Hej!

Jag och min man ska byta kök och det känns som vi har pratat om detta jättelänge och att vi inte kommer någon vart. Vi har varit hos olika köksleverantörer som har tagit fram olika förslag och offerter. Vi har efter många om och men beslutat att köpa IKEA. Nu är det bara frågan om att besluta vilken planlösning som vi ska välja.
Jag har ritat tre olika förslag och nu vill jag gärna ha hjälp/synpunkter från så många som möjligt på vilken av ritningarna som ni tycker är bäst.
 
  • kok1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kok3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kok2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det mycket trafik genom dörren i hörnet? I så fall kan det springa in någon i microluckan om micron används mycket.

Skippa 5-lådors hurtsen och kör med 3-lådors bredvid varandra som i alternativ 2.
Man har inte så mycket nytta av så många små lådor, tycker jag.

Snyggt med lite space mellan skåpen bredvid fläkten. Även de horisontella skåpen är snygga men blir det inte jobbigt att nå de som är inne i hörnet?
 
Svårt. Det enda jag kommer på är att det kommer bli trångt då någon öppnar kyl/frys och någon annan vill komma förbi. Dra gärna ner lite på skåpen som blockerar.
Vi har själv tagit bort skåp, det stod i alla fall bara massa maskiner och annat jox som man inte använder i dem.
Om ni behöver så många skåp eller inte måste ni själva räkna på. Bra att ni går ända upp med överskåpen, längst upp kan man ställa sånt som man egentligen borde kasta men inte har mage att göra (gräsliga skålar och annat skräp man fått av moster Anna m.fl. i presenter och julklapp)
 
Hej Veasel. Tack för dina tips. Jag håller fullständigt med om att det är bättre med ett bänkskåp med 3 lådor. Jag vet faktiskt inte om det blir för svårt att komma in in i jalussiskåpen. Jag tror dock ändå att jag behöver ha en pall för att nå dem på höjden.
 
Vilket av alternativen tycker ni är bäst eller har ni kanske några andra ideér?
Jag blir snart tokig på alla de här ritningarna jag har suttit och knåpat ihop. Det känns som jag blir mer och mer osäker ju längre tiden går.
Jag skickar med IKEA ritningen med mått om det är någon som vill komma med ngn ide.
 
Hej Snusse! Jag håller på att pilla lite med ditt kök.
En liten fråga:
- Öppningen (ej dörren!) mellan kyl/frys och bänkskåpet leder den mot matplatsen, eller är det hel vägg där?
 
Hej Lianska!
Öppningen mellan kyl och frysen är in mot matplatsen. Köket och matplatsen är integrerat så det enda som skiljer dem är bardisken. Det är inte tvunget att ha kyl och frys på den väggen. Idag har vi dem där jag har ritat in högskåpen och den andra väggen är tom.
i dag har vi alla torrvaror i ett väggskåp och det är alltid kaos i det skåpet så två högskåp är ett måste. Tanken är att ha micro plus kaffeautomat i ett och i det andra ska vi ha torrvarorna.
Vi har bytt ut vitvarorna efterhand som dom har gått söner så kyl, frys och diskmaskin är nya i aluminium.
Jag är jättetacksam för all hjälp jag kan få. :)
 
Bara för att vara på den säkra sidan.
-skulle du kunna skicka ritningen/måtten på ditt kök (fönsterbredd, matplats, rubbet!)

Är det ok att skippa bardisken?
 
Hej Linska!

Måttet på köket är.

Takhöjd: 2,40
Dörrbredd: 0,96 (dörren börjar 0,70 från B-väggen)
fönsterbredd: 0,86
Sida A: 3,63 m och på denna väggen är vi låsta till att ha fläkten 2 m från höger sida.
Sida B:3,12 m och på denna väggen är vi låsta till att ha vasken mitt under fönstret som börjar 1,5 m från höger sida.
(Denna väggen är ju egentligen mkt längre men vi vill hålla köksdelen inom denna ytan.)

Och ja vi vill gärna ha ngn sorts bardisk men du får gärna försöka övertyga mig om något annat. Det som är lite synd är att vi har inte samma golv i hela rummet utan i själva köksdelen har vi klinker medans i matsalsdelen har vi askgolv. Vi vill helst slippa att bryta upp klinkergolvet även om jag egentligen vill ha trägolv rakt igenom då rummen är integrerade.
 
  • koksmatt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har börjat att klura lite nu när jag fått alla mått...
Får inte riktigt till det med bardisken, därför har jag "stulit" lite yta från matrummet.
Diskmaskinen har jag satt till vänster om diskhon för att inte "låsa" underskåpen/lådorna vid i och urplockning. Har däremot satt ett 60cm grytskåp på slutet av bardisken där du kan plocka i vardagsporslinet direkt från diskmaskinen.
I skåpen ut mot matplatsen kan du förvara tex , finbestick, ljus, sevetter, vaser, matberedare, mm.

Har inte fått till något riktigt bra med överskåpen ännu, men lägger ändå in ett förslag (kyl och frys är bara tillfälligt borttagna för att planlösningen ska synas bättre)
 
  • snusse 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • snusse 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Linska!

Jag har skrivit fel mått är jag rädd. Det är sida B som är 3,63 och sida A som är 3,12. Jag är ledsen :(
 
Snusse skrev:
Hej Linska!

Jag har skrivit fel mått är jag rädd. Det är sida B som är 3,63 och sida A som är 3,12. Jag är ledsen :(
Du behöver inte vara orolig, det förstod jag nämligen ;) Min ritning har rätt mått!
 
Något man enligt mig bör tänka på är att inte sätta skåp dikt an mot fläkten (såsom det skrevs ovan) samt att inte på det sätt du gjort ha högskåp innanför dörren. Anledningen till det att det blir som en gång in. Det är bättre om det "öppnar upp sig " när man kommer in i köket.

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.