Jag har några funderingar som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Bifogar ett par bilder.

1. Ventilationen i taket sitter väldigt mycket ivägen då jag vill ha väggskåp mot den väggen. Om jag sågar ut för ventilationstrumman i IKEA-skåp, kan jag fästa dom längre ner i väggen eller är det något som hindrar det?

2. På bilden från IKEA:s home planner är kylskåpet bredvid spishällen. Om kylen sitter utan en täcksida kommer man se några cm tomrum bakom kylen. Frågan är hur jag ska göra med täcksida. Man skulle kunna ha en bit längst bak som bara är några cm djup som täcker springan där. Med en heltäckande täcksida från IKEA misstänker jag att det blir fläckar efter stänk från spisen efter ett tag.
Det kommer vara kakel eller glasskiva som stänkskydd längsmed bänken men om jag ska kakla på en sidovägg så behöver den vara ganska stabil. Jag skulle vilja ha en mellanvägg som är så tunn som möjligt för det kommer bli med minsta möjliga marginal som jag får in de här grejerna i mitt lilla kök.

3. Jag vill minnas att jag har läst att det är konstig höjd på IKEA:s skåp för inbyggd mikrovågsugn så att bara IKEA:s egna ugnar passar. Stämmer detta, finns det mått någonstans så att man kan jämföra med andra tillverkares mått?
 
  • vent.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ikea_kök1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
1. Det skulle väl gå att fästa dem längre ner, betänkt dock att belastningsförmågan inte blir vidare bra. Jag ser inte direkt problem när jag tänker på det, men kanske någon annan kunnig som behöver besvara det för jag lägger inte mitt veto på det.

2. Det skulle se jättedumt ut om du inte hade något stänkskydd där. En täcksida längs med underskåp/väggskåp skulle jag satt dit. Sedan kaklat på det. Jag hade samma problem som dig, har en vask där du har spisen så att säga och så kylskåp brevid. Hade också dåligt med utrymme, min lösning blev att slå upp betongväggen. Fast ser att du hade det rakt och fint så lite svårt att få något extra utrymme. Skulle dock råda dig att försöka på till en sådan lösning med en hel täcksida. Men 17mm kanske blir för mycket för dig...

3. Mig vetligen så är det så att deras inbyggnadsmått är knepiga. Tror till och med någon aktuell tråd här inne behandlar problemet. Nu mätte jag med, inbyggnasmåttet är 35cm på skåpet, går man sedan in på ikea.se så ser man att mikron är 34,7cm, går man vidare på tretti och kollar deras så är inbyggnadsmåttet 36,2cm....

Valde själv en inbyggnasmikro från IKEA, den suger rätt mycket. Men jag valde den helt av den anledningen att det är snyggt. Alternativet är att du har ett skåp där du istället och sätter en fristående mikro.

4.Såg en sak till nu som du kanske inte tänkt på. Eftersom jag har samma lösning som dig med kylskåpet intill väggen tänk på vilket du tar. Många kylskåp är utböljande vilket inte är vidare bra om man vill öppna upp dörren helt och hållet. Med andra ord välj ett kylskåp som du kan öppna upp i 90grader och som inte tar i med någon del i väggen.
 
1. Ventilationen borde hamna i täckbiten ovanför skåpen hur som helst kom jag på.

2. Efter dagens mätningar har jag kommit fram till att jag har exakt 49mm över till en täcksida och lite marginal så att man kan vicka kylen på plats. Kanske skulle också diskmaskinen till vänster om lådorna ha lite marginal till skåpen under diskbänken som hamnar till vänster om träskivan på bilden.
Frågan är hur stabil en 16/17mm IKEA-täcksida blir, om det duger att kakla på eller att sätta glas på. Jag är nog mer inne på glas men det blir så mycket jobb för att få väggen någorlunda rak :( Täcksidan borde rimligtvis bli stabil nog att sätta glas på iaf. Det går ju att fästa den ordentligt i både överskåpet och bänkskåpet.
Ett annat alternativ skulle vara t ex 22mm MDF som man målar vit men det känns som att finishen skulle bli mycket bättre med en skiva från IKEA.

3. Den micron som jag vill ha är till och med 38,2cm hög såg jag nu. Jag tror att det får bli så att jag kapar av luckan med cirkelsåg. Förhoppningsvis blir det ett snyggt snitt som jag kan spackla och måla och som får sitta uppåt.

4. Det har jag faktiskt kollat upp. Kylskåpet som jag ska ha har en ganska platt dörr som inte hamnar långt ut åt sidan när man öppnar den. Det är en gammal ventil i väggen till höger om kylen som gör att det hamnar minst 26mm från väggen, sen ligger fönstret och väggen under det ca 5cm utåt i väggen så att säga, där mycket av kylskåpsdörren och handtag hamnar när man öppnar.

