Hej, har en befintlig dimmer som lagt av.
Har köpt ny och ska byta den, problemet jag har är att symbolerna inte är desamma.

Den röda dimmer är den gamla
Person som håller en demonterad dimmer med synliga anslutningskablar och husets ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en ny Zigbee-certifierad Knob Smart Dimmer med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste ha en nolla, vilket du saknar.
 
Dimmern jag köpte behöver ingen nolla står det
 
Du har två olika slags produkter här som inte riktigt är jämförbara.

Din gamla dimmer fungerar så här:

Schematisk jämförelse av traditionell trappströmställare och ny elektronisk dimmer med markerade terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är i praktiken en helt vanligt trappströmställare och kan då kopplas mot en vanlig sådan trappströmställare för att kunna styra belysningen från två ställen. Om man skulle bygga in en dimmer i trappströmställaren till vänster så sitter den där jag ritat den röda ringen.

Du har dock ingen trappkoppling i ditt fall, utan detta visar bara på vad terminalerna på din gamla dimmer har för funktion. De två L-terminalerna går alltså till den växlande brytaren, vilket motsvaras av "pil ut" på trappströmställaren.

X och B är båda blindterminaler som inte har någon funktion i brytaren utan endast kan användas för att skarva eller parkera ledare som inte har med brytaren att göra. Detta avråder man dock från. Det är bättre att skarva ledare i en toppklämma bakom strömställaren. Du har inga sådana ledare vilket är bra.

Din nya dimmer är elektronisk och kan inte användas i en trappkoppling, men det gör ingenting i ditt fall. Det är dock inte jättelätt att se och förstår skillnaden mot den gamla. Men du bör ha fått med ett kopplingsschema till din nya dimmer!?
Man ser att de två L-terminalerna är förbundna med varandra, och man ser att den har en N-terminal.
Detta betyder att
L är fast fas. Att det är två L-terminaler är bara en hjälp till att skarva en fasledare.
N är nolla. Jag ser ingen nolla i dosan så du måste fiska fram en neutralledare. Detta är behörighetskrävande.
S är utgången till lampan, motsvarande sinusvågen med pil igenom på din gamla dimmer.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Fredrik Sigeback Fredrik Sigeback skrev:
[bild]
Konstigt, vad står N för?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har två olika slags produkter här som inte riktigt är jämförbara.

Din gamla dimmer fungerar så här:

[bild]
Det är i praktiken en helt vanligt trappströmställare och kan då kopplas mot en vanlig sådan trappströmställare för att kunna styra belysningen från två ställen. Om man skulle bygga in en dimmer i trappströmställaren till vänster så sitter den där jag ritat den röda ringen.