Hej allihop,

Vi vill gärna få lite hjälp med planlösningen för vårt familjebad + intilliggande gäst wc med dusch.

Vårt bygge är igång (lösvirke). Där vi trodde att det skulle bli en barande vägg, blev bara en pelare. Så nu har vi chans att göra badrummet lite större.
Badrum.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övervåning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tycker ni om vår lösning? Edit: T motsvarar toalett
 
Vad är de röda linjerna?
 
pelpet skrev:
Vad är de röda linjerna?
De är limträbalkarna som bär taket, ca 3m i takhöjd under dem. Vi har 35 graders taklutning med förhöjt väggliv. Ytterväggen på övervåningen är ca 1m hög = man kan sitta ok i badkaret i hörnet. Pelarna som bär upp limträbalken är markerad som en kryssad rektangel i ändan och i väggen mot sällskapsrummet.
 
placering av badrummen --- från alla sovrum skall man promenera tvärs över allrum/sällskapsrum för att nå toan. Inget jag skulle vara nöjd med om jag inte bodde ensam i detta hus.
gaia
 
Vi kommer att ha vårt eget dusch rum tillsammans med sovrummet på entré våningen. Vi har faktiskt placerat dem så med flit. Nu har vi toalett en vägg i vägg med sovrummen, tycker inte det är bra. Stör om någon går på toan på natten eller när någon duschar tidigt på morgonen.
 
Jag förstår att ni vill ha toaletten avskild men att behöva passera den för att komma till duschen känns väldigt omständligt. Vet inte riktigt hur måtten är men om det är möjligt med tanke på takhöjden och den bärande väggen skulle jag fundera på något åt det här hållet. Kanske då även får plats med ett litet hörnhandfat i toalettutrymmet.


bad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mstrand skrev:
Stör om någon går på toan på natten eller när någon duschar tidigt på morgonen.
då kommer det att störa lika illa när man sitter i allrummet och kanske försöker läsa eller se på tv. Bättre ljudisolering behövs i båda fall :)
gaia
 
Tack Apollonia! Gillar din lösning. Är betydligt bättre än den ursprungliga!

gaia skrev:
då kommer det att störa lika illa när man sitter i allrummet och kanske försöker läsa eller se på tv. Bättre ljudisolering behövs i båda fall :)
gaia
Förstår hur du menar, men är av en annan åsikt. Idag har vi toalett/dusch/tvättstuga mellan kök och vardagsrum. Jag har aldrig upplevt det som störande. Tror att det beror på att det är stor skillnad på bakgrunds nivån på ljud.

Var badrummen kommer vara är redan spikat - det vi vill ha hjälp med är att få till det bästa möjliga ur det utrymme som är tillgängligt.
 
Har utvecklat Appollonia's ide lite:
Badrum2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tycker ni? Vi vill gärna ha fler idéer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.