Hej! Jag har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Vi skall måla trägolv och väggar vita i kök och matsal. Vi har en varm beige fondvägg i matsalen som vi vill behålla. Vilken vitfärg passar bäst att anväda till golv repsektive väggar?

Trägolvet skulle jag vilja ha glansigt vitt lantligt. Skall golvet ha en mörkare vit färg än tapeten?Jag har hört någonstans att taket är det som skall vara vitast, därefter väggarna och sist golvet.. Någon som vet om detta stämmer?

Tacksam för tips!!!!!!
 
Vi har vitt tak, gräddvita väggar och golv av ekparkett i nyrenoverat gästrum. Vi är mycket nöjda med färgerna.

Jag håller inte med om att ett vitt glansigt golv är "lantligt". Möjligen då innan någon har gått på det med skor och innan barn har börjag leka på det. Småningom blir det grått och därmed lite mer "lantligt".

Golv som man går på tycker jag inte skall vara vitmålade.
 
Taket ska vara vitast - om väggarna är vitare än taket ser ju taket smutsigt ut.

Jag skulle nog måla väggarna med S0500-N och likaså golvet. Detta eftersom att du vill ha en blank golvfärg och blank golvfärg finns som alkyd och gulnar med tiden. För att motverka att alkydoljefärgen gulnar brukar man ställa den vita kulören i S0500-N. Då kommer den inte att gulna lika fult som om du skulle ha den helt vit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.