De flesta företag verkar mest intresserade av att sälja tunnor, men det är svårt att hitta någon med kompetens om rening och uppvärmning. Hoppas att det kan finnas kunnigt och hjälpsamt folk här.

Vår badtunna är av rostfritt och rymmer 2 kubik vatten (Modulpool). Nu har vi kommit på att det vore härligt att ha den tempererad och ren under sommaren.

Jag tänker spontant att det vore fint att koppla på in/utloppet i tunnan till typ: cirkulationspump --> nåt filter (t.ex. i husets krypgrund) --> termostat --> solpanel (kanske på taket) --> tillbaka till tunnan. Men vettefasen vart man hittar passande grejer till det. Antar att det även behövs någon liten bottendammsugare.

Eller har ni något annat förslag på hur man kan hålla vattnet rent och tempererat sommartid? Kanske är det bättre att på något sätt (helst automatiskt) byta ut några liter vatten per dag? Fast då har jag ju ingen aning om vad för sorts grejer som behövs...

Jag lägger in några bilder på hur tunnan är placerad. Det är inga problem att lyfta på stenarna i altanen och koppla på grejer om det behövs.
 
  • Badtunna av rostfritt stål integrerad i altangolv vid gult hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostfri badtunna täckt med trälock, placerad på stenlagd altan med grön gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att kunna behålla badvattnet så behöver man regelbunden rening och även
någon typ av desinficering, oftast använder man klor.
Klart att du ska möjlighet att bada varje dag när ni har en så fin tunna.
Hur värmer ni den idag?
Hur är det kopplat?
Vilka anslutningsmöjligheter finns?
Är tunnan/locket isolerat?

Vi har också en rostfritt spabad, dock något större ca 5kbm.
Med lite mer info så kan jag lättare ge dig lite råd.
 
Vi värmer med vedeldad kamin på vintern som vi tar upp på sommaren. Så sommartid finns ingen värmekälla i dagsläget.

Det finns in/utlopp under kaminen, men det är inte inkopplat. Hittills har vi fyllt den med trädgårdsslangen och tömt via bottenpluggen som leds till dagvattenledning. In/utloppsledningen som inte används är 2 x R32. Tunnan är isolerad, men inte locket. Vi ett trölock på vintern och en "presenning" (som ingick när vi köpte) på sommarn.

Nice att du också har rostfri tunna!
 
Kolla på Intex dom har ganska mycket pumpar,filter och även mindre värmare. Om det bara skall vara för sommaren.
 
R RoBo skrev:
Kolla på Intex dom har ganska mycket pumpar,filter och även mindre värmare. Om det bara skall vara för sommaren.
Tack!
Jag har just lagt väg ett mail till dem. Hoppas att de är bättre än de leverantörer som jag pratat med hittills. Två har typ bara slickat en länk till sin hemsida och en lovande att ringa upp men gjorde inte det... Sånt där med rening och uppvärmning verkar inte helt enkelt, så man behöver ha tur och komma i kontakt med nån som kan föreslå nån vettig lösning...
 
Fick just svar från intex att de inte har utrustning till att mina behov... Så tillbaka på ruta ett.
 
Tillbehören som vedpool har tycker jag verkar vettiga,
http://vedpool.se/tillval/
Jag har ett system med lösa delar som jag både valt och kopplat ihop själv.
Pumpen, med förfilter, suger både från botten och från en "skimmer" som sitter i vattennivån.
Från pumpen går vattnet igenom ett patronfilter, därefter genom värmaren på 6kw, sedan tillbaka in i poolen.
Jag styr både pump och värmare med wifi styrda reläer så att jag kontrollera när pumpen ska gå och badtemperatur.

Ett isolerat lock sparar man in fort om man ska ha badet uppvärmt kontinuerligt.
Vi har haft igång vårt i 5 veckor och badar minst en gång varje dag, vi har tänkt att ha det eluppvärmt hela året.

