Behöver hjälp! Snälla!?

Har idag en påhängd mexifasad som har gjort sitt på södersidan. Med påhängd menar jag att huset ursprungligen varit ett trähus där man någon gång på sjuttiotalet monterat ett vinkeljärn på fasaden och på detta sedan murat mexitegel. Självklart ger infästningen av järnet sig efter en tid och fasaden spricker. Detta har hänt nu och efter konsultion med murare så kvarstår fasadbyte till trä.

Planen är att byta fasaden på framsidan samt södersidan till liggande panel. Garaget är ett tillbygge och där står mexiteglet på grundmuren så det blir kvar.

Behöver hjälp att få en bild av hur det skulle se ut med liggande träfasad i kombination med mexitegel på garaget. Då jag är kass på datorer så behöver jag hjälp.

Även förslag på om jag skall ha samma panel till nock eller bryta med något är välkommet.

Bifogar två foton samt en teckning över hur jag tänkt mig.

Garaget är till höger om ytterdörren.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Go for it!
Har du tur och är duktig kan det bli så här fint (Sveriges finaste hus :) )
P1000860.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garaget kan du väl leva med så länge, och ta lite senare.
Rom byggdes inte på en dag som bekant.
 
  • Gilla
Steinmeister
  • Laddar…
Jag är nog inne på att få någon form av avbrott mellan fasad och nock (om man säger så?). No offense :). Vad tror du om fjällpanel på nockdelen och liggande typ enkelfasmi övrigt?

Beträffande garaget är tanken att det skall få vara mexitegel. Har även en tillbyggnad på baksidan där teglet står på grundmuren sådden delen får också vara som den är. Därför det hade varit kul om någon kunde photoshopa de två materialen tillsammans så man fick en lite bättre uppfattning innan man börjar med bygglov o hela den biten.
 
Ja, det hade ju varit kul... Men som du märker är det hittills ingen som trätt fram och erbjudit sig att "photoshoppa" lite för att hjälpa dig.
Det du önskar är inte avancerat men tidskrävande ändå. Det är nog inte många med kunskapen som känner ett jättesug att hjälpa dig att fatta ett beslut. Har själv gedigna PS-kunskaper men har annat att göra. Du får nog göra som de flesta av oss, dvs bestämma dig för vad du tror mest på och sedan köra på det.

//Ronnie
 
  • Gilla
virtq
  • Laddar…
Att bryta av mellan nedre vägg och gavelspets görs väl bara av två skäl:
1) Prefabhus, där väggelementen levereras färdiga och gränsen går vid 2,5 meters höjd av transportskäl.
2) Fasad av tegel, då det blir för dyrt och komplicerat att mura upp längs snedtaket.

Att dela på väggytan annars tycker jag är effektsökeri.
Vad skall det fylla för syfte annat än att vara rent dekorativt?
OK, sätt en plåt mellan brädorna 2,5 meter upp om du tycker det är snyggt.
Det fyller ingen funktion men kostar ju inte så många kronor.
 
Steinmeister skrev:
Jag är nog inne på att få någon form av avbrott mellan fasad och nock (om man säger så?). No offense :). Vad tror du om fjällpanel på nockdelen och liggande typ enkelfasmi övrigt?
Ska du bryta av bör det vara en markant skillnad mellan ytorna. Två sorters liggande panel kommer nog mest se ut som att du gjort ettt misstag. Som att du råkade köpa några brädor av fel sort och satte fjällpanelen längst upp där det inte syns så bra.
Blanda stående och liggande panel i stället.
 
Fixar du bra materialbilder kan jag nog slänga ihop något snabbt. Alt. dra upp det i ett 3d program och fixa en rendering.
 
skall se vad jag kan finna. Räcker det med bilder av paneltypen eller skall det vara bilder som visar den monterad?
 
Steinmeister skrev:
skall se vad jag kan finna. Räcker det med bilder av paneltypen eller skall det vara bilder som visar den monterad?
Räcker med bilder av paneltypen :) Slänger ihop det snabbt dock så du vet så det blir lite kollage känsla.
 
Bifogar två bilder lånade från internet. Hoppas de duger och tusen tack för att du tar dig tid. (y)


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Steinmeister skrev:
Bifogar två bilder lånade från internet. Hoppas de duger och tusen tack för att du tar dig tid. (y)


[bild]

[bild]
Tänkte mer på enbart materialet så kan jag fixa skalan och "lägga på" fasaden :) Blir meckigt att extrahera panelen ifrån de bilderna och föra över.
 
ArkErik skrev:
Tänkte mer på enbart materialet så kan jag fixa skalan och "lägga på" fasaden :) Blir meckigt att extrahera panelen ifrån de bilderna och föra över.
TS får använda Hugin ovan :D
 
Känner mig aningen tappad just nu men vill du ha en bild av en bräda?

Får kanske försöka i paint snart :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.