Hej!

Är tacksam för all hjälp och alla råd vi kan få. Vi bor i en 1:a på 44 kvm. Här har vi bott i nästan 10 år och som ni alla vet så blir man lätt hemmablind efter ett tag. Vi har länge tänkt bygga om vår 1:a till en 2:a. Efter mycket diskuterande har vi kört fast och skulle därför behöva lite hjälp. Vår lägenhet är byggd någon gång mellan 1910-1920. Vi vill gärna att det ska bli så optimalt som möjligt och vi vill gärna att det ska se ut som om det alltid varit en 2:a och inte en ombyggd 1:a. Vår planlösning ser ut så här:

\"Skärmavbild.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kommer in i hallen och direkt till vänster är köket. Till höger är badrummet och rakt fram det stora rummet. Mellan det stora rummet och köket finns två klädkamrar. Den ena har ingången från hallen medan den andra har ingång från stora rummet. Den senare har dessutom murstocken i sig. Drömmen vore att kunna använda murstocken på något sätt till en öppen spis.

Vi har ett förslag som ser ut så här:

\"Skärmavbild-1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Genom att slå upp en vägg i stora rummet så får vi ett separat sovrum. Men det blir då väldigt trång runt vår 160 m säng. Vi har också diskuterat om vi skall flytta ut vårt nuvarande kök till stora rummet och bygga ett sovrum i det rum som idag är kök. Då får vi ett stort och rymligt sovrum. Frågan är då om det stora rummet kommer rymma kök och vardagsrum eller om det kommer att kännas som om dessa två sitter i varandra?

En av våra grannar har gjort såhär:

A0FFC62E-7C86-48C5-B86D-E3F2B2C49ED7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Vad tror ni? Vad blir bäst? Har ni några andra förslag?
 
Jag tror på att göra om köket till sovrum isåfall. Det går kanske att använda garderoberna till en del av köket, öppna upp den som har dörr mot hallen och sätta kyl och frys där och ha den andra som skafferi?
 
Hej Miss Iva, välkommen till Bygga Hus-forumet!
Du verkar vara det nya årets första medlem dessutom!

Jag stödjer Anna_H:s tanke.
Det är mer platsbesparande att slå ihop kök och vardagsrum än att ha varje funktion separat.
Och sovrummet blir mer njutbart om man dessutom kommer åt med dammsugaren.
Hur realistiskt är det förresten med en eldstad ansluten till skorstenen?
Det borde vara rätt lätt att få bekräftat via föreningens styrelse.

Men en helt annan aspekt:
Ni är två som har bott 10 år i denna enrummare.
Börjar det inte bli dags att leta upp något lite större i stället för denna rätt omfattande ombyggnad?
Lägenheten blir ju inte heller större om man flyttar runt funktionerna.
Rätt som det är kanske ni blir fler också :surprised:
 
@Hanna_H: Tack för ditt tips! Vet dock inte om det blir så jättebra. Känns som att det stora rummet då bara skulle bli ett enda stort kök. Men ska fundera lite mer på det. Om vi hade tänkt flytta ut köket till stora rummet så hade vi nog tänkt att ha köket på högra sidan eftersom det blir lättast med rördragningen från badrummet. Helst hade man velat ha köket på vänstra sidan av rummet men då blir det lite knepigare med rördragningen eftersom skorstensmuren går precis i det hörnet till köket.
 
@KnockOnWood: Tack så mycket! Är helt med på det där med att komma åt med dammsugaren och så blir det lättare att bädda sängen. Vad menar du med eldstad i anslutning till skorsten och hur realistiskt det är? Är det inte så man gör..att man ansluter en kamin till murstocken? Visst skulle vi kanske kunna sälja och köpa annat boende. Men vi älskar det boende vi har idag och vi trivs mycket bra. Ytan är i sig inget problem. Vi tycker inte att det är för litet. Men på senare tid har vi känt att det vore skönt med ett separat sovrum. Idag har vi delat av det stora rummet så att vi på ena sidan har sovrum och på den andra sidan vardagsrum.
 
Är det inte jäkligt krångligt att flytta el, avlopp, köksfläkt etc? Låter väldigt omfattande. Jag kommer inte på nått bättre än grannens förslag.
 
Flyttad till Planlösningar.

/moderator
 
Är det en murstock för öppen spis/kamin då? Och finns det någon ledig rökkanal? För visst brukar man ha varsin kanal, en för varje eldstad, så att det inte ryker in hos grannen när någon längre ner i huset eldar?
 