Din tänkta budget och kunskap styr vilken utrustning som jag vill rekommendera, billigt och bra/hållbart går sällan
ihop. Ett rostfritt bad förtjänar bra grejer!
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tillbehören som vedpool har tycker jag verkar vettiga,
[länk]
Jag har ett system med lösa delar som jag både valt och kopplat ihop själv.
Pumpen, med förfilter, suger både från botten och från en "skimmer" som sitter i vattennivån.
Från pumpen går vattnet igenom ett patronfilter, därefter genom värmaren på 6kw, sedan tillbaka in i poolen.
Jag styr både pump och värmare med wifi styrda reläer så att jag kontrollera när pumpen ska gå och badtemperatur.

Ett isolerat lock sparar man in fort om man ska ha badet uppvärmt kontinuerligt.
Vi har haft igång vårt i 5 veckor och badar minst en gång varje dag, vi har tänkt att ha det eluppvärmt hela året.

Din tänkta budget och kunskap styr vilken utrustning som jag vill rekommendera, billigt och bra/hållbart går sällan
ihop. Ett rostfritt bad förtjänar bra grejer!
Wow, vad skillat att plocka ihop till ett eget system! Å coolt med digital styrning...

Patronfilter verkar va en bra grej. Då klarar du reningen utan bottendamnsugare eller? Det kommer i mycket fröer från träden här...

Patronfilter och solvärme är jag ganska inne på nu. Kollade på några grejer från Rubinpool som kansle kan funka...

Värme http://www.rubinpool.se/produkter/poolvarme/solfangare/solfangare-inglasad-2235

Patronfilter http://www.rubinpool.se/produkter/pooler/ovanmarkpooler/tillbehor/patronfilterpump-cristal

Bottensug http://www.rubinpool.se/produkter/pool-tillbehor/bottensug/bottensug-ejector-spa

Kan det verka vettigt? Men det kanske behövs fler delar för att få det att funka?

Inser ju att man knappast kan hålla 30 grader i vattnet med den lilla klena solvärmaren, men jag är mest ute efter att kunna doppa ner mej å få svalka när man solar. Så typ 20-22 grader skulle duga.

Budgeten är väl upp till 3000:-. Såklart vill man satsa på bra grejer när man har en så flott badtunna :)

Isolerat lock verkar ju bra. Köpte du från tillverkaren eller byggde eget?
 
Jag tycker tyvärr inte att solfångare är en bra lösning,
- värmetillskottet får man som mest när det behövs som minst
- Placering och rördragning är dyrt och svårt att få snyggt, hur ska den klara vintern?

Intex patronfilter är för litet och pumpen för klen, om man ska ha patronfilter så ska det vara
stort, annars är det bättre med ett sandfilter, gärna med filterbollar i.

Jag tycker fortfarande det här paketet vore lämpligt https://www.pool-fritid.se/produkt/filtersystem-pro-el-varme-3-kw/

Vi har ingen problem alls med smuts faktiskt, botten utsuget tar det som sjunker och skimmern tar det som finns på ytan. Lite smuts kan man känna på kanten i vattenlinjen, det tar jag bort på 1 minut med handen eller en rengöringssvamp.

20-22 grader är KALLT, vi håller mellan 32-35 grader, kan tänka mig att gå ner mot 30
men då får det vara +25 i luften.

Vi måttbeställde ett isolerat Elite lock från https://www.kuben.se/spalock-byggda-for-svenska-forhallanden/spalock-elite.html

Inte billigt men ändå prisvärt.

Du får nog fundera lite på din budget om du ska få till en bra lösning.
 
Åh, ett för litet och för klent patronfilter vill jag ju inte ha. Då slår jag den ur tanken genast!

Paketet med elvärme och sandfilter kanske är rätt bra. Eller om det går att byta ut en viss mängd vatten varje dag på nåt automatiskt sätt (vårt varmvatten till huset går på jordvärme = bättre än direktverkande elpatron).

Då har jag egentligen två alternativ:
- sandfilter + elvärme + isolerat lock
- automatiskt vattenbyte + isolerat lock + bottendammsugare

Har du kollat nåt på vad det har kostat att hålla vattnet varmt med el i de här fem veckorna? Vintertid tycker ju jag iofs att det är himla mysigt att elda i kaminen, så det är egentligen bara på sommarn som jag tänkte hålla vår tunna hyfsat varm. Förra sommarn höll den typ 16 grader. Då blev det extremt korta svalk-dopp, ha ha!
 
