Hej,
Vi planerade länge att bygga ut gaveln på huset med efter massa kalkyler m.m så kom vi fram till att det inte blev kostnadseffektivt.
Det blir istället en ny entré då våran är alldeles för liten och saknar förvaring, det fungerar bra nu när vi är 2st under sommmaren, vintern så får vi inte plats med jackor/skor och vi har inte barn ännu. Vill inte ens fundera på vart en barnvagn skulle stå.

Har träffat snickare idag och väntar på tummen - pekfingret offert men jag behöver hjälp med planlösningen. Väldigt länge så var jag så säker men nu helt plötsligt hatar jag alla mina idéer och har kört fast totalt. Nu har jag ingen plan/tanke alls längre.

Ända kravet är att den ska vara "praktisk" men se okej ut. Huset i sig är inte "snyggt" så det ska inte vara någon designentré utan en normal utbyggnad med bra ljusinsläpp.

Jag skulle vilja få in detta:
Entré
- Stor Skohylla
- Stor Hatthylla
- Förvaring (garderob ?)

Tvättstuga
- Tvättmaskin
- Torktumlare
- Diskho
- Torkskåp

Problemen:
Kan bara bygga ut 2,5m framåt pga prickmark
Ytterväggen kommer hamna väldigt nära bef. ytterdörr pga. källarfönster osv.
Max byggyta 15kvm för att jag ska klara med med bygganmälan. Så innermåtten kommer hamna omkring 2,2, x 5,4m

Ska inte ta upp någon större öppning vill kunna "stänga" till entrén, kommer ta bort ytterdörren och sätta dit innerdörren istället.



Bild på huset samt en liten snabb Sketchup-bild, bara ritat på utbyggnaden på gamla bygglovet för altan.

IMG_20150817_174237_zps1coeaceq.jpg

entregrovkok_zpskzjct8wl.jpg

entregrovkok2_zpsw44feyjm.jpg
 
Aja, setat och klurat i 3-4 timmar. Vad tror ni om denna?

iso2_zpspcy8cuni.jpg

iso_zpsm5jzlpgn.jpg

top2_zpsvqjxvtph.jpg
 
BirgitS
Om det går brukar det vara trevligt om man direkt när man öppnar ytterdörren kan se vidare in i huset, gärna hela vägen ut på andra sidan, men åtminstone långt. Dvs i ditt fall är det trevligt om ytterdörren och halldörren är mitt emot varandra.

Om det går är det nog trevligare om tvättstugan har dörr inifrån det nuvarande huset och inte från hallen. Detta för att man ska slippa gå över ett grusigt golv eller tränga sig förbi en barnvagn. Det blir också lättare att möblera hallen om där bara är två dörrar att ta hänsyn till.

Planera in plats för krokar för barnkläder på barnhöjd. I ditt förslag ser jag inte en naturlig plats för en barnvagn, i alla fall ser det ut som att om man ställer barnvagnen till höger innanför ytterdörren kommer den att blockera nästa dörr.
 
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
BirgitS
Eftersom tvättmaskin, torktumlare, tvättho och torkskåp inte ryms på 210 cm kan du placera de tre första under det andra fönstret medan torktumlaren står kvar.
 
Tack för tipsen, håller på att rita om. Blir bara en entré så får vi in mer förvaring istället och så renoverar vi befitnliga badrummet/tvättstugan i källaren istället.

Väntar fortfarande på offerter från snickare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.