Har lite frågor då vi ska byta panel på husets framsida och vore glad om nån kan svara.

Framsidan är 45 m2 och jag har räknat till att jag behöver ca 280-300 löpmeter beroende på vilken bredd man väljer på bottenbrädorna.

Tänkte köra antingen 145 + 45 lock eller 170 + 45 lock. Stämmer min beräkning att det blir billigare att köra 145 bottenbräda? Jag har räknat med 0,5 cm mellanrum mellan bottenbrädorna så att locken överlappar med 2 cm. Har kollat på byggmax att det bör gå på 5600 kr med 145 brädor och lock medans 170 blir ca 1000 kr mer. Fasaden är till större delen 3,1 meter hög så jag hoppas kunna hitta brädor som är så nära som möjligt så att man får så lite spill det går.

Sen en lite fråga då detta är ett gammal hus med timmervägg så är den gamla panelen spikad på läkt så det finns luftspalt bakom dock verkar denna variera i bredd eftersom timmerväggen troligen är lite ojämn. Under läkten sitter vindpapp och den gamla panelen är spikad genom vidpappen in i timmerväggen. Är det okej om jag gör likadant för nu är det ju redan spikat igenom? Har ingen större lust att sätta djupare läkt bakom bara för att inte spika genom vindpappen för då måste jag ju flytta ut fönster och dörr.
 
L
Bredare virke är alltid dyrare då det behövs grövre träd för att såga.
Men välj det som blir snyggast.

Vindpapp är för att stoppa vinden. Några hål har ingen betydelse alls. Så du behöver inte spika extra läkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.