Vilket håll ska jag lägga parketten åt?

  • Som det nuvarande golvet

    0 Röster 0,0%
  • Byta håll

    4 Röster 100,0%
  • Bägge hållen går bra

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    4
  • Omröstningen stängd .
Mats-S
Jag skulle lägga det åt samma håll som du börjar gå i filmen, dvs samma riktning som hallen. Typ som jag gjorde hemma hos mig för några år sedan (utgick från hallen), och det ser riktigt bra ut från alla rum och vinklar :)

Var noga med att måtta in bredden i alla rummen innan du börjar lägga så att du inte får någon skarvbit på typ 1 cm i något rum.

EDIT: Även noga med att golvet ligger i en absolut rak linje från hallen till det bortre rummet, blir det den minsta böjen så syns det direkt när man kommer in i hallen ... du kommer att gräma dig varenda gång du kommer hem då ;-)
 
Redigerat:
  • Gilla
rödkajak
  • Laddar…
H
R rödkajak skrev:
Hjälp imorgon ska jag börja lägga golvet men är villrådig om vilken riktning golvet ska ligga i. Golvet ska bli Kährs Verona tvåstav i hela huset och ska ligga åt samma håll
Se i vilken riktning mest ljus från fönstren kommer in, i den riktningen skall parketten läggas för att sidoskarvarna på parketten ska synas minst. Olika rum kan ha olika riktning. Lägg inte löpande mellan rummen, dela av parketten rum för rum om det inte är väldigt små utrymmen, parketten måste kunna få möjlighet att röra sig på ett bra sätt.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
H HEM2121 skrev:
Se i vilken riktning mest ljus från fönstren kommer in, i den riktningen skall parketten läggas för att sidoskarvarna på parketten ska synas minst. Olika rum kan ha olika riktning. Lägg inte löpande mellan rummen, dela av parketten rum för rum om det inte är väldigt små utrymmen, parketten måste kunna få möjlighet att röra sig på ett bra sätt.
Instämmer absolut inte,
det funkar perfekt att lägga alla rummen som en helhet i en rak linje. Lägger man med marginal mot väggarna enligt anvisningen så är det ingen fara för svällning mot väggarna. Det här är ju ingen källare, det är rum som är uppvärmda året runt i torr miljö
Angående synliga skarvar pga ljuset, marginell skillnad, gammal skröna.
 
H HEM2121 skrev:
Se i vilken riktning mest ljus från fönstren kommer in, i den riktningen skall parketten läggas för att sidoskarvarna på parketten ska synas minst. Olika rum kan ha olika riktning. Lägg inte löpande mellan rummen, dela av parketten rum för rum om det inte är väldigt små utrymmen, parketten måste kunna få möjlighet att röra sig på ett bra sätt.
varje rum kommer att delas av Kährs"skarvtröskel" men det skulle bli bra konstigt tänker jag om parketten ligger åt olika håll i kök respektive vardagsrum som är de två som syns i filmen
 
Mats-S
R rödkajak skrev:
varje rum kommer att delas av Kährs"skarvtröskel"
Betydligt snyggare om du slopar dom trösklarna. Svårare läggning ja, så du avgör själv om du fixar det :)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Betydligt snyggare om du slopar dom trösklarna. Svårare läggning ja, så du avgör själv om du fixar det :)
Det fixar jag absolut men det blir totalt 15 meter parkett utan någon skarv!
 
H
R rödkajak skrev:
varje rum kommer att delas av Kährs"skarvtröskel" men det skulle bli bra konstigt tänker jag om parketten ligger åt olika håll i kök respektive vardagsrum som är de två som syns i filmen
Du kommer att störa dig mer på synliga skarvar än att golvbräderna ligger åt olika håll.
 
H
R rödkajak skrev:
Det fixar jag absolut men det blir totalt 15 meter parkett utan någon skarv!
Det finns andra lösningar än en tröskel, vi tog en tunn eklist 3-4 cm bred med rundade kanter som vi satte fast med lim på ena sidan, då kan båda golven röra sig utan påverkan av det andra golvet.
 
  • Gilla
rödkajak och 1 till
  • Laddar…
H
Mats-S Mats-S skrev:
Instämmer absolut inte,
det funkar perfekt att lägga alla rummen som en helhet i en rak linje. Lägger man med marginal mot väggarna enligt anvisningen så är det ingen fara för svällning mot väggarna. Det här är ju ingen källare, det är rum som är uppvärmda året runt i torr miljö
Angående synliga skarvar pga ljuset, marginell skillnad, gammal skröna.
Definitivt ingen gammal skröna.
 
H HEM2121 skrev:
Det finns andra lösningar än en tröskel, vi tog en tunn eklist 3-4 cm bred med rundade kanter som vi satte fast med lim på ena sidan, då kan båda golven röra sig utan påverkan av det andra golvet.
Det är typ så Kährs skarvtröskel ser ut eller ser nu att det heter skarvlist

https://www.golvpoolen.se/golv/golvtillbehor/golvlister/t-list-kahrs-massiv/p-427159-425699?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PLA - High Prio - Business Value - Shopping&utm_id=21693194531&gad_source=1&gbraid=0AAAAADpmQrVem0df8Hzo7AGs432xRVnZ7&gclid=CjwKCAjw1NK4BhAwEiwAVUHPUFJRmSzu0Za_x-nvSpQrywKPphyCIvlY0xhyJn-WmYFQwjKh5AnZqRoCtpMQAvD_BwE
 
H
R rödkajak skrev:
Det är typ så Kährs skarvtröskel ser ut eller ser nu att det heter skarvlist

[länk] - High Prio - Business Value - Shopping&utm_id=21693194531&gad_source=1&gbraid=0AAAAADpmQrVem0df8Hzo7AGs432xRVnZ7&gclid=CjwKCAjw1NK4BhAwEiwAVUHPUFJRmSzu0Za_x-nvSpQrywKPphyCIvlY0xhyJn-WmYFQwjKh5AnZqRoCtpMQAvD_BwE
Det blir snyggt!👍
Detta fanns inte när vi la om parketten i rummen, det fanns då någon tråkig svindyr plastvariant det fanns också metall men båda varianter var otänkbara att sätt dit. Därför hittade vi en egen variant med eklisten. Hade det funnits samma list som du länkade till hade vi valt det.
 
Redigerat:
  • Gilla
rödkajak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.