Kunde inte sova i natt, så jag funderade på varmvattenkostnader. Att fylla hela vår tunna med 38°C varmvatten från trädgårdsslangen kostar ca 85 kr (2 kubik). Att byta 10% av vattemängden varje dag mot fräscht varmvatten skulle alltså kosta 8,5kr per dag, dvs 850 kr för hela sommarsäsongen (100 dagar).

Så alternativet att byta 200 liter/dag istället för att köra genom filter och värmare kanske är rätt hett. Och då istället lägga en ordentlig slant på isolerat lock. Och kanske komplettera med skimmer över bottendamnsugare.

Vad har du för skimmer? Det kanske räcker med en sån enkel som hänger på kanten när man bara har 2 kubik i tunnan...
 
Om du tappar ut vatten ur tunnan, så slänger du bort både vatten och energin som vattnet innehåller.
Låter vettigare att rena vattnet och låta en genomströmningsvärmare stå för tempökningen.
Hur räknar du på kostnaden för varmvattnet, har du inte jordvärme?
 
Hoppsan, nattliga kalkyler är visst inte att lita på. Fast kalkylen som jag gjorde nu i vaket tillstånd blev nästan löjligt billig med metoden att byta ut 10% av vattnet. Men jag kan inte se nåt fel i den heller...

Min tunna rymmer visst bara 1500 liter (Excellent oval XL). Det går år 8 kWh att värma 150 liter vatten från 4 grader till 50 grader. Med jordvärme är kostnaden 27 öre per kwh. Det ger en summa på 2 kr/dag (!!!) dvs 200 kr för hela sommaren (100 dagar). Bifogar beräkningsunderlaget.

En flödesgivare kostar iofs några tusen i i köp också...

Men har du nån uppfattning om vad din elpatron har kostat i drift under den månad som du haft igång den? Skulle kanske bli ungefär halva den kostnaden med en 3kw här...

Men ang skimmer. Har du nån uppfattning om hur man ska tänka där? Funkar sånna små som hänger på kanten eller finns det bättre varianter att satsa på? Ifall jag nu skulle köra på varrenbytesmetoden...

Ledsen att jag tar massa av din tid i anspråk. Men grymt värdefullt för mej , annars hade jag kanske köpt skräpet från Rubinpool och fortfarande suttit med en smutsig badtunna... Å du kanske är lite som mej som tycker att det är lite roligt att vända å vrida på olika metoder ;-)
 
  • Skärmbild av energiberäkningsverktyget med fält för vattenvolym, start- och sluttemperatur samt energibehov ifyllt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en webbsida som visar bergvärmepriser och beräkningsunderlag för energikostnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en sådan här skimmer
En skimmer i kanten på ett spabad döljer utsuget och rensar ytvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

inte så mycket till skimmer egentligen, men den hjälper till att ta lite av ytvattnet och så döljer den utsuget på ett snyggt sätt.

Att byta en del av vattnet kanske inte blir så dyrt, men jag tror tyvärr inte det räcker för att hålla vattnet rent och varmt, ganska snart vill du nog byta allt vatten.
När vi badar har vi alltid på pumpen kontinuerligt, blir ojämn temperatur fort om pumpen är av.
Jag tolkar det som att du har 3 anslutningar i karet, att suga ut vatten i botten fungerar väldigt bra och håller vattnet rent.
Flytande skräp tar vi med en akvariumhåv modell större.
En poolpump, filter och en värmeväxlare som är kopplad till jordvärmen vore väl det bästa.

Första månaden körde vi utan lock, hade bubbelplast som flöt på ytan, vi höll drygt 30 grader dygnet runt och gjorde av med ca 30kWh/dygn.
Nu har vi sedan 3 dagar vårt nya lock, men pump och slangar som är utför poolen är fortfarande helt oisolerade.
Nu ligger vi på ca8kWh per dygn, känns mer rimligt.

Varning dock! starkt beroendeframkallande att kunna bada när man vill!
Mycket tid har försvunnit från telefoner och tv tittande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.