Efter julhelgen konstaterade jag att elementen hemma var skållheta och att shunten på pannan stod och tuggade i ena ändläget (max).

OK, den har väl lagt av tänkte jag. Troligen något kugghjul som hoppat ur sitt läge eller gått sönder.
Stängde av pannan och lossade shuntmotorn och dess anslutningskabel för att undersöka den.

När jag tog isär ställdonet (shuntmotorn) så var jag inte uppmärksam på hur den plastring med vilken man ställer in brytläget (lägena) för den extra switch som finns i ställdonet var monterad. Naturligtvis hoppade den ur sitt läge när jag tog isär ställdonet.

Ställdonet är ESBE 67M. Se sid 19 i detta datablad: http://alshch50.narod.ru/Datasheets/Esbe/Documentation.pdf

Den extra brytaren (auxiliary switch) är kopplad till en plint i pannan märkt gränsbrytare shunt.
Sid 44 i http://www.rorjour.se/ctc/ecoel.pdf

Eftersom gränslägena för denna switch går att justera undrar jag om det är någon som vet hur den ska vara inställd? Man justerar den genom att vrida en liten plastring med en utskjutande klack. Ringen med klacken roterar med den axel som styr shunten och på samma axel finns en annan fast monterad ring med klack som bryter strömmen till motorn när den kommit till något av ändlägena.

Hur ska ringen med klacken för "auxiliary switch" vara monterad i förhållande till den fasta ringen?
I vilket läge på shunten ska den bryta eller göra kontakt på pannans "gränsbrytare shunt"?
 
Jag är inte 100% säker utan att ha kollat upp detta närmare. Men jag har för mig att den brytaren skall aktiveras när shunten är halvvägs mellan öppen och stängd.
Det är en bivalent shunt på eco-el, vilket innebär att den tar värme från den nedre delen ända tills shunten öppnar över 50%. Över 50% tar den värme från den övre delen.
När auxiliary switch aktiveras så tillåts eltillskott som spetsvärme, när värmepumpen inte orkar längre.
Nu vet jag inte om du har någon värmepump kopplad till din eco-el iofs.
 
Tack lordi :) Jo, jag har en luftvärmepump kopplad till min Eco el. Ditt resonemang låter riktigt. Läget är ju inte akut så jag får testa vidare i morgon.
 
Nu har jag satt tillbaka plastringen för auxiliary switch så att den sluter när shunten är i läget över 50%. Allt verkar ok, men jag måste kolla hur elvärmen kopplas in när det blir kallt.
Nu verkar dock shunten bete sig normalt. Dvs den står ungefär i mittläget och inte ute i maxläget som tidigare. Undrar om det hade räckt med att krafta av och på pannan.
 
Min shunt har hängt sig också några gånger, ibland kan det räcka med att man tar ut den ur hållaren trycker dit den igen och ställer den på max, då ska den gå tillbaka till det rätta värdet efter en stund.
 
Jag blev nog lite för ivrig bara :) Tror att en vaktmästarreset hade fixat det.
Jag har inte fått något svar från CTC på hur styrklacken för den extra switchen för styrning av fördröjd shunt ska monteras så är det någon som vet så svara gärna:)
Den verkar sitta någorlunda rätt för jag tycker systemet fungerar bra trots kylan som råder.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.