Hej

Hoppas ni inte tycker att detta ämne är alltför uttjatat, men jag behöver hjälp med placering av en pax-fläkt. Jag bor i ett 50 år gammalt radhus med självdragsventilation. Oljepannan är borttagen och kvar är lite hål i murstocken. Jag har tänkt sätta en pax-fläkt i bad/tvättrummet i källaren, men är lite osäker på var jag bör sätta den. Det finns en tilluftkanal i ytterväggen och så finns det en frånluftskanal i murstocken i andra sidan rummet. Jag skulle tippa på att frånluftskanalen i murstocken är 8-10 m lång då det är totalt 3 plan inkl källare. I övrigt finns två tilluftskanaler till i andra delar av källaren.

Jag funderar på att sätta fläkten i badrummets tilluftkanal, då med konstant lågvarv och fuktavkänning. Frånluftskanalen i murstocken stänger jag till, och tar badrummets tilluft under dörren. Jag har för tillfället en datorfläkt i tilluftskanalen i väggen som blåser rakt ut i det fria, mest för att prova detta koncept. Jag upplever att badrummet har bättre klimat nu än tidigare. Självdraget fungerar också fortfarande i övriga källaren (frånluftskanalerna suger) trots att en del av luften nu tas ut ur badrummet genom väggen.

Jag har också läst att man kan sätta fläkten i murstocken istället, och stänga tilluftsventilen i ytterväggen och ta luft via dörren. Men då funderar jag förstås över skicket på murstocken, täthet osv? Övertryck i en otät murstock är dåligt vad jag förstått. Och vad händer en varm sommardag ifall självdraget vänder? Blir ju ännu högre tryck då... Och funkar pax-fläktar i en så pass lång kanal i tegelmurstock?

Utan att kunna så mycket om ventilation tycker jag det verkar vettigare att dra ut luften direkt genom väggen. Det känns som att den lösningen är minst "riskabel". Tänker jag rätt?

Bifogar källarens planlösning med illustrationer över till och frånluft. Vänstra bilden är ursprunglig ventilation och högra är vad jag funderar på att göra. Så... Vad tror ni? Pax-fläkt som blåser rakt ut eller pax-fläkt in i 8-10 m hög tegelmurstock?
Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.