Jag har en vattenpump med 32mm anslutning där och jag ska ansluta en 25mm PEM-slang.

Är det här rätt koppling då?

Mässingsfärgad förminskningskoppling för anslutning av en 25mm PEM-slang till 32mm rörsystem.
 
Krilleman
Ja! (y)
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Nu behöver jag hjälp med en till koppling!

Lite slarvigt fotat tyvärr men det borde väl vara 40mm.
Vad behövs om jag ska ansluta en 25mm slang här?

Närbild på mätverktyg vid 40mm koppling på pump för att ansluta 25mm slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Kan ytterdiametern vara 42,4 så är det 32-gänga.

?

Är det en pump?
 
Japp det är en pump

Tilägg: Pumpen är en Neptun NPHW 4100
 
Redigerat:
Krilleman
En pumpkoppling borde väl sitta som ett smäck då!

Dock verkar bara dimension 32 finnas vidare till 20.

Två mässingsfärgade pumpkopplingar med G32xG20 dimension och tillhörande tätningar visas bredvid produktbeskrivning.
 
Tack för hjälpen. Jag åker till min lokala comfortbutik och hoppas dom kan hjälpa mig där.
 
Krilleman
Men på en pump är det aldrig bra att dra en muff med lin direkt på anslutningsgängan.

Pumpkoppling bör monteras!
 
Jag har väldigt dålig koll på allt vad kopplingar heter så jag är mycket tacksam för er hjälp!

Hur fungerar en sån där pumpkoppling? Behöver jag ytterligare en del för att få det att fungera?
 

Bästa svaret

Det är två stycken pumpkopplingar i krillemans bild. Den släta ytan på dellen som ligger ner trycks mot ändan på pumpens anslutning med hjälp av muttern, som står upp i bilden. Mellan pumpen och kopplingen ska gummipackningen ligga. Fördelen med pumpkopplingen gämfört med att skruva på något direkt på pumpens gänga är att pumpkopplingen dels gör det lätt att ta loss slangen från pumpen även när det är trångt och dels att pumpkopplingen tar upp vissa mindre rörelser och riktningsfel tack vare gummipackningen. Dessutom är det mindre risk att skada pumpens anslutning då man inte behöver dra åt så hårt för att det ska täta som om man drar en koppling med tätning i gängan.

Du behöver en PEM koppling för R20 gänga också. Typ en sådan här:
http://www.rinkabyror.se/artikel/prk-403-25x20r-utv/
Gänga in den i pumpkopplingens invändiga gänga. Lin är bästa tätningen i dessa dimensioner, men för en enda koppling en gång i livet hade jag nog tagit gängtejp.

Kommer du inte åt att handla på Ahlsell så har Rinkaby också motsvarande pumpkoppling:
http://www.rinkabyror.se/artikel/unionkoppling-32rx20rinv/
Du ska ha den i mässing.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Tack för en bra förklaring PNO
Nu förstår jag hur det hänger ihop!

Jag kommer åt Ahlsell men har riktigt dåliga priser där på VVS.
Betalar 112+moms för samma artikel som kostar 96:- inkl. moms hos Rinkaby :x
 
Pumpen är nu inkopplad och allt funkar som det ska. Tack för hjälpen PNO och krilleman! (y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.