Vi ska bygga ett Fiskarhedenhus (Domherren). Vi har ändrat väldigt mycket i planlösningen för att få en öppen känsla samt stor groventré. De vi har svårt att få till är köket (för litet?) samt placering av kamin.

Nån här som kan komma med lite inspiration? Nånting vi i övrigt verkar ha missat eller borde tänka på?

Vi spikar planlösningen om max två veckor. Alla tips mottages tacksamt!






Visa bilaga 9178 Emma o Daniel Croner Rev 160913.pdf
 
Inte bra med fyrkantigt kök, mina föräldrar har det och det är ett ständigt krockande när man är två eller fler där samtidigt. Jag hade satt köket där sovrum 2 är och tvättstugan där sovrum 3 är och flyttat sovrum 2,3 där kök och tvättstugan är nu. Dessutom hade jag satt matplatsen där hobbyrummet är och haft vardagsrummet där matplatsen är och struntat i att ha ett hobbyrum. Men det är ju bara min personliga åsikt :p Hade heldre haft ett vardagsrum än ett hobbyrum. Var hade ni tänkt ta vardagsrummet i dagsläget? :)

Kaminen sätter ni så den syns både från kök, matplats och vardagsrum, där den är nu fast lite mer mot höger :D
 
Redigerat:
Tack för svaret! Hobbyrummet blir mer av ett gästrum vilket vi anses behövas och det lite större sovrummet är tänkt att vara nära kök/tvättstuga då tanken är att ha separat barn/vuxendel. Vi har testat alla möjliga olika varianter. Svårt att få till! Men utifrån nuvarande planlösning. Ser du nån möjlighet att få till köket på bättre sätt? Blir inte kaminen lite ensam där? Tv:n i vardagsrummet är tänkt att vara vid väggen mot hobbyrummet så att säga.
 
Jag gillar verkligen Domherren och tycker det är väldigt trevligt och välplanerat hus. Men tyvärr tycker jag att er variant är sämre än originalet på de flesta punkter. Varför den långa gången från groventren, och huvudentrén ser också smal ut. Sen ser vardagsrum/matrum väldigt svårmöblerat ut.

Jag hittade den här gamla tråden https://mobil.byggahus.se/forum/losvirke-timmerhus/23386-fiskarheden-bilder-2.html

Där har de också lagt köket mot baksidan öppet mot vardagsrummet, men fått till det betydligt bättre. Vill man som ni ha en stor groventre kan den läggas utanför tvättstugan och allrummet kan göras till ett gästrum.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Asson: Du har exakt samma tankar som jag.

Om du flyttar klädkammaren i stora sovrummet till andra änden kan du ha dörren närmare entrén, och på så sätt skippa väggen mot köket helt. Minska även det sovrummet lite, så att "finentrén" blir lite bredare, även om den inte ska användas till vardags behöver den ha plats för skor och upphängning för de gäster som nog ändå kommer.
 
Tack för tipsen! Vi gillar dock mycket med nuvarande planlösning men håller med gällande entrén. Den bör nog vara lite bredare.

Anna - hur menar du med skippa väggen mot köket? Från sovrummet?
 
För att rätt kunna bedöma trivselvärdena i planlösningen bör man veta dess tilltänkta orientering i väderstreck. Om man i brist på detta antar att husets långfasad med kök och vardagsrum vetter mot söder så är några kommentarer givna. Vardagsrum bör helst ligga i västerläge så att man kan fånga upp em och kvällssol. Om man struntar i hobbyrummet och låter denna yta ingå i vardagsrummet så förbättras denna möjlighet. Dessutom slipper ni det fåniga och opraktiska arrangemanget med dörrarna till hobbyrummet och sovrum 2. Köket är inte optimalt. Vill man ha ett U-format kök får det inte vara så långt mellan de olika sidorna. Vad skall man göra mitt på golvet? Väljer man en L-lösning får man utrymme för en alternativ matplats. Man behöver inte ha så mycket arbetsbänksyta. Men allra viktigast, de små skottgluggarna till fönster kommer ni att hata. Enligt ritningen har de karmyttermått 50x110 cm. Det betyder att glasytan på varje fönster är 30x90 cm! Placeringen och utformningen av fönstren i vardagsrummet är heller inte bra. Det stora avståndet mellan mittfönstren blir otrivsamt. Dessutom ser de triangelformade överdelarna rätt oestetiska ut. Bättre med fyra högre fönster som sitter tätt ihop.
 
