Jag håller på att koppla pex och är mycket förbryllad, förhoppningsvis kan någon här på forumet hjälpa mig att reda ut det hela.

Jag har ett vatette kopplingsset med hylsa och mutter samt ett uponor pex-rör och ska ansluta det mot en rak vatette kulventil.

Problemet som uppstår är att muttern inte går att skruva på kulventilen efter jag monterat hylsan och röret i den! Det är som om det saknas några få millimeter för att muttern ska kunna få fäste i gängorna på kulventilen. Själva muttern passar ju fint på kulventilen men hylsan på röret gör att det blir för stort avstånd mellan muttern och kulventilen.


Vad gör jag för fel? Efter allt jag läst så var jag övertygad om att delarna skulle passa ihop. Uppenbarligen gör dom inte det eller så gör jag något tokigt när jag ska montera dom.

https://www.vatette.se/produkter/ko...sset-forkromad-klamhylsa-och-mutter-dy15-x-25

https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-combi-pipe-rir-15x2-5-25-50m/

Osäker men tror det är denna kulventil (står vatette 142 på den installerade men inte här på bilden vilket gör mig osäker, spelar nog minde roll dock) https://www.vatette.se/produkter/ku...forkromad-utvandig-15-g-12-x-utvandig-15-g-12
 
Rickard.
Har du slätande på kulventilen?
 
En hand som håller en rördel, med metallgängor och en mässingskoppling, framför en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett kopparör anslutet till en silverfärgad metallkoppling, hållen av en hand, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparledning med ventil och gängad ände under vit isolering, möjlig VVS-installation, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rördel med text, metallglans, rörstöd, defekt tak i bakgrunden, konstruktion, otydlig omgivning, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard. Rickard. skrev:
Har du slätande på kulventilen?
Nej. Men det hade ju kunnat vara en förklaring.
 
Rickard.
Försöker du med muttrarna på sista bilden?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Försöker du med muttrarna på sista bilden?
Ja, på andra bilden ser du hur långt muttern kommer som max när jag ansluter det så som jag förstått att sig bör. Där får inte muttern något grepp.
 

Bästa svaret

Rickard.
H HuvudetPaSpiken skrev:
Ja, på andra bilden ser du hur långt muttern kommer som max när jag ansluter det så som jag förstått att sig bör. Där får inte muttern något grepp.
Då har du felet där, du måste använda muttern som följer med kopplingssettet. VVS-detaljer; metallrör, kopplingar och en ventil mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
HuvudetPaSpiken
  • Laddar…
Det är en särskild mutter som hör till pex-kopplingen. Se bild.
 
  • Produktblad för rörkopplingar och komponenter, tekniska specifikationer, användning för vatteninstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HuvudetPaSpiken
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Då har du felet där, du måste använda muttern som följer med kopplingssettet.[bild]
Jösses vilken blunder, jag har dels blandat ihop muttrarna och sedan inte noterat skillnaden på dem. Givetvis är det så, men det kom jag inte på själv. Stort tack!
 
Tvåa på bollen ;)
 
Eklanda6 Eklanda6 skrev:
Tvåa på bollen ;)
Jämnt lopp!

Människor som hjälper andra människor är fasiken bland det finaste som finns.
 
  • Gilla
ådal och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.