Hej

Vi har kört helt fast med vår planlösning och skulle behöva ha lite tips och idéer.

Jag har i datorn lite snabbt slängt ihop en planlösning på hur det ser ut idag och vilket som blir utbyggnad.
Väggarna som är röda kan inte flyttas på av lite olika anledningar. Garaget är ihopbyggt.

Vi skulle uppskatta dina synpunkter.

Mvh
Linda
 
Alla frågor ska ju mötas med frågor heter det så jag börjar väl då med just en fråga. Vad har ni för behov? Ni har ju troligen något skäl bakom utbyggnaden. Behöver ni fler sovrum eller är det ett större vardagsrum som är viktigast eller kanske ett stort badrum?
 
mats_o
Ja vad dum jag var, det glömde jag ju skriva.
Vi behöver ett större vardagsrum, 2 sovrum och 1 badrum.
 
Gör det lite lättare :)

Frågor var ju kul så jag tar ett par till. Har du någon utsikt du vill ha från tex ett nytt vardagsrum i utbyggnaden?
Vill du ha två kompletta badrum eller ett badrum plus en lilltoa?

Vill du ha kök och vardagsrum ihop/öppen planslösning på den delen eller kan köket ligga kvar där det ligger?
 
Ställ så många frågor du vill.

Utsikten är bäst åt öster, därefter har vi en ganska bra utsikt även åt norr.
Vi har en mycket liten toa idag på 3,7kvm så en ny större hade varit kanon.
Att ha köket nära vardagsrummet är trevligt, men ihopbyggt med vardagsrummet vill vi inte ha.
Där köket ligger idag går det även att bygga ut ett litet burspråk om så behövs.

Här är det helt fria händer att komma med förslag, det går bra att lägga om allt, förutom att väggarna runt det den lilla wc:n och det nuvarande köket vara oröda.
 
oki var är då norr på din skiss? ovankant?
 
Japp, ovankant, där 16,20m står.
Glömde skriva att graget är inte riktigt ritat som det är. Det är 11 meter långt, så utsikter i söder på utbygnaden är något begränsat då man se hela garaget.
 
Har inte kommit så långt heller men jag vill lägga badrummet där köket ligger nu. Där finns ju lämpliga rör. Köket tror jag blir bra längs söderut i nybygget. Samma skäl där, rör finns enkelt att plocka från tvättstugan
 
mats_o
Det var nog inte så dumt, skall se om jag kan fila på sådant.
Det enda är ju att köksrummet idag är ganska stort, skall man kombinera det med tvättstugan kanske?

Halva köket och tvättstugan är nybyggt så rören kan enkelt tas därifrån.
 
Jag skissade lite och la faktiskt ett sovrum där för att kunna utnyttja ytterväggen till att släppa in ljus.

Tvättstugan blir lite ombankad i formen men kvar på ungefär samma ställe
I nybyggnaden hamnar då ett sovrum plus vardagsrummet och köket. Eftersom jag fick plats över mitt i huset så la jag in en klädkammare/förråd där eftersom man aldrig kan få nog med förvaring. La in en korridor för att slippa genomgång i alla rum även om den möjligheten finns genom tvättstugan om man vill gena till köket från garagedörren

Se det här som den snabbskiss det är. Jag har bara gått grovt på känn och inte räknat på några mått alls

Just ja. Jag gav mig på lite röd vägg ändå. Den lilla snutten i entren hoppas jag går ta bort så att man får lite mer öppet där. Sen flyttade jag badrumsdörren till röd vägg men det var bara för att få badrumsdörren mer centralt så det går nog på ett ut
 
  • Ritning2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mats_o
Det var en fin idé du kommit fram till.
Dörren till garagen går tyvärr bort eftersom det måste byggas en sluss mellan garaget och huset i så fall. Eftersom det finns en smörjgrop i garaget finns inte det så mycket utrymme att ta av då slussen kräver en hel del utrymme. Glömde skriva det tidigare.
Jag gillar att du fått ihop kök och vardagrum så bra. :)

Lite av den långa röda väggen kan man röra, den är röd mest för att den är bärande och säkringsskåpet sitter där.

Lägger upp en skiss som vi har skissat på här hemma.
Förådet som är inritat är även tänkt för att ge vika för en trapp till eventuell kommande övervåning.
 
Kul att se att vi hadde laggt förråd på samma plats :)

Jag var först inne på samma variant som ni, dvs rum längs norra väggen. Hadde då lagt bad plus tvätt i gamla köket men jag tyckte det blev bättre att uttnyttja det utrymmet till ett sovrum iom att man kan ha ett bra ljusinsläpp där. Likaså blir det ett lite mer avskiljt sovrum än de som hammnar vägg i vägg.

Det skulle kanske gå att mecka in en liten sluss om man flyttar sovrums och tvättstugedörrarna längst upp i respektive rum men det känns inte helt smidgt utan man kanske ska ta det utrymmet till tvättstrecket istället. Nackdelen då är att man får enda ingången till tvättstugan genom köket och att det blir en lite korridorstump utanför klädkammare och badrum. Alternativt så sätter man en liten klädkammare till där. Oavsett vilket så kan man också nu ifrågasätta dörren mellan köket och tvättstugan. Man kanske vill ta bort den för att få en extra helvägg i köket.

Altanen var en nyhet för mig. Vill ni ha en dörr från köket dit eller finns det tom hopp för min groventre till tvättstugan? :)
 
En dörr från köket till altanen är jättebra.

En groventre från garaget går tyvärr inte. Det är ca 1,5 meter mellan väggen och smörjgropen i garaget så det går inte med slussen. Vi hade jättegärna haft en men man kan inte få allt man vill tyvärr.

Ljusinsläppet där vårt kök ligger nu är mycket dåligt. Det finns en kulle med skog framför som skymmer mycket, men det är dock mycket svalt och gott där i stället, så av den anledningen kan det bli bra med ett sovrum.

De små "tarmarna" runt förrådet jag lagt in är lite planerade. Vi behöver ha utrymme att kunna hänga upp tvätt inomhus och inte köra all tvätt i torktumlaren. Se den lilla tarmen i tvättstugan tyckte jag kunde vara bra till det. tarmen i badrummet kom när jag gjorde första tarmen men den fungerar till att minska badrummets storlek lite och sedan kan man ha ett hörnbadkar i hörnet som blir inne i badrummet.

Dörren till tvättstugan genom köket känns i dag väldigt bra idag, tvättstugan ligger lite mer avskilt då och det gör inget om man inte hunnit tvätta upp allt eller har ovikt tvätt liggande. Sedan använder vi den lite som en förlängare av köket, vi har att kemikalier där samt hela soppsorteringen.

Det man skulle kunna göra om man har tvättstugan där den ligget idag är att förlänga den åt andra hållet, dit Badet ligger, göra en dörr ut på altanen och sedan kan man ha en dörr från altanen in i garaget, då får man en jättebra sluss. Allt som ligger så nära garaget måste ändå vara brandklassas.

Altanen har vi nyligen bestämt oss för. Den kommer vara ganska stor och stå lite på pålar över den slänt som kommer i slutet på huset.
 
Då tar vi altanen som sluss :).
Vi byggde in garaget på föräldrahemmet och var det nått jag saknade efter det så var det just möjligheten att kunna gå in och bara dumpa blöta/smutsiga/geggiga kläder och ställa mig direkt i duschen och ja vi hadde en dusch i tvättstugan som var vår groventre

En ordentlig altan är ett väldigt plus. Har själv ett drömläge därvidlag med en hästskoformad altan som ger mig öst syd och västsidor med altan så jag har sol nästan dygnet runt på altanen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.