H
Har en CTC vedeldad panna från -79 som jag värmer upp med. Funkar kalasbra än så länge! (dåligt med referenser dock).

Nu har vi dock börjat renovera övervåningen (golv, isolering, balkar osv osv) och upp dit går det ett mycket fult kärl som jag fått förklarat för mig att det är expansionskärl. Detta vill jag naturligtvis få bort på bästa sätt då det är fult och mycket jobbigt att bygga runt då det skall totalrenoveras på vinden.

Är ej jag som satt in detta och har dålig koll på vad som behövs. Vad jag fått förklarat så används inte detta längre? förstod dock inte riktigt hur.

Men till frågan då! kan jag byta detta och sätta det i samma rum som pannan? kan jag bara ta bort det? vad behöver jag för kärl? (har läst något om att det skall vara 10% av pannans kapacitet).

Det enda jag fått fram av pannan är följande:
Modell:
CTC 265K från -79
står endast
volym värmeber. 200L
volym v.v ber 95L

DSC_0314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0316.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0318.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det inte används längre så är det bara att ta bort. Annars får du installera ett tryckexpansionskärl vid pannan om du inte har något. Och räkna 15% av ditt vattenburnas systems volym.
 
Har du ingen acktank så går det bra med ett slutet expansionskärl anslutet till pannan.
http://www.billigtvvs.se/produkter/205/174/expansionskarl-slutet-25l
Räcker bra med 25 liter då pannan är av typ ctc 265 med kopparberedare så mängden aktivt vatten i värmesystemet är litet. Ett slutet expansionskärl ska vara minst en tiondel av mängden vatten i värmesystemet.
Säkerhetsventil har du redan, syns längst till vänster på första bilden.

Du tänker väl inte värma hela huset med ved hela vintern med hjälp av den här pannan som inte alls över huvud taget är konstruerad för vedeldning? Ständig passning med ny ved och risk att bränna sönder skorstenen. Hur stort är husets enegibehov? Max 11-12 kW effekt kan du få ur pannan genom att försöka elda med vad.
 
Redigerat:
H
Tanken var att värma huset med den pannan i vinter ja. Har en el-patron också om det var det du tänkte på. Jag är medveten om att den är gjort för att elda olja men jag har ingen tanke på att byta ut den inom det snaraste. Funkar som sagt väldigt bra än så länge, iofs inga minusgrader ännu men 8-9 grader dock. Tycker att dragluckan och spjället sköter sig själv än så länge. Får slänga in lite ved då och då men sköter sig själv gör den tycker jag, kanske inte som de allra senaste men jag lägger på lite ved då jag kommer ihåg det. Eller är det helt galet? ditt inlägg syftar till det :D har som sagt liten erfarehet av just pannor. Men jag vill tro att el-patronen hjälper en del (om än i elräkningen).

Har ingen ack.tank så då får det bli ett slutet kärl på golvet! Är du säker att det räcker med ett 25L? tänkte kanske om man skulle slå på stort och sätta ett 50L för att vara säker. Var inte så stora summor.
 
Redigerat:
H
Ny fråga:

Har nu varit i kontakt med rörmockare i frågan efter era svar. Han var motvillig till att gå ner till 25l då huset är på cirka 100kvm och det skall bytas ut. Han sade att 50 var ok men hade hellre satt ett 80 för att ha lite att spela på. Helt ok tyckte jag MEN då kom den lilla chocken. Då jag inte haft ett slutet kärl innan utan endast ett öppet så var hans rekommendation att sätta en "SYR VENTIL" som slår på vid 90 grader och öppnar helt om det överstiger 97. Detta var för att inte tanken skulle smälla vid överkokning. Denna kostar 3000kr vilket är rätt surt. (eget vatten)

Vad tror ni? någon som stött på detta innan?
 
  • Gilla
Försöker Fixa Själv
  • Laddar…
Jag har inte en SYR-ventil till mitt slutna system utan bara en säkerhetsventil som öppnar vid 1,5 bar.
 
Strunta du i SYR-ventilen, kör med säkerhetsventiler istället, det måste du ha. Det johanpelle nämner några inlägg tidigare att du redan har säkerhetsventil är inte korrekt, det som syns på bilden är iofs en sådan men den tillhör ventilröret för tappvarmvattenberedaren. Om du sätter in ett tryckkärl kan det nog trots allt vara bra med 50 liter så behöver den inte flexa så mycket och håller bättre.
 
H
ok! tack för alla tips!

Meddelar rörmockaren att det blir ett 50liters med 1.5bar tryckventil om jag förstått det rätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.