar som dämpar? Eller finns det skenor som kan fästas i väggen bakom med en eller två långa armar från där dörrgodset är horisontellt? Andra förslag?
Avståndet till väggen bakom dörren är ca 110cm. Bedömer att dörren kommer att väga ca 30 kg.

(Anledningen till snedkapad dörr är att det bakom väggen (ovan förrådet) finns det en trappa som gör delar av förrådstaket snett)

Se bifogad skiss i Paint.

Tack på förhand!

Skjutdörrar.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det ingen som har något bra tips? Hjältestatus utlovas :)
 
AnneFi
Kan du inte såga en regel sned och fästa i taket så får du en plan yta att sätta dörren på.
 
Intressant förslag AnneFi. Om jag förstår dig rätt så skulle väl det innebära att regeln hamnar i våg jämns med det lägsta hörnet i dörröppningen (övre vänstra hörnet på vänstra dörröppningen enl. bild). Tanken är att dörren ska vara snedkapad (estetiskt, annorlunda och aningen dumt). Idag finns är redan dörröppningen gjord så svårt att backa nu och göra öppningen vågrät i överkant.

(För den högra dörren kommer jag fästa en horisontell regel ovanför dörren i två stolpar som går på vardera sida om dörren och fästa skjudörrsbeslaget i regeln)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.