Hej!

Efter många dagars funderande har vi kört fast och behöver lite input från fler och mer erfarna som tycker det är kul med köksplanering!

Har laddat upp ett litet klipp som vi ritat upp på Ikea men eftersom vi planerar att både öppna upp väggar och placera om diskbänk, kyl och frys samt köra på integrerad ugn och mikro är det inte helt lätt att visualisera.. Vi tänker att kyl, frys och diskmaskin kommer att vara integrerade men är i detta skede 100% öppna för förslag.

Vi kommer att ta hjälp av köksplanerare både från ikea och ballingslöv efter semestern men behöver ha lite av en idé av hur vi vill ha det. Vet att det kommer vara stor prisskillnad mellan de olika kökstillverkarna och vi kommer väga för- och nackdelar mellan pris, smarta förvaringslösningar samt självklart hur estetiskt resultat.

Vi kommer att byta fönstret och har visst utrymme att ändra storleken. Vi önskar även att öppna upp mellan kök och vardagsrum och slippa ha köksbord i köket med tanke på dess storlek. Laddar upp en skiss med mått samt en på vår nuvarande planlösning som visar i rödmarkerat vart vi önskar öppna upp. Väggen där det är markerat med typ ett kryss kan vi delvis öppna upp..

Tacksam för hjälp från någon som tycker det är kul att ha ett finger med i form av tips, idéer samt smarta råd i vår köksplanering!
 
  • Handritad skiss av köket på rutigt papper som visar köksmåtten och markerar väggar, fönster och dörröppningar. Planerade öppningar är markerade i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss över en lägenhet med kök, vardagsrum, sovrum och badrum. Röda markeringar visar var väggar ska öppnas upp mellan kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att säkerställa att den röda väggen ni vill riva, den som är horisontell på ritningen, inte är bärande.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Börja med att säkerställa att den röda väggen ni vill riva, den som är horisontell på ritningen, inte är bärande.
Det är en bärande vägg, mannen min är snickare så han gör en avväxling. Vi kommer självklart ta hjälp av någon för själva konstruktionen, men först behöver vi vara säkra på att vi kan få till en bra lösning i köket om vi öppnar upp.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS
Finns det element under fönstret som man behöver ta hänsyn till?

När det gäller Ikea-ritningen så tycker jag den är okej i stora drag men det är på tok för trångt mellan diskhon och hällen enligt mig. När jag sköljer och skalar grönsaker så vill jag kunna lägga dem direkt på en skärbräda på andra sidan diskhon och sen vill jag kunna få plats att skära grönsaker och göra alla andra förberedelser på den ytan, dvs. det ska finnas plats för skärbrädor, skålar, ugnsformar etc. Jag ser det som ett minimikrav att det finns 80 cm bänkyta och då ska inte ytan i hörnet vara inräknad.

I den ritningen är det 30 cm plus 30 cm längs vardera sträckan och det innebär att så fort en person ställer sig där så kommer den personen att blockera typ halva diskhon och halva hällen samt knappt ha plats för en skärbräda.

Sen har vi det här med avlopp. I kök med låga socklar, t.ex. Ikeas, är det mycket svårt att dra avloppsrör någon längre sträcka utan att tappa en massa skåpsutrymme när man måste dra avloppsröret längs väggarna. Eller är det källare/krypgrund så att det är lätt att dra om rören eller vill ni ta kostnaden med att bila upp betongplattan?

Hur fungerar det att flytta köksfläktens imkanal?
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
Om ni ändå kan tänka er öppen planlösning, varför inte byta klädvård mot kök (typ) och göra nåt sånthär: Handritad skiss som visar en planlösning, med etiketten "Kläd" och en fyrkant med fyra cirklar som representerar ett kök eller matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen givetvis anpassa hur köket utformas?
 
  • Gilla
sturnus och 2 till
  • Laddar…
Håller med @Violina. Eller ”bara” ta bort väggen mellan tvättstugan och vardagsrummet och ha kök, matplats och vardagsrum i ett stort rum? Och ta en del av nuvarande kök till att förbättra hallen, och sedan göra en tvättstuga av resten.
 
Violina Violina skrev:
Om ni ändå kan tänka er öppen planlösning, varför inte byta klädvård mot kök (typ) och göra nåt sånthär:[bild]

Sen givetvis anpassa hur köket utformas?
Klädvård är där vi har groventre och tvättstuga, nyligen renoverad så därav funkar inte den lösningen. Annars hade det def varit en bra idé!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Finns det element under fönstret som man behöver ta hänsyn till?

