Hej, då förälder dog för 5 år sedan ärvde jag en mindre sommarstuga på ca 60 kvadrat i Södra Norrland med uppskattat marknadsvärde på ca 300 000.

Jag är inte kunnig alls på hus alls och borde då ha sålt den, då den ligger 5-6 timmars bilresa från där jag bor och därför väldigt osmidigt att ha koll på denna, speciellt då jag på sommaren också brukar resa mest utomlands på semestern.

Men det var främst sentimentala skäl då jag förknippade det så starkt med förälder och därfölr vore att ta bort en ytterligare del, men jag har väl nu blivit känslomässigt mogen att se det rimliga i försäljning.

Problemet är väl att huset inklusive trädgård har varit rätt oskött under den tiden, och inte skulle bli särskilt bra försäljning i sitt nuvarande skick. Huset byggdes för övrigt på 70-talet och det märks också inomhus för nästan K-märkning.

Huset bör väl då renoveras till försäljning, men då jag inte kan mycket om hus vet jag inte ens vad som skulle behövas till försäljning.

Frågan är om det finns någon motsvarande "besiktningsman" för småhus som kan ge en uppfattning vad som bör renoveras innan försäljning? Är det möjligtvis något som husmäklare kan hjälpa till med för att underlätta försäljning senare?

Tacksam för svar.
 
Kolla med en mäklare, som kan ge råd om vilken nivå av renovering som kan löna sig.

Om det är ett hus med så lågt värde så misstänker jag att i princip alla former av renovering är en förlustaffär. Målar du för 50 000, så kanske det höjer värdet 10 - 20 000.

Röj om tomten är igenväxt.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 3 till
  • Laddar…
SKulle säga som ovan laga sånt på huset som e trasigt och skadar huset (typ läckande tak) i övrigt fixa bara små (billiga) kosmetiska förbättringar. röj upp på tomten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
T
Håller med föregående inlägg. Röj upp på tomten och laga sådant som kan förstöra huset om det inte funkar. Rensa och städa invändigt så det inte ser/känns unket.
Stäm av med mäklaren hur marknaden ser ut och vad den anser kunna vara värdehöjande åtgärder.
 
  • Gilla
Odi et Amo och 1 till
  • Laddar…
Tack för råd, blir nog att jag anlitar firma att röja trädgård då jag försökte själv för några år sedan där det blev mindre dåligt men inte bra. Affektionsvärde är ju ett gissel, men till slut inser man ju att delar av avlidna inte finns i saker utan i minnen,
 
  • Älska
abbe_
  • Laddar…
Jag håller med föregående men med ett tillägg. Försök att göra en grovröjning av tomten ett tag innan försäljning och sedan hålla tomten i hyffsat skick tills det är dags (Kanske går att betala nån ungdom i närheten för att klippa gräset åtminstone).
Man ser en del annonser på hus som antagligen stått tomma och det sänker verkligen intrycket om man ser att gräsmattan precis blivit "klippt" med röjsåg och det ligger lite gammalt bråte synligt jämfört med en vettig trädgård.

/M
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.