Vi har köpt en tomt där ingen av de planlösningar jag klurat ut fungerar fullt ut. Jag skulle därför bli mycket tacksam om ni vill komma med tips på hur man kan göra. Jag har en planlösning som nog funkar men som inte känns helt optimal. Tänker dock inte lägga ut den förrän ni har fått fundera en del. Det är bättre att tänka fritt!

Fakta: Tomten är på ca 1300 kvm och huset ska enligt detaljplanen ligga i tomtens framkant (mot en liten infartsväg för max 4 hus). Garaget hamnar till vänster om huset framifrån sett, lite längre in på tomten. Huset blir ett klassiskt fyrkantigt 1½ planshus, ca 12x8m i bottenplanet. Tyvärr får vi inte bygga med förhöjt väggliv, i alla fall inte mer än kanske 30 cm. Åt framsidan har vi sjöutsikt, inte jättemärkvärdig men tillräckligt för att vi ska vilja ha både kök och vardagsrum åt det hållet. Framsidan vetter mot nord-nordost.

Krav och önskemål: Ett sovrum nere, helst i föräldrastorlek och INTE fönster åt söder, d v s baksidan! Rejält kök som kan kombineras med vardagsrum. Dock vill vi i så fall helst ha tillagningsdelen avskild med en vinkel eller liknande. Plats för två skafferier (i nödfall ett) eller ännu hellre gå-in-i-skafferi! Trappan mitt i huset, absolut inte innanför ytterdörren. Plats för en centralt placerad kakelugn (det vore ju extra trevligt om den syns från både vardagsrum och matplats!). Rejäl hall med kapprum och utrymme för flera garderober eller ännu hellre en klädkammare. Det är helt OK att ha ingången på kortsidan. Och så badrum och klädvård. Symmetrisk fönstersättning på framsidan (inkl en dörr, altandörr om inte entrén hamnar här).

Övervåningen blir ganska klassisk med tre eller helst fyra (lika stora) sovrum och badrum. Vi kommer att ha en takkupa mot framsidan.

Ja, det var inte lite! Självklart tas tips gärna emot även om de inte uppfyller alla kriterier. Tänka fritt var det ju!!!
 
Ett tips: Se till att skriva en rubrik för inlägget som säger något om vad inlägget handlar om. Rubriker som "Hjälp", "Fråga" eller dyl. är lite för generella för att folk ska hitta fram bland hundratals andra inlägg.

Mvh/
Alko
 
Justerade titeln
 
Intressant projekt!

Skall fundera lite, men du får gärna lägga ut lite bilder, planlösning situationsplan. Det hjälper mig lite i mitt tankearbete i alla fall. Även om man blir påverkad av era ideer.
 
Hej,

Enda sättet att få in både kök och vardagsrum fram (med bibehållen kontakt) i ett 12 meter långt hus är att placera huvudingången på gaveln av huset, eller baktill. Tolkade dock dig som att framsidan på huset är både den sidan där ni går in i huset och där den vackra utsikten finns. Detta är ett av de föslag jag ritade upp till vårt egna hus. Innermåtten är 12,6x7,8. Efter några timmars ritande blev jag rätt nöjd. Nackdelen med att placera entrérna såhär är att man inte får en självklar huvudingång som välkomnar. Om det går kan ni flytta groventren bak eller "markera" ut huvudingången tydligare. Födelen är den härliga gemensamhetsytan med kök och v-rum mot sjön. Flytta fönstret i föräldrasovrummet till den östra sidan.
Rita gärna en bild på er tomt med gatan, väderstrecken och sjöutsikten utmarkerade så underlättar det.

Hoppas detta hjälper!
 
  • vardagsrum och kök fram v3.2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Den planlösningen är nästan identisk med den vi sitter här och slipar på! Så det kanske stämmer att det inte går att göra så mycket annorlunda. Vi har gärna entrén på gaveln. Det ger en snyggare framsida och föredömligt nära från bilen och in i köket med matkassarna :).

