Hej, ska bygga ett nytt parhus inom kort och sitter just nu med en pensionerad arkitekt och försöker komma fram till den mest optimala planlösningen. Man är ju alltid super intresserad utav att höra andras synpunkter och man vill ha flera ögon på det hela.

Vi kommer ha magisk utsikt mot havet/öppna fält mot det håll han ritat in större och fler fönster.

Hur skulle ni andra placera rum och trappa? Jätte svårt att veta hur man får det absolut bästa.

bifogar med en skiss hur arkitekten ritat det.
 
Du skriver att du ska bygga parhus. Visar ritningen hur en del av huset ska se ut på plan 1 och plan 2?
 
BirgitS
Verkar jobbigt med så långt mellan kök och matplats, dessutom via en rätt smal öppning. Det blir jobbigt när den sista ska bära ut sin tallrik efter måltiden samtidigt som den första är på väg från köket och det blir möte i öppningen.
Ont om förvaring i hallen.
Uppfyller badrummet på plan 1 verkligen tillgänglighetskraven?
Är alla sovrum vettigt möblerbara med säng, skrivbord, bokhylla och garderob?
Verkar jättekonstigt att man ska behöva gå från hallen och en lång sträcka genom vardagsrummet för att komma till plan 2.
Stor oanvändbar övre hall.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
D Daniis skrev:
Hej, ska bygga ett nytt parhus inom kort och sitter just nu med en pensionerad arkitekt och försöker komma fram till den mest optimala planlösningen. Man är ju alltid super intresserad utav att höra andras synpunkter och man vill ha flera ögon på det hela.

Vi kommer ha magisk utsikt mot havet/öppna fält mot det håll han ritat in större och fler fönster.

Hur skulle ni andra placera rum och trappa? Jätte svårt att veta hur man får det absolut bästa.

bifogar med en skiss hur arkitekten ritat det.
Vad som är ultimata planlösningen beror ju på vad behoven är...

Det finns mycket jag gillar med planlösningen du lagt upp, men vissa saker jag skulle tänkt annorlunda.

Matplatsen hade jag inte stuvat undan utan istället haft mellan vardagsrum och kök, kanske hade vardagsrummet då behövt bli lite större.

Hallen tycker jag är alldeles för liten. Där är visserligen avhängningsyta som ser ok ut, men ingen plats att sitta och ta på skorna. Ingen yta för barn att sitta och ta på overaller. Ingen plats att ställa barnvagnen.

Köket ser lite knixigt ut med en ö mellan alla delar så det blir svårt att ta sig runt.

På ovanvåningen står det dress i stora sovrummet - men där ser inte ut att vara någon faktisk plats för förvaring av kläder?

Allrummet ser lagom stort och anvädbart ut.

Små sovrummen ser ut att vara rimliga i storlek.

Badrummet är svårt att se hur det är tänkt, men misstänker att det är en dusch precis bredvid dörren uppe till vänster, den hade jag definitivt att längre in i rummet för att inte få problem med fallet.

Vad är syftet med ytan utanför stora sovrummet, hur ska den användas?
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Spontant känns det som att trappen borde vändas 180 grader, tryckas upp mot arb.rum-väggen och göra den till en L-trappa i stället. Känns väldigt avigt att som nu behöva gå igenom hela husdjupet för att kunna nå trappan och att man på övervåningen möter en vägg relativt omgående.

Är det något som hindrar placeringen av fönster, nu sitter det bara fönster i två väderstreck. Om det ska bli ett parhus borde det gå att få till fönster i ytterligare ett väderstreck?
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Spontant känns det som att trappen borde vändas 180 grader, tryckas upp mot arb.rum-väggen och göra den till en L-trappa i stället.
Precis vad jag tänkte skriva. Allrummet uppe blir bättre då också.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det märks att det är en pensionerad arkitekt, väldigt mycket 70-talsradhus över ritningen.
Givetvis måste de två halvorna vara spegelvända så att tvättstugan på båda halvorna hamnar vägg i vägg, inte så kul att ha sovrummet bredvid grannens tvättstuga om de kör tvätt och torktumlare på natten för att spara el.

Trappan är knasigt placerad och matplatsen är liten, trång och långt från köket. Om man ska ha en separat matplats så ska det vara för att det ska få plats med gäster!
 
Har Du ingen fasadritning som Du kan lägga upp?
Blir lättare att möjligheterna då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.