Daniel Croner skrev:
Tack för tipsen! Vi gillar dock mycket med nuvarande planlösning men håller med gällande entrén. Den bör nog vara lite bredare.

Anna - hur menar du med skippa väggen mot köket? Från sovrummet?
Väggen mellan kök och korridor, så att korridoren försvinner.
 
Anna_H skrev:
Väggen mellan kök och korridor, så att korridoren försvinner.
Aa förstår. Vi jobbar på den lösningen!
 
Anna_H skrev:
Väggen mellan kök och korridor, så att korridoren försvinner.
Hur menar du då? Är inte riktigt med på Hur det hänger ihop med klk och sovrummet??
 
justusandersson skrev:
För att rätt kunna bedöma trivselvärdena i planlösningen bör man veta dess tilltänkta orientering i väderstreck. Om man i brist på detta antar att husets långfasad med kök och vardagsrum vetter mot söder så är några kommentarer givna. Vardagsrum bör helst ligga i västerläge så att man kan fånga upp em och kvällssol. Om man struntar i hobbyrummet och låter denna yta ingå i vardagsrummet så förbättras denna möjlighet. Dessutom slipper ni det fåniga och opraktiska arrangemanget med dörrarna till hobbyrummet och sovrum 2. Köket är inte optimalt. Vill man ha ett U-format kök får det inte vara så långt mellan de olika sidorna. Vad skall man göra mitt på golvet? Väljer man en L-lösning får man utrymme för en alternativ matplats. Man behöver inte ha så mycket arbetsbänksyta. Men allra viktigast, de små skottgluggarna till fönster kommer ni att hata. Enligt ritningen har de karmyttermått 50x110 cm. Det betyder att glasytan på varje fönster är 30x90 cm! Placeringen och utformningen av fönstren i vardagsrummet är heller inte bra. Det stora avståndet mellan mittfönstren blir otrivsamt. Dessutom ser de triangelformade överdelarna rätt oestetiska ut. Bättre med fyra högre fönster som sitter tätt ihop.
Som du skriver så ligger långsidan med vardagsrum mot söder och tanken är att ha altan bakåt och fortsätta runt mot väster. Väster är den enda sidan vi har grannar emot så därav vill vi inte inte de stora fönstren åt de hpller då det är endast skog på övriga sidor. De stora fönstrens ska korrigeras då tanken först var att ha kamin emellan. Hur menar du med arrangemanget med dörrarrangemanger till hobbyrummet ? Hur tänker Du att man skulle lösa det på ett bra sätt? Vi behöver ju dessa antal rum. Tack!
 
Prova att rita om köket. Ha högskåp mot tvättstugan och en köksö som sitter fast mot fönsterväggen, då kan ni skippa väggen mot korridoren vilket blir snyggare. Tror det blir svårt att möblera vardagsrummet men har ingen lösning på det. Sen tycker jag att entrén behöver breddas eller att en del av klädkammaren blir garderob som öppnas från entrén. Lycka till!
 
Om ni måste ha kvar hobbyrummet så får ni fila lite på läget på mellanväggarna mellan alla rum i det hörnet och vardagsrummet så att dörrarna till sovrum 2 och hobbyrummet kan ligga i linje med varandra mot vardagsrummet. Nuvarande lösning är ofärdig och ett slöseri med yta. Bra att ni skall korrigera de stora fönstren. Allvarligaste problemet är dock de alltför små fönstren i köket. Detta måste ni åtgärda.
 
EmmaCroner skrev:
Hur menar du då? Är inte riktigt med på Hur det hänger ihop med klk och sovrummet??
Som jag skrev: Om du spegelvänder sovrummet så att KLK hamnar mot badrummet kan du ha dörren närmare entren och då behöver du inte korridoren.
 
Ett förtydligande: Enligt Boverkets byggregler måste ett rum (eller avskiljbar del av rum) i en bostad ha fönster mot det fria. Fönsterytan (glasdelen) bör vara ca 10% av golvytan. I ert fall behövs alltså dubbelt så mycket glasyta som ritningen redovisar. Uppfyller man inte det kravet riskerar man att nekas bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.