Hej!

Håller på att bygga ett friggebodsförråd och har helt fastnat i hur taket ska läggas, hoppas att någon kan förklara momentet för mig

Köpte en färdig stomme där den högre delen inte har något överhäng och det är nu detta som förvirrar mig

Min tanke nu är att börja lägga råsponten och när jag kommer fram till kanten slutar råsponten där och inget överhäng byggs

Sedan när panel som läggs på gles läggs kommer detta sticka ut längre än vad taket gör

Hur löser jag detta?
 
  • Trädäck med utemöbler och stor fläkt framför byggnadsställning och hus i soligt bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Svårt att se hur det är konstruerat på vänster sida , vid taköverhänget .
På höger sida så kan lösningen vara att sala på överarmarna , så långt ut du tycker är lämpligt .
 
Vänster sida vet jag hur jag ska lösa, det är den högra som jag helt stannat upp med

Hur menar du med sala ut? Typ bygga ut övre delen?
 
Tomture61
Deki90 Deki90 skrev:
Vänster sida vet jag hur jag ska lösa, det är den högra som jag helt stannat upp med

Hur menar du med sala ut? Typ bygga ut övre delen?
Du spikar fast en regel I lämplig dimension som blir som en förlängning av överarmen , på sidan av överarmen .
 
S
Har du köpt färdig stomme, hör av dig till de du köpt av. Byggde själv byggsats-friggebod, blev flera mejl och samtal från mig till leverantör pga oklarheter.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Svårt att se hur det är konstruerat på vänster sida , vid taköverhänget .
På höger sida så kan lösningen vara att sala på överarmarna , så långt ut du tycker är lämpligt .
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du spikar fast en regel I lämplig dimension som blir som en förlängning av överarmen , på sidan av överarmen .
Precis så tänkte jag med! Hörde av mig till en bekant som ritar byggen som sa att det var fel. Sen blev min förrvirring större, jag kommer köra på detta, ser i nget som kan gå fel. Kommer köra samma dimension som nuvarande och börja en bit längre in och låta den sticka ut ca 10-15cm
 
S stugfar skrev:
Har du köpt färdig stomme, hör av dig till de du köpt av. Byggde själv byggsats-friggebod, blev flera mejl och samtal från mig till leverantör pga oklarheter.
Redan gjort det och dem svarade med att det var jag själv som avgör hur jag vill göra, finns flera lösningar använd google
 
S
Deki90 Deki90 skrev:
Redan gjort det och dem svarade med att det var jag själv som avgör hur jag vill göra, finns flera lösningar använd google
Se där. Lite mera hjälpsamhet hade man ju kunnat önska (såvida inte du köpt en stomme specifikt utformad för att sakna överhäng på ena sidan).
 
Tomture61
Deki90 Deki90 skrev:
Precis så tänkte jag med! Hörde av mig till en bekant som ritar byggen som sa att det var fel. Sen blev min förrvirring större, jag kommer köra på detta, ser i nget som kan gå fel. Kommer köra samma dimension som nuvarande och börja en bit längre in och låta den sticka ut ca 10-15cm
Ju mer överhäng du har desto mer skyddar du fasaden , från väta .
Skulle inte tveka på 30-40 cm .
Sen har vi det estetiska också . Ser bättre ut om överhänget är lika runt om .
Skulle också ha minst 1 m som regeln överlappar på takstolen .
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.