Tack för hjälpen.
 
2. Jag som är lite seg idag kanske men förstår inte vad du menar med att "diskmaskinen till vänster om lådorna ha lite marginal till skåpen under diskebänken som hamnar till vänster om träskivan"? Är lite trött idag så nog bara jag som är lite borta och inte orkar sätta mig in i det hela.

En täcksida från Ikea fungerar utmärkt till att kakla på, jag har samma lösning och det fungerar utmärkt. Fäst med 4 skruv i överskåpet och sedan sätt "järn" som jag dragit fast i underskåpen och bänkskivan. Kom inte ens ihåg hur jag hade löst det men det går att underkomma den där täcksidan. Istället för att sätta en täcksida hela vägen utanför skåpen har jag bara flyttat in väggskåpen 17mm till vänster, det är så lite att det inte syns. Så täcksidan går bara från ytterkanten på bänkskivan och till ovankant av väggskåpet.

Tog även lite bilder så du förstår hur jag menar. Då tar det inget utrymme alls vid sidan förutom de där "järnen" jag har satt på sida som kanske tar 2mm utrymme. Att måla en MDF blir nog lite knivigt, svårt att få det bra och samma nyans så kör på en täcksida.

3. Se gärna till att någon med en ordentlig kap gör snittet, se om de inte kan göra det på ett byggvaruhus där de såger bänksivor så du får ett rakt och fint snitt. Svårt att få det helt hundra, i alla fall om man är hobby fixar som mig och anvädner en vanlig sticksåg.
 
  • PICT0182.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0183.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för bilderna.

2. Det jag menar med "diskmaskinen till vänster om lådorna ha lite marginal till skåpen under diskbänken som hamnar till vänster om träskivan" syns tydligare på bilden som jag bifogar. Diskmaskinen är direkt till vänster om skåpet med lådor. För att inte diskmaskinens lucka ska gå emot lucka och handtag på skåpet under diskbänken kanske det behövs lite marginal där med.

3. Jag tänkte låta en bekant kapa med sin Festool sänksåg, det brukar bli jättefina snitt med den. Kan ju testa på täcksidan först och se så att det blir bra.


Nu börjar det mesta att klarna. Hoppas att jag hinner någon vart den här veckan, sen är semestern slut :/
 
  • ikea_kök2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2. Skåpet under diskmaskinen antar jag du menar, ja, skit samma. Men det kan nog bli lite problematiskt. Min diskmaskin bygger ut 58cm från ytterkant av lådorna brevid så att säga. Vet inte hur långt skåt du har där men ser ut att vara ett 60 skåp under diskmaskinen. Mina handtag jag har på skåpen bygger i alla fall in 4 cm från ytterkant av skåpet. Så det betyder att du saknar minst 2 cm i marginal.

Men det är rätt lätt löst. Det är bara se till att inte montera skåpet ända in till väggen och lämna lite utrymme där. Fast det får ju inte bli för mycket utrymme heller så man tydlgit ser att väggskåpen och underskåpet inte ligger i linje. Men en liten förflyttning syns inte.

Går ju också, om du har marginal på bredden, att sätta en täcksida till vänster om diskmaskinen på ett gäng centimerer så du kommer utanför vad handtaget bygger ut på skåpet under diskbänken. Jag skulle dock föredragit första alternativet, betydligt lättare löst.

Det är bara att se till att ha lite länge bänkskiva där du har diskbänken så du kan kompensera för om du flytter ut skåpen. Tänkte om du köpte färdigkapad för då får du också se till att ha den marginalen.

Annars tänkte jag på om det inte gick att sätta ett hörnskåp vid väggskåpen och bygga skåpen runt hela väggen? Blir lite halv jobbigt att komma in i skåpen längst in i dagens läge.
 
Nackdelen att ställa täcksidan ovanpå blir ju att inte väggskåp och bänkskåp linjerar lodrätt, men kan man leva med detta är det ju en lösning för att spara utrymme.

Vad gäller ventilationen som tråden började med...

Finns inte möjligheten att använda 700mm höga väggskåp just där och sedan Ikeas 920mm på resten...?
Då kanske du ändå kan använda 920mm höga luckor på allt...fast du då naturligtvis får borra nya hål i luckorna för de övre gångjärnen där du kör med 700 stomme...
Kan ju dock med lite arbete bli enhetligt och snyggt...och du slipper ha så överdrivet hög takanslutning över det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.