Hej,

Jag vore tacksam för tips om vilket räcke jag ska välja. Jag har sökt på forumet men inte hittat något klockrent.

Min altan ser ut så här:

DSC00045.

Trallen är av lärk och jag är inne på att välja lärkreglar 45x45 men dels känns det lite klent - är rädd att den slår sig - och det verkar vara svårt att få tag i rätt längder. Kryss hade varit snyggt men känns inte bra med tanke på att jag har småbarn.
 
Hade nog varit snyggt med ett 1" galvat rör horisontellt 5cm ner från toppen och sedan 4-5 st 3/4" rör jämt uppdelat på resten.

eller 1 1/4 uppe och 1" under.
 
Beror på syfte och smak. Vill ni bara undvika olyckor skulle jag välja ett placera ut en lång rad blomtråg som avgränsning. Mer diskret än så kan det knappast bli. Vill ni förhöja husets fasad hävdar ni räcket med samma formspråk och kulörval.

Snickerier enligt bifogad skiss skulle passa fint till verandafönstren.
 
Redigerat:
jag skulle ha monterat glasrutor i härdatglas dyrt men grymt snyggt
 
jag funderar på glas eller vajer, snyggt som bara den men kostar lite mer än bara trä har jag märkt när jag fick pris. Men det företag jag fick pris ifrån hade mycket bättre priser än tex glasmästerier som är svindyrt. Det lutar åt glas för vår del
 
Mixarn,
Skitsnyggt!
Vad har du för avstånd mellan ribborna (23x38) ?
 
Hej, Anders!

Kul att du gillade det !!!
Jag har helt sonika använt en 23x38 som mellanbit...Alltså :
1 - satt en ribba med 38 sidan utåt
2- sedan ställt en ribba med 23 sidan utåt, som distanskloss, ha en ribba kapad lika lång som de du ska sätta upp.

Därigenom visste jag också att om jag bara satte första ribban i lod så hamnade alla andra oxå i lod.
Hoppas du förstår hur jag menar... :confused:
Provade några nya whiskeysorter i går så jag har väl "inte all jäst i degen" som man säjer i bageri-branchen .... :p :eek:
// Mixar´n
 
Hej: Om det var jag som skulle bo där så skulle jag göra figursågade bräder i stående å liggaren skulle vara lite utåt tippad. Jag letar själv efter ett bra ballkong räcke.
 
Hej !
Har liknande utformning på altan och stolpar.
Jag använde 3 st i höjd 38mm rostfria mejerirör.
Helt underhållsfria !
 
Försöker bifoga bild, men lyckas inte !
 
Rostfritt !
 
  • P9140015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att tänka på när man gör ett räcke är att om man har barn själv/bekantskapskretsen, försöka att få ribborna stående vilket försvårar klättrande på staketet. Speciellt viktigt kanske om trädecket/altanen är en bit upp från marken.

Vet med erfarenhet... :)

/Thompa
 
Kolla in vårat räcke, tillverkat i rostfritt syrafast =P
Det fanns många modeller på räcken med stående rör som kanske skulle passa. Själv gillade jag det med liggande rör bäst:


Köpte det från http://www.timil.se

Lycka till!
/Krille
 
Bleh, jag lyckas inte heller bifoga bild, eller jag länkade en som är på deras hemsida som är på mitt räcke men det ville sig tydligen inte....
Nån som vet hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.