Ett burspråk är det på planlösnigsförslaget som vi har fått från husfabrikanten. Det kostar 86 000:-, men har hög vill-ha-faktor. Så nu skrapar vi på kistbotten för att få råd med det ;).

Ett läckert hus som skulle passa in är Sunnanhaga eller Björklidenhus - Klassisk - Segersta som är snarlikt. De har dock förhöjt väggliv vilket vi vill men inte får ha... Därför fungerar inte den trapplaceringen i vårt hus. Om vi har tolkat reglerna rätt får man höja med ca 25 cm utan att det räknas som en våning till så det kommer vi troligen att göra. Ovanstående hus är dessutom way out of budget; sisådär 2 700 000:- bara för huset...
 
Mmm, utbyggnaden är trevlig. Kostar 70 000 hos vår leverantör utan sidofönstrena på övervåningen. Vi tänkte också satsa på detta.
Trappen i mitt förslag sitter riktigt bra eftersom den sitter nära en vägg men ändå gör att man kan komma upp på övervånigen utan att behöva höja vägglivet. Dessutom får man en klädkammare. Ett tips är att byta plats på WC och trappa vilket tar bort en del av "korridorskänslan" i hallen.
Vi skippar att höja vägglivet och satsar istället pengarna på utbyggnaden.

Tog mig friheten att rendera upp vårt hus med er sjö i bakgrunden. Hoppas ni gillar det :). Vi bytte planlösning i sista stund efter en diskussion med vår arkitekt. Vi placerade ingången på framsidan tillsammans med vardagsrummet och utbyggnad i söderläge. Satte därför köket bak för att få morgonsolen.
 
  • Sjöhuset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah, trevligt! Betalar ni 70 000 för hela frontespisen eller är det skillnaden mellan frontespis och takkupa? Det senare antar jag! Vill du berätta så är jag jättenyfiken på vilka ni bygger (kommer att bygga?) med och var ni bygger!

Karta över vår tomt kan ses på Rimark - Hem Tomt nummer 2 är vår! Vi ser dock inte sjön rakt ner eftersom det är en kulle ivägen utan åt nord-nordost (det håll som huset är placerat på "husplacering"). Hoppas det ger lite vägledning.
 
Som det ser ut på husplacering så kommer garaget på den östra sidan. Stämmer det? Ligger den sidan mot vattnet (Så tolkar jag planen)?

Måste ni placera huset enligt skissen?
 
Ella skrev:
Ah, trevligt! Betalar ni 70 000 för hela frontespisen eller är det skillnaden mellan frontespis och takkupa? Det senare antar jag! Vill du berätta så är jag jättenyfiken på vilka ni bygger (kommer att bygga?) med och var ni bygger!

.
Priset gäller faktiskt för hela utbyggnaden vilket är ett kanonpris. En takkupa kostar 65000 med samma leverantör. Vi skulle alltså bara spara 5000 om vi tog takkupa istället. Anledningen är att vi har förhandlat oss till ett rätt bra pris på byggsatsen med utbyggnaden från början. Avdraget de kan göra blir därför så pass lågt för utbyggnaden. Vi förlorar på att ta bort hela utbyggnaden och ersätta med takkupa och herrgårdsentre - lite lustigt. Vi kommer att bygga med Götenehus på totalentreprenad i Uppsala. Vilka har ni diskuterat med/kommit längst med?

Placeringen av huset är ju lite knepig eftersom väderstrecken inte passar med utsikten mot sjön. Här får ju ni bestämma vad ni själva tycker är viktigast - eftermiddagssol i vardagsrum för att grilla efter jobbet, morgonsol i köket för långa frukostar, eller är det kanske bara utsikten som räknas? Nackdelen med att placera båda samvaroytorna åt ett håll är att "baksidan" blir rätt död. Detta skulle ju då bli större delen av er tomt? Låter inte så trevligt tycker jag.
Får ni placera huset på tvären mot infartsvägen?

