Hej,
Söker hjälp från någon som kan VS.
Skulle behöva veta vilka 3 kopplingar jag behöver för att kunna koppla på vattnet till golvvärmen.

Köpt på mig en massa olika kopplingar men kan inte kombinera mig fram.
Finns ett hav av kopplingar ju...

Bild 1. Behöver en vattenslangsanslutning för att kunna fylla på vatten i golvvärmen, vilken del behöver jag köpa?

Bild 2-3. Vad behöver jag på pexkopplingen för att kunna koppla på 22mm anslutningsslang?
 
  • Röd expansionskärl för värmeinstallation mäts med tumstock, kopplingsrör synliga, otydlig verkstadsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand med handske håller flexibel vattenslang nära en koppling, byggnadsmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand i skyddshandske håller en vit plaströrledning nära flexibel slang mot rörkopplingar; VVS-installation eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Bifogar bild på hur det ser ut.
Har bara 3st platser att koppla på...

Stämmer att det är 22mm slät.

Menar du att det är fel att jag kopplar enligt bifogad bild?
 
  • Värmesystemkomponent med påfyllning, returledning, framledning och elektrisk anslutning, upphöjt på trästöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Du får koppla på en kran för påfyllning innan du kopplar på pannan.

Edit. Det du skriver är påfyllning är utlopp från säkerhetsventil, om trycket blir för högt i kretsen.
 
  • Gilla
Harey
  • Laddar…
Krilleman
Är det inte ett T-rör vi ser här?! (Rosa pil)

Avtappningsventilen kan du fylla på via. (Mässingslocket)

Industriell utrustning med kablar och rördelar på trästöd, markerat med "Retur" och "Framledning" pilarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
B
Utloppet på säkerhetsventilen är inte ett ställe att fylla systemet.

Sätt ett t stycke på returen eller framledningen istället. Eller använd en avtappning. Ibland finns det runt golvvärmefördelaren.
 
Om jag sätter T på framledningen borde det vara med kulventil för att stänga av påfyllningen?
 
B
H Harey skrev:
Om jag sätter T på framledningen borde det vara med kulventil för att stänga av påfyllningen?
Ja eller en ballofix. Det blir så mycket vatten på golvet annars, om man skippar avstängningsventilen...
 
Ballofix är ett märke på en kulventil.
 
Krilleman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.