Miss Iva skrev:
...Vad menar du med eldstad i anslutning till skorsten och hur realistiskt det är? Är det inte så man gör..att man ansluter en kamin till murstocken?...
Jag menar att bara för att en skorstensstock passerar din lägenhet är det inte alls självklart att
1. Det finns en ledig rökkanal för just di n lägenhet
2. En eventuell rökkanal är i så gott skick att den får användas

I ett flerbostadshus med centralvärme kanske "skorstenen" snarare är till för ventilation.
Som jag skrev måste du ta upp detta med föreningens styrelse.
 
Men om ni vänder på er dubbelsäng och ställer den i mitten av det tänkta sovrummet? Och har två (skjut-) dörrar - en till var sida av sängen in till sovrummet.... Ni får bygga någon sorts luftig distansgrej till elementet under fönstret (antar jag). Då behöver inte sovrummet vara mycket bredare än två meter.
 
Angående braskamin så har vi inte undersökt saken närmare utan det är bara en dröm vi har. Har pratat lite med ordförande och frågat lite om det finns något intresse för det i föreningen och så. Men självklart kommer vi att kolla upp allt om det blir aktuellt. I dagsläget är det bara en tanke som vi funderat lite på. Eftersom lägenheterna är så pass gamla så har det säkert funnits eldstäder i lägenheterna förut. Men det betyder ju inte att kanalerna är schyssta så det får man givetvis kolla upp. Finns det rökkanaler så får vi låta provtrycka dem först etc.

@Annananna: Det var ju en tanke. Vi hade ju tänkt sätta in franska dörrar till sovrummet fast med din ide så kan man ju gå på båda sidorna av sängen och då kan man också lätt komma åt att bädda och dammsuga under och så.

Vad tror ni andra om denna idé?
 
I mina ögon verkar det vansinnigt med ett rum där man måste gå ut genom dörren och in igen i en annan dörr för att komma till andra ändan av rummet. Då är det väl bättre att skippa väggen helt, och skaffa öronproppar och ögonbindel.

Men det ser ut som ett franskt fönster på den högra väggen. Eller är det bara ett fönster? Men det blockeras väl delvis av sängen hur den än står?


Nej, byt upp er till något större. Om du visste vad skönt det kommer att bli med lite mer svängrum!
 
Fast nu kom jag på att anledningen till att vi hade tänkt sätta in franska dörrar till sovrummet är för att att det där finns ett fönster. Dörrarna och fönstret skulle då linjera med varandra och på så sätt skulle vi få ett ljusinsläpp till vardagsrummet. Det stora rummet har fönster åt två väderstreck och detta skapar ett helt magiskt ljus i rummet. Genom att sätta upp franska dörrar som linjerar med fönstret i sovrummet skulle vi förhoppningsvis bibehålla ljuset. Det är nämligen det fantastiska ljuset som gör hela det rummet. Om vi istället skulle sätta in skjutdörrar som går på vardera sida av sängen så skulle vi sabotera ljusflödet.
 
À propos inredningsversion nr 1 i ditt första inlägg:

Jag och min fru bodde en vecka i ett hotellrum i Cervinia tror jag under en skidvecka i Alperna.
Där var det så trångt runt sängen att man inte kunde vända sig om. Skorna/fötterna tog emot.
Så om man gick in för att ta något på nattduksbordet fick man backa ut igen.
Ok under en vecka, men bo så? Nej tack :thumbdown:
 
Alla fönster vi har i lägenheten är med spröjs på. Nej, sängen kommer inte att blockera fönstret då sängen är betydligt lägre än fönstret men som vi har ritat det så kommer man inte kunna gå på sidan av sängen utan man kommer då behöva att typ slänga sig i sängen från fotändan. Om avstånden mellan de två fönstren bara hade varit en aning större så hade det gått hur bra som helst att bygga ett sovrum i ena delen av det stora rummet. Men nu sitter ju fönstren där dem gör och dem kan vi inte flytta på. Så kanske är det då bättre att flytta in sovrummet till det rum vi idag har kök i och flytta ut köket till stora rummet. Frågan är bara hör vi ska bygga köket i stora rummet så att det blir en bra harmoni mellan kök och vardagsrum. För jag vill verkligen inte att det ska se ut och kännas som att soffan sitter i köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.