Har fått den här offerten och skulle, eftersom jag inte har någon aning om vad saker och ting bör kosta, vilja veta om priserna är gångbara. Kanske är svårt men jag skulle verkligen uppskatta att få era synpunkter.
Huset vi ska bygga är ett 1-plans med ryggåstak på ca. 173 m2.
 
Vågar inte komma med några synpunkter på totalen. Men en liten reflektion. Grundpriset för > 170 kvm är ca 4000 högre än för < 170. Det känns som dina sista 3 kvm är väldigt dyra elmässigt. Där kanske finns en liten förhandlingsmarginal.

Har du full koll på vad svensk standard innebär?

Det är annars risk att du i ett sent skede av bygget upptäcker att du vill ha diverse tillval som då typiskt blir väldigt dyra. Det gäller att ha hela bilden klar nu, det är nu som det kan finnas lite förhandlingsmarginal.
 
Har ingen koll på vad som menas med svensk standard... får googla på det :p
 
Såg spontant lite dyrt ut. Ta offert från minst 3 olika elfirmor!
 
Tycker att priset verkar okej.

Be dock elektrikern att montera en eller två extra jordfelsbrytare, så inte hela huset slocknar vid ev. el fel..
 
Helt ok pris, kan ju bara nämna att ett ryggåstak är betydligt sensammare än ett "vanligt" tak. Många gånger upp och ner på en hög stege och oftast betydligt besvärligare kabelvägar
 
Observera att detta är endast en enklast möjliga installation typ lägenhet standard,
Inget extra lull,lull ( Dimmer, Spotlight, mm) .
Priset ser helt okey ut.
Du kan säkert pruta ner hyran av byggskåpet .
Vill du ha något extra snacka med elektrikern i god tid och kanske be om en ny offert på ev utökning.
Tv / Tele / Data biten saknas helt eller delvis.
 
Byggelskåp? Varför inte bara se till att fasadmätarskåpet kopplas in på en gång? Sätt ett kraftuttag direkt på skåpet och se till att föranmälan blir inskickad så slipper du även ett dyrt byggströmsabbonemang.
 
trådlös ringklocka? låter som en nödlösning, det finns rinklockor med inbyggd trafo.
uttag enligt ss tycker iaf jag blir lite glest, fundera lite på var det behövs uttag, var taklampsuttagen ska sitta (så dom kommer tex mitt ovanför köksbordet. är det inte ett teleuttag per rum enligt ss? kanske onödigt när dom flesta har trådlös telefon, fast några fasta kan ju va bra, kanske datanätverk?
 
Jättetack för alla svar, när man som jag inte har någon koll så är det overdeligt att få era synpunkter. Det som gör att jag vill använda den här firman är att dom har nära kontakt och har jobbat tidigare med firman som kommer sätta upp vårt lösvirkeshus. Och därför känner jag att om dom har en bra dialog redan så finns det ingen anledning att ta in någon annan firma.
 
Fast då skall man tänka på att det mycket väl kan finnas ett provisionssystem mellan bolagen. Dvs om byggaren fixar in elfirman så får byggaren X% av elfirmans intäkt bakvägen.
 
Marc E skrev:
Byggelskåp? Varför inte bara se till att fasadmätarskåpet kopplas in på en gång? Sätt ett kraftuttag direkt på skåpet och se till att föranmälan blir inskickad så slipper du även ett dyrt byggströmsabbonemang.

Strider lite mot gällande regler.

Samt att elverken i stockholms området inte gör så p.g.a det inte finns jordfelsbrytare på uttaget.
 
Byggaren har, om denne är samordnare, rätt till några procents "påslag" av alla underentreprenörers fakturor. Det är en ersättning som han ska ha för att se till att hela arbetet flyter. procentsatsen är fastslagen i AB och ABT som reglerar hur det ska fungera vid byggnationer.

AB 04 & ABT 06
Allmänna bestämmelser för entreprenader åberopas i kontrakt mellan byggandets parter och reglerar bland annat arbetets omfattning, utförande, organisation och tidplan. I bestämmelserna behandlas också frågor om ansvar, ekonomi, garantitid och besiktning. Bestämmelserna innehåller också regler för hävning och tvistelösning.
 
Mellan 7 % och 12% påslag brukar det vara...
 
grus.

vad jag tycker att du ska göra när du bestämt dig för vilken firma som är intressant är att gå igenom allt.
Sätt er ner och titta på ritningen, fråga om allt, fundera på var du vill ha uttag och belysning.
Be om tomrör mm. och sen omförhandla priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.