Om inte tycker jag ni skall satsa på ett rejält kök fram med uteplats mot sjön. Placera garaget på samma sida som köket (mot öst), men lite bakom huset så att det inte skymmer sikt och morgonsol. Lägg sedan vardagsrummet mot baksidan för att njuta av den stora tomten och söderläget lite mer privat. Varianter på detta upplägg finns det massor av i olika huskataloger. Om ni kan tänka er bära matkassar ca 10 meter extra bör ni disponera huset som t.ex. Västkustvillans Villa Måseskär 161 (öppen planlösning mellan kök och v-rum passar ju också). Då hamnar garaget i väst, köket mot sjön och gatan, och v-rummet mot baksidan i perfekt solläge. Bygg en herrgårrdsentre så får ni ju balkong med kanske ännu bättre utsikt över sjön? För mig skulle detta vara det hetaste alternativet.

Annars kanske varianten från Ekjöhus - Mellangården eller Lönneberga kan väcka idéer om ni får ställa huset på tvären?

Förresten - har ni funderat på Mansardtak istället för förhöjt väggliv? Bättre effekt på antal kvm och brukar kunna funka i "känsliga" områden.

Måste svänga av och spana in er tomt nästa gång jag åker till Vimmerby :)
 
Olmen skrev:
Som det ser ut på husplacering så kommer garaget på den östra sidan. Stämmer det? Ligger den sidan mot vattnet (Så tolkar jag planen)?

Måste ni placera huset enligt skissen?
Ja, garaget planerar vi att ha enligt skissen till öster, lite längre bak på tomten. Det är dock inte där vi kan se sjön utan mer norrut. Rakt mot sjön är det en höjd och hus.

Jag tror inte att vi måste placera huset enligt skissen. Vi vill dock inte gavelställa det för då kommer framsidan mot "stora vägen".
 
Ja, sväng av och titta på tomten, kungkokos! Skicka ett PM innan så kanske vi kan ses där :).

Ja, vi har tänkt på att baksidan blir väldigt tillsluten. Om man i din planlösning sätter dörren till tvättstugan på baksidan istället skulle den i alla fall bli mindre sluten. Vi är inga soldyrkare någon av oss, så att vi slipper södersolens obärmhärtiga strålar ser vi snarast som en fördel ;). Men visst hade det varit trevligt med ett lättillgängligt fönster åt det hållet i alla fall!

70 000 för en frontespis, ja, då är det ju inget att tveka om!!! Vi för upp Götenehus på listan över företag som ska kontaktas! Annars lutar det åt Vårgårdahus. Det känns bra, men självklart ska vi utnyttja det faktum att vi kan välja hustillverkare fritt. Kärnhus är en annan favorit jag har.
 
Hej!

Groventren baktill är en stor fördel. Sätt sedan en farstukvist över huvudentren på gaveln så blir det kanon!
Vårgårada tycker jag också känns bra! Framförallt efter att de förbättrat isoleringen i yttervägen senare i år. Deras hus är fina och prisvärda om man inreder båda våningarna på en gång. Tänkt dock på att ALLA kostnader för markarbeten ligger utanför till skillnad från andra bolag där det ingår viss mängd som standard. (iaf i Uppsala)
Kärnhus skulle vi bygga med från början men de blev både för dyra och entreprenören i Uppsala verkade inte seriös. Deras kvalitet är dock riktigt bra - gillar deras gedigna hus. En annan nackdel är ju att de inte erbjuder totalentreprenad.

Vi har skickat runt vår planlösning till flera företag med en detaljerad kravspec och bett dem prissätta. Sen har de fått matcha varandras bud. Götenehus var bäst i den tävlingen.

Åker nog inte till Vimmerby förrän i Juni tyvärr. Då har ni väl förhoppningsvis bestämt er? ;-)
 
Hittade denna på Myresjöhus

Kan vara en början.

Byt plats på Entré och tvättstuga plus lite annat så börjar det likna något.
 
Tack Olmen! Den planlösningen fick oss att kunna tänka i nya banor. Vi har ett förslag här som just nu känns jättebra. Ännu finns det bara på papper men jag lägger in det här under dagen (eller natten ;) ).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.