Hej,

Har ett oinredd rum(garderoben som står där ska tas bort) i ett isolerat uthus som jag nu ska få ordning på där jag behöver er hjälp att planera projektet. Har begränsad erfarenhet av att bygga inomhus men har gjort en hel del byggnationer utomhus (utekök, hamock, pallkragar, sandlåda) samt i byggt ett ventilerat parkettgolv (platon) i en källare.

I detta projekt ska det läggas golv (troligen parkett eller massivt trägolv(undergolvet är förberett för golvvärme men detta är inget jag kommer att använda mig av)), sätta upp väggpanel (färdigmålad), lägga till flera eluttag, färdigställa fönster- och dörrkarm och till sist är förhoppningen att kunna bygga en loftsäng.

Innan väggpanelen spikas upp har jag tänkt sätta glespanel (22x45?) för att väggarna är inte helt jämna samt att få möjligheten att enkelt kunna dra el.

Nu till första frågan.

1. Ska jag lägga golvet först eller spika väggpanelen först?
2. Guider jag läser säger att dyckert bör användas för att sätta upp väggpanelen. Har ingen sådan. Går det att borra fast panelen istället eller är det så mycket enklare med en dyckertpistol att jag bör hyra en sådan?

Rummet kommer att användas som kontor där det ska finnas möjlighet att sova över. Då rummet är litet har jag därför tänkt få upp en upphöjd säng. Rumshöjden på de lägre väggarna är 232 cm (utan att golvet har lagts) och vid knocken är höjden ca 304 cm (utan att golvet har lagts). Är lång (192 cm) och vill därför att sängen ska vara minst 200 cm över det nya golvet.

Har börjat visualisera loftsängen i sketchup utifrån en ikea resårbotten ( SNARUM Resårbotten, medium fast, beige, 140x200 cm - IKEA) som är 25 cm hög. Kunde då konstatera att ifall sängen var inskjuten mot väggen skulle det bara vara någon cm mellan taket och sängen. Fick då tanken att sätta sängen en bit ut ifrån väggen.

Min förhoppning är att hitta en konstruktion som låter mig slippa ha stöd mot golvet och som syns på sketchup bilden är tanken att använda takknocken att fästa i istället.

3. Tror ni det är möjligt att fästa sängen en bit ut ifrån väggen som jag på bilden?

Är tacksam för alla förslag och idéer ni har för att realisera detta projekt. Tack på förhand!

/Niclas
 
  • Oinrett rum med träfärgat tak och fönster samt golv täckt med blå presenning, sett genom en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinrett rum i ett uthus med trätak, vita väggar, ett skåp i hörnet och blå skyddsplast på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinrett rum med trägolv, vita väggar och ett fönster på vänster sida. Dörröppningen visar utsikt mot en gräsmatta och ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat rum i uthus med träpanel i taket, fönster med träkarm, öppning för dörr och blå skyddsfolie på golvet, förberett för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-visualisering av ett rum med en planerad loftsäng, där sängen är fäst en bit ut från väggen och stödd av takknocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa att spänna upp något över din vanliga säng och se hur mycket utrymme som krävs för att du ska tycka takhöjden ör bekväm för en säng. Min gissning ör att du inte klarar 2 m takhöjd under även om du krymper höjden på madrass och botten ner till 15 cm.
Ska du ha kontor kan du se vad som krävs för ett skrivbord under sängen där du sitter utanför sängens bottenarea.

Andra förslag
1 Nedfällbarr säng
2 En lös säng(-botten) stående på högkant.
3 Ett antal hurtsar och skåp med en säng ovanpå.
4 En bäddsoffa
5 En säng under ett större skrivbord. Fäll bara upp skivan mot väggen.
 
Vad är det för panel du skall sätt på väggarna? Går bra att spika dyckert med hammare och spikdrivare om det är tunn träpanel (typ 12 mm).
Tror aldrig du kan få till ett sovloft i den stugan så du kan gå under det och det blir vettigt att sova i. Kan även bli väldigt varmt om man sover uppe i taket, måste till mycket ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.