Hejsan!

Jag ska byta ut min spis hemma men kan inte förstå hur jag borde koppla om kablarna bak på spisen.
På den gamla spisen så har jag kört med 400v 3fas med perilex uttag i änden, när jag jämför den gamla och nya ser inte kopplingarna likadana ut.
Jag bifogar bild på både den gamla och den nya spisen bak till så att ni kan se. Det jag vill åstadkomma är att på den nya spisen använda samma kabel som för den gamla genom att koppla om strömmen på den nya spisen för att passa den gamla kontaken.

Uppskattar all hjälp jag kan få :)
 
  • Öppet eluttag bak på en spis som visar kopplingar och kablar för 400v 3fas ström med en kopplingsschemaetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksidan av en spis med öppet elanslutningsområde, kablar kopplade till anslutningsskenor och en etikett med schema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den övre bilden är på den nya spisen och den undre bilden är på den gamla.
 

Bästa svaret

Jämför anvisningarna för "3N ~ 230/400 V" och "3 ~400 V" så ser du att terminalerna är märkta L1, L2, L3, N och skyddsjord. Så det är bara att flytta över ledarna. Den blå nollan används inte av den "nya" spisen så sätt en Wago 221 på den och lägg åt sidan.
Detta förutsätter att du verkligen har tre faser framdragna, vilket du bör ha. Det lär annars märkas som att några plattor inte blir varma.

Elanslutningar i en spis där översta bilden visar kopplingar märkta med L1, L2, L3, N och jord, och nedre bilden visar en ny spiskoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
neuwerld
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jämför anvisningarna för "3N ~ 230/400 V" och "3 ~400 V" så ser du att terminalerna är märkta L1, L2, L3, N och skyddsjord. Så det är bara att flytta över ledarna. Den blå nollan används inte av den "nya" spisen så sätt en Wago 221 på den och lägg åt sidan.
Detta förutsätter att du verkligen har tre faser framdragna, vilket du bör ha. Det lär annars märkas som att några plattor inte blir varma.

[bild]​
Supertack! Jag ska testa att koppla om den som du sa så får vi se hur det funkar. Verkligen tack för hjälpen!
 
Det var nollan som jag var osäker på vad man skulle göra med. Hur kommer det sig att den inte används på den nya?
 
Den här bilden kommer från "spisbibeln" och visar olika varianter på spisar och hur de kopplas in. Din "gamla" spis motsvarar nr 2 och din "nya" nr 1. Hur detta med trefas med och utan nolla hänger ihop är en annan fråga.

 
Spisen funkar utmärkt efter omkoppling!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.