När det gäller Ikea-ritningen så tycker jag den är okej i stora drag men det är på tok för trångt mellan diskhon och hällen enligt mig. När jag sköljer och skalar grönsaker så vill jag kunna lägga dem direkt på en skärbräda på andra sidan diskhon och sen vill jag kunna få plats att skära grönsaker och göra alla andra förberedelser på den ytan, dvs. det ska finnas plats för skärbrädor, skålar, ugnsformar etc. Jag ser det som ett minimikrav att det finns 80 cm bänkyta och då ska inte ytan i hörnet vara inräknad.

I den ritningen är det 30 cm plus 30 cm längs vardera sträckan och det innebär att så fort en person ställer sig där så kommer den personen att blockera typ halva diskhon och halva hällen samt knappt ha plats för en skärbräda.

Sen har vi det här med avlopp. I kök med låga socklar, t.ex. Ikeas, är det mycket svårt att dra avloppsrör någon längre sträcka utan att tappa en massa skåpsutrymme när man måste dra avloppsröret längs väggarna. Eller är det källare/krypgrund så att det är lätt att dra om rören eller vill ni ta kostnaden med att bila upp betongplattan?

Hur fungerar det att flytta köksfläktens imkanal?
Just nu finns ett element (el) under fönstret men vi kommer att lägga in vattenburen golvvärme i kök, hall och vardagsrum.

Vad bra att du uppmärksammar oss på det med utrymmet vid spis och diskhon! Där funkar ju inte det vi ritat upp alls! Vi har krypgrund och planerar att dra om vattnet om det skulle behövas.
Vår nuvarande spis är på samma ställe som i ritningen och vi hade hoppats på att behålla den på samma ställe.. skulle vi flytta diskhon behöver vi tänka om ytterligare med placeringen av diskmaskinen som vi tänkte ha till vänster om diskhon, känns av någon anledning dumt att placera den mellan spis och diskho. Har förstått det som att den inte ska angränsa eller i varje fall inte sitta för nära ett hörnskåp.
 
BirgitS
Bra att det är lätt att dra om vattnet!

Det enda jag kan komma på när det gäller diskmaskin och hörn är att när man fäller ut diskmaskinsluckan så ska den inte krocka med handtag som sitter på andra sidan hörnet och att luckan inte bör blockera viktiga saker. I ert fall skulle diskmaskinen kunna blockera kylen om den sitter precis i hörnet eller 30 cm (karusellskåp) från det. Men att ha diskmaskinen 60 cm från själva hörnet ska ju bra, dvs. att flytta diskmaskinen och diskhon 40 cm åt vänster.

Jag kan förstå att du inte vill krångla med imkanalen men att flytta den fläkten i sidled genom att dra röret på snedden genom skåpet skulle kanske gå?
Typ 30-40 cm?
Då blir det rätt bra med utrymme där i hörnet och utan blockeringar.
 
If you are also planning to renovate your bathroom, I would consider this layout or similar.

Floor plan showing a proposed layout for a salon and kitchen area in beige, and a potential bathroom, toilet, and KLK area in yellow.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sturnus skrev:
If you are also planning to renovate your bathroom, I would consider this layout or similar.

[bild]
I actually did suggest this layout to my husband when we moved in a couple of years ago but he thought it would be to big of a renovation. The bigger bathroom with the window was renovated last year so it’s unfortunately not an option anymore. I still believe this would have been a great layout tho!
 
Känns som att ni gjort renoveringar i fel ordning och nu "fastnar" i en suboptimal layout av kök/vardagsrums (som är de två rummen man spenderar mest tid i) bara för att ni inte vill göra om (och "förlora" lagda pengar) vissa renoveringar.

Jag tror inte att nuvarande rumslayout har någonting att vinna på att riva väggar, är nog bättre att bara lämna det som det är, blir nog lite "kluddigt" om man bara gör småsaker när man borde gjort större förändringar för att få till en bra lösning
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag tycker att när man tar bort vägghörnet mellan kök och vardagsrum så kommer man att få ett mycket bättre flöde mellan rummen. Det blir en halvöppen planlösning där man slipper att se kökets röra när man sätter sig vid matbordet eller i soffan.
 
  • Gilla
David__11
  • Laddar…
?

Ritning av en våningsplan som visar olika rum inklusive kök med matplats, badrum och sovrum. Kökets placering och layout är markerade i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sturnus skrev:
?

[bild]
Får bli en sjuhelvetes jävla avväxling där om man ska ta bort så mycket av hjärteväggen..

Edit: och noll kvar i hallen att hänga grejer på när man kommer in innanför dörren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.