Håller på renovera badrummet (jag gör det inte själv) och nu ska spottarna upp i taket. Just nu blir det ett badkar men det ska med åren bytas ut till en duschhörna (har småbarn nu) vilket ju kan vara bra att tänka på.

Jag hade ursprungligen tänkt sätta i två rader med tre i vardera, typ:

--X------X--
--------------
--X------X--
--------------
--X------X--


Det blir dock lite konstigt eftersom 1) Badrummet är smalare vid badkarsväggen så det blir inte symmetriskt med väggavstånden och 2) vi har belysning i spegelskåpet också.

Tips och tankar?

badrum.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror du kan köra på din ide ,men centrera från den smalare delen vid badkaret, man behöver ju lite bra ljus när man sitter och läser på bygghus så dom får inte hamna så man skuggar mobilen.
 
Jag undrar om jag inte hade testat:
--X----X----
--------------
--X------X--
--------------
--X------X--

Dvs skjuta in den övre högra lika mycket som väggen går in i rummet vid badkaret. Ett annat alternativ är att se det som två "rum" och ha badkarets spottar helt frånskilda resten av rummet i hur de placeras. Men det beror även lite på utseendet i övrigt.

Fast jag hade definitivt ritat upp hela rummet i sketchup och testat olika konfigurationer och sett det i en 3D-vy för att få en bra bild av hur det kommer att bli.
 
Hade jag haft fria händer så hade jag satt tre större spottar (ex. 7 W) i ett L.
Vid badkaret hade jag monterat små spottar (1,2 W) 10 cm från vägg och med ca 45-50 cm mellanrum för att skapa släpljus på väggen.

badrum.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Patrik
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Till slut satte vi allting symmetriskt, i två raka rader:

--x----x--
-----------
--x----x--
-----------
--x----x--

Det blev kanon. Det blir inte symmetriskt om man ser till avstånden mot väggarna, men jag hade nog stört mig mer på om en av spottarna satt annorlunda än dom andra.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vilket wattal använde du dig av?
 
Jag vet faktiskt inte, jag har lejt bort hela arbetet. Det blev bra och jämn belysning iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.