Hej,
Jag har en luft-vatten värmepump, Mitsubishi Electric WM 112, som värmer entreplan med golvvärme. Min källare (100kvm) har idag ingen uppvärmning och min tanke är att installera vattenburna radiatorer i denna (totalt 6 st av lite olika storlekar).

Det jag inte kan lista ut är vad jag behöver för komponenter för att lösa detta. Mitsubishi har något som de kallar för ett 2-zons kit, men en VVSare jag hade i huset i ett annat ärende sa att detta inte behövdes. Är det någon som vet om detta stämmer och vad det i så fall är för andra komponter jag behöver?

Min tanke var att varje radiator skulle ha sin egen krets och att dra rören till dessa i golvet. Låter detta som en OK ide?

Sista frågan handlar om dimensionering av radiatorerna. Jag fattar att dimensionen påverkas av vattentemperatur, men hur vet jag hur mycket effekt jag kan räkna med att jag får ut av en radiator? Den tillverkare jag har tittat på har tre effektmått för en given radiator beroende på vilken av nedanstående kategorier jag befinner mig i.
EN442 (W) 70/50/20°C
EN442 (W) 55/45/20°C
EN442 (W) 75/65/20°C

Mvh,
Carl
 
Har du värmepump så använd tabell 55/45/20°C vid dimensioneringen. Det är bra att överdimensionera radiatorerna när man också har golvvärme så temperaturskillnaden blir mindre. Även rören måste vara tillräckliga.
 
  • Gilla
lantzen
  • Laddar…
J Josth skrev:
Har du värmepump så använd tabell 55/45/20°C vid dimensioneringen. Det är bra att överdimensionera radiatorerna när man också har golvvärme så temperaturskillnaden blir mindre. Även rören måste vara tillräckliga.
Hej och tack! När du skriver temperaturskillnader, menar du då skillnaden mellan den temperatur som går till golvvärmen och den som går till radiatorerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.