Har ett mindre hyreshus med 4 lägenheter där jag vill fixa till utemiljön.

Det är eftersatt och inte mycket har blivit gjort varken ute eller inne...

Nu byter jag fasad och huset börjar se trevligare ut och jag vill gärna ha förslag på buskar träd osv

Bild söderut

Eftersatt utemiljö med bilar, skjul och träd, potentiell trädgårdsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker att jag tar ner allt ditåt, på andra sidan är det en liten äng.
När allt är nere och snubbarna borta så gör man gräsmatta mot ängen (har pratat med ägaren och han är med på mina planer)

Från ängen och mot huset

Utsikt över en liten äng och träd vid sidan av en väg, potentiellt för landskapsförbättring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag vill ha nån form av gräns mot granntomten.
Skulle gärna ha mindre träd, max 3m höga, gärna med lite färg, tänker lite på körsbärsträden i kungsträdgården men jag ligger i zon 6 - 7

Österut
Vy över hyreshus med fasad under renovering, grönområde med träd och buskar samt parkerade bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte heller så roligt...
Tanken är antingen ett lite högre staket eller en tät, gärna vintergrön, häck.

Tallarna tyckte en hyresgäst att kunde vara kvar.. Men jag vet inte...

Framför trappen, syns lite dåligt, är det en hägg (den blåste omkull för många år sen och har skjutit skott som nu växt upp)

Häggen har blivit väl hög så den kanske också ska bort...

Norrut är det en hög granhäck som grannen äger, den ska väl klippas och snyggas till någon gång.

Västerut är det skog / sly på mark som inte jag äger, den brukas inte heller till nåt

Fria händer, hur skull du ha gjort?

Tänker mig en 5års plan, med början i höst /vår med att fälla allt söderut
 
BirgitS
I och med att det är flera lägenheter är det kanske bra att försöka dela in trädgården i olika delar med hjälp av häckar, staket, buskar och/eller småträd så att var och en kan få en mer privat trädgård. En trivsam uteplats bör ha någon form av vägg (yttervägg, staket, häck) på två sidor för att man ska känna sig lugn och trygg.

Väldigt stora gräsmattor utan avgränsning kan kännas otrivsamma, på samma sätt som ett stort tomt rum inne känns otrivsamt.

Jag vet inte så mycket vad som växer bra i en skog i Dalarna tyvärr. Välj pålitliga växter, typ sådana som man hittar kring gamla hus i trakten, för att hålla nere skötseln.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Purpurapel klarar iaf zon 6, tänker du igenom var du sätter dem så går det säkert i zon 7 med. (Skyddar för kall vind etc.) Som du ser i länken så blommar det fantastiskt vackert och har röda blad resten av tiden. Men, det är ett apelträd så det kan ju bli högre än dina önskade 3 meter men det går ju att hålla efter om det börjas i tid.

Klasespirea går till zon 7, ett par plantor kan växa ihop till ett buskage som "klarar sig själv". För jag gissar att du helt vill lägga så lite tid som möjligt på skötsel? Det är alltid lite vanskligt att ge tips på växter när man inte vet hur mycket skötsel den som planterar dem är villig att lägga på dem.

Här är en länk till en odlare i lite värre zon än vad du har, som berättar vad som funkar hos henne. Kanske kan ge några tips.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Purpurapel var fin

3m är väl ingen absolut gräns, men det får inte bli som det ser ut nu, med träd upp till molnen :)

Så lite skötsel som möjligt är ju bra, iof är en av hyresgästerna duktig i trädgården och älskar att hålla på men han bor väl inte där för evigt...
 
Finns det nån sida där man kan välja zon och sen se vad som går att odla?

Fruktträd är så klart roligt att ha, med tanke på skogen bredvid så kan man ju få besök av rådjur och det är väl ok så länge dom städar fallfrukt :D
 
BirgitS
Någon bra trädgårdsbutik i närheten där det finns kunnig personal?

Kollar man webbsidorna för Plantagen etc. så brukar ju zonen stå för varje träd etc. men jag har inte tänkt på att de skulle ha någon filtreringsfunktion.

Sen kan du kanske involvera hyresgästen för han kan ju tycka det är kul att planera och kolla upp vad som kan trivas.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Någon bra trädgårdsbutik i närheten där det finns kunnig personal?

Kollar man webbsidorna för Plantagen etc. så brukar ju zonen stå för varje träd etc. men jag har inte tänkt på att de skulle ha någon filtreringsfunktion.

Sen kan du kanske involvera hyresgästen för han kan ju tycka det är kul att planera och kolla upp vad som kan trivas.
Jodå har satt han på lite jobb :)
Nu är han inte från Sverige så språket är ett litet problem och han är van växter från hemlandet...

Ska nog svänga in och fråga hos dom som säljer växter här... Finns tyvärr bara en :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.