??? Hej alla kunniga!! Jag kommer, om allt går vägen, att under våren -04 påbörja ett lösvirkeshus. Ett hus 1 planshus om ca 137 kvm. Jag har fastnat för att ställa huset på en plintgrund, för att undvika fukt och för att tomten är ganska kuperad. Nu till frågan.

Ska man köpa färdiga plintar och sulor, eller ska man gjuta själv. Vad kostar plintarna och vart beställer man dessa.

Vilket underarbete behöver man generellt göra med marken ?? dränering etc.

Vad är den ungefärliga kvadratmeterkostnaden för en plintgrund, om man bistår med en hel del eget arbete.

Är det något annat jag bör beakta/tänka.


TACKSAM FÖR RÅD OCH SVAR.
 
Bra tänkt - plintar är ingen dum idé.
En av fördelarna är att du inte behöver göra så mycket förarbete i form av dränering osv - förutsatt att markförhållandena är de rätta. Det är ju inte så lyckat att plinta i bottenlös lera t.ex... Se också till att det inte blir några dalar eller gropar under huset, sånt måste planas ut. Sunt förnuft rekommenderas.

Jobbet gör du med fördel själv. Det gäller bara att vara noggrann med mätningarna. Det är en klar fördel att göra plintarna själv efter som man gjuter dem i rätt höjd direkt. En rad färdiga plintar som man grävt ner är inte lätt att få i våg. Gör du jobbet själv kommer inte grunden att kosta många tusenlappar...

Tänk bara på att planera för inkommande telefonlina, elkabel och vattenledningoch utgående avlopp. :)
 
Tänk på att dina plintar bör stå på berg helst.
Gjut själv ovh hyr en rotationslaser för att få allt i våg.
Tänk på att dränera vid varje plint så att dom inte blir för fuktiga. Använd riktig betong som pallar med vatten.
Helst så skall du ha tvättad sten inunder så att du slipper fukt överhuvudtaget.
mvh
E ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.