Hej alla,

Hoppas det finns någon som kan tycka till här eller komma helt med eget förslag på dessa 25 kvm

Gamla tvättstuga och badrum ska få nytt liv, allt ska bilas ut, väggar rivas, isolera golv och öppna bärande väggen mellan tvättstuga och badrum. Så allt är helt fritt placera där man vill då vvs och el ska dras om.

Men det är svårt att få plats med allt och behålla öppenhet i det....

Bastu till höger, ena sidan av den innervägg behöver bli 2 meter så även långa personer rymms lägga sig ned.

Sedan badkar är 190cm, vet att det finns kortare men vi har långa personer här hemma....

Till vänster om badkar dusch på bild, mem alternativt man kan sätta tvättmaskin där och flytta duschen mellan bastu och toalett.

Toaletten oroginalplacering är enligt bild, har inte lyckats flytta den någonstans, blir för trångt att ha den nån annanstans. Alternativt göra den mindre så den inte har handfat. Men då behöver ingången till den bli från badrum så man kan tvätta händer i tvättstuga efter besöket. Flytta dörren känns också lite tråkigt då idag är det ett biorum utanför toaletten. Och iorummet används dagligen....what to do what to do...
 
  • Plantekning for et oppholdsrom med møbler, målannotasjoner, og arealmerking for toalett og vaskerom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O olgavolga skrev:
Hej alla,

Hoppas det finns någon som kan tycka till här eller komma helt med eget förslag på dessa 25 kvm

Gamla tvättstuga och badrum ska få nytt liv, allt ska bilas ut, väggar rivas, isolera golv och öppna bärande väggen mellan tvättstuga och badrum. Så allt är helt fritt placera där man vill då vvs och el ska dras om.

Men det är svårt att få plats med allt och behålla öppenhet i det....

Bastu till höger, ena sidan av den innervägg behöver bli 2 meter så även långa personer rymms lägga sig ned.

Sedan badkar är 190cm, vet att det finns kortare men vi har långa personer här hemma....

Till vänster om badkar dusch på bild, mem alternativt man kan sätta tvättmaskin där och flytta duschen mellan bastu och toalett.

Toaletten oroginalplacering är enligt bild, har inte lyckats flytta den någonstans, blir för trångt att ha den nån annanstans. Alternativt göra den mindre så den inte har handfat. Men då behöver ingången till den bli från badrum så man kan tvätta händer i tvättstuga efter besöket. Flytta dörren känns också lite tråkigt då idag är det ett biorum utanför toaletten. Och iorummet används dagligen....what to do what to do...
Spontant så känns det som att toaletten låser placeringen ganska mkt. Är det inte bättre att placera en toalett inne i spadelen för att slippa klä på sig om behov för att gå på toa kommer när druckit för många öl i bastun 😀 Att sätta igen dörren i biorummet tar ju inte speciellt många timmar så biorummet kommer inte påverkas så många filmkvällar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
O olgavolga skrev:
Till vänster om badkar dusch på bild, mem alternativt man kan sätta tvättmaskin där och flytta duschen mellan bastu och toalett.
Om nu toaletten ska vara kvar tycker jag att det är bra att utnyttja utrymmet till höger om toaletten till en dusch som då kan bli lite större. Flytta badkaret åt vänster och bastudörrarna uppåt.
 
T Tompafix skrev:
Spontant så känns det som att toaletten låser placeringen ganska mkt. Är det inte bättre att placera en toalett inne i spadelen för att slippa klä på sig om behov för att gå på toa kommer när druckit för många öl i bastun 😀 Att sätta igen dörren i biorummet tar ju inte speciellt många timmar så biorummet kommer inte påverkas så många filmkvällar.
Tack, om man behåller toaletten dörr som ingång så kan man ha toaletten exempelvis så men då utan handfat...kanske är då bättre placera mellan tvättstuga och badkaret för då är det nära tvättställ i tvättstuga..
 
  • Svartvit bild av arkitektritning med måttangivelser och handskrivna anteckningar på separat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit ritning av badrum med måttangivelser och möbleringsskisser, tvättstuga, toalett. Planlösning i millimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Av de två tycker jag att det andra är bättre eftersom det då blir nära från bastun till duschen och nära mellan toalett och handfat. Det är bra att hålla sånt som "hör ihop" nära varandra.

Du kan också fundera över att flytta badkar och toalett till nedre vänstra väggen för att få plats med relaxsoffan nära bastun. Kanske mer avslappnande än att titta på en uppfordrande tvättmaskin ;)
 
Villa mått ska bastun ha?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Av de två tycker jag att det andra är bättre eftersom det då blir nära från bastun till duschen och nära mellan toalett och handfat. Det är bra att hålla sånt som "hör ihop" nära varandra.

Du kan också fundera över att flytta badkar och toalett till nedre vänstra väggen för att få plats med relaxsoffan nära bastun. Kanske mer avslappnande än att titta på en uppfordrande tvättmaskin ;)
Har hopp att sätta glasvägg på långsida av bastun och då vill man ha duschen mer gömd. Soffan tänkte jag ställa i tvättstugan egentligen då väggen emellan kommer att öppnas upp 😊

Om man kör på varianten
O olgavolga skrev:
Hej alla,

Hoppas det finns någon som kan tycka till här eller komma helt med eget förslag på dessa 25 kvm

Gamla tvättstuga och badrum ska få nytt liv, allt ska bilas ut, väggar rivas, isolera golv och öppna bärande väggen mellan tvättstuga och badrum. Så allt är helt fritt placera där man vill då vvs och el ska dras om.

Men det är svårt att få plats med allt och behålla öppenhet i det....

Bastu till höger, ena sidan av den innervägg behöver bli 2 meter så även långa personer rymms lägga sig ned.

Sedan badkar är 190cm, vet att det finns kortare men vi har långa personer här hemma....

Till vänster om badkar dusch på bild, mem alternativt man kan sätta tvättmaskin där och flytta duschen mellan bastu och toalett.

Toaletten oroginalplacering är enligt bild, har inte lyckats flytta den någonstans, blir för trångt att ha den nån annanstans. Alternativt göra den mindre så den inte har handfat. Men då behöver ingången till den bli från badrum så man kan tvätta händer i tvättstuga efter besöket. Flytta dörren känns också lite tråkigt då idag är det ett biorum utanför toaletten. Och iorummet används dagligen....what to do what to do...
 
  • Ritning över en lägenhet med möbler, måttangivelser och en markerad bokstav 'F'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av tvättstuga och SPA, innehåller mått, möbelplacering och utrustning, handritad, planlösning, svartvitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss över tvättstuga och SPA, med mått och planlösning för möbler och utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av tvättstuga och spa, innehåller handskrivna noteringar och måttangivelser, grafisk layout, planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Villa mått ska bastun ha?
I bästa fall skulle yttermått 310×170 vara bäst. Men att minska till 200×160 kam man leva med. Tänker att långa sidan ska vara av glas så det känns öppet.
 
BirgitS
En 80x80 dusch är en storlek som man väljer för att man inte har plats med mer än så. I ditt fall finns det gott om plats och ingen anledning att inte välja 90x90 eller mer.

Om du inte har någon torktumlare behöver du väl mycket plats för att hänga tvätt?
Hur har du tänkt att ordna det?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En 80x80 dusch är en storlek som man väljer för att man inte har plats med mer än så. I ditt fall finns det gott om plats och ingen anledning att inte välja 90x90 eller mer.

Om du inte har någon torktumlare behöver du väl mycket plats för att hänga tvätt?
Hur har du tänkt att ordna det?
Tack för dina tips och frågor.
Har tänkt sätta såna utfällbara torklinor på väggen i tvättstuga. Aldrig haft såna men känns som det räcker. Idag använder vi 6 linor på 90 cm långa mem sängkläder hänger vi lite på annat hemma 😁
 
BirgitS BirgitS skrev:
En 80x80 dusch är en storlek som man väljer för att man inte har plats med mer än så. I ditt fall finns det gott om plats och ingen anledning att inte välja 90x90 eller mer.

Om du inte har någon torktumlare behöver du väl mycket plats för att hänga tvätt?
Hur har du tänkt att ordna det?
Vad tror du om ett hörnbastu?
 
  • Planritning, tvättstuga med SPA, möbler, måttangivelser, handskrivna noteringar, badkar, soffa, sittmöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
3d bild förnlite känsla
 
  • 3D-ritning av heminredning, minimalistisk stil, monokrom palett, innehåller kök och trappa, arkitektonisk design, översiktsvy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
O olgavolga skrev:
Har tänkt sätta såna utfällbara torklinor på väggen i tvättstuga. Aldrig haft såna men känns som det räcker. Idag använder vi 6 linor på 90 cm långa mem sängkläder hänger vi lite på annat hemma 😁
Jag tänker som så att mycket tvätt som ska hängtorkas blir en rätt fuktig miljö och då kanske inte en soffa där mår så bra. Utfällbara torklinor bör troligen inte hänga så att det blir svårt att komma åt tvättmaskinen eller tvättstället.
O olgavolga skrev:
Vad tror du om ett hörnbastu?
Jag är inte en bastuperson så jag är inte rätt person att svara på det :)
Men det ser ju ut som att soffan får plats i den högra delen ;)
Men även frånsett det så ser även den planlösningen bra ut och man kan sitta på toan medan andra sitter i bastun utan att känna sig uttittad tror jag (stå framför är mer tveksamt).

Sen skulle jag ställa de två bänkskåpen bredvid varandra, men det är bara en smaksak och beror också på vad man ska ha i dem.
 
  • Gilla
olgavolga
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tänker som så att mycket tvätt som ska hängtorkas blir en rätt fuktig miljö och då kanske inte en soffa där mår så bra. Utfällbara torklinor bör troligen inte hänga så att det blir svårt att komma åt tvättmaskinen eller tvättstället.

Jag är inte en bastuperson så jag är inte rätt person att svara på det :)
Men det ser ju ut som att soffan får plats i den högra delen ;)
Men även frånsett det så ser även den planlösningen bra ut och man kan sitta på toan medan andra sitter i bastun utan att känna sig uttittad tror jag (stå framför är mer tveksamt).

Sen skulle jag ställa de två bänkskåpen bredvid varandra, men det är bara en smaksak och beror också på vad man ska ha i dem.
Tack 😊 Det finns ventilation i de ytrumme så jag hoppas den räcker både ventilera tvättstuga och fukt från bastu 😊


Soffa går inte ställa i högra delen för där blir det dörren in från biorummet. Skulle behövt några decimeter till på rummet så vore allt perfekt 😁
 
Jag hade satt duschen mitt emot badkaret (vid bastun). Rummet är ju ca 2,9 m brett, med en 90 dusch och ett 80 cm brett badkar kommer det fortfarande finnas 1,2 m till övers.

Toalett kan va trevligt i eget bås, men ha då dörren in mot spadelen.

Tvätta händerna kan man ju göra i tvättstugan? Känns onödigt med 2 st "handfat" i samma utrymme men på olika platser?

En sak jag dock inte förstår är varför ni ska ha en soffa i tvättstugan?



Förslag 2:
Om ni kan tänka er en öppen toalett så kan ni placera den bredvid badkaret. Ta bort wc båset och ha handfat där, dusch enligt förra förslaget och en L-formad tvättstuga. Då kan ni även ha en avskiljande vägg mellan tvätt/spa.


Enda "kruxet" är att soffan får stryka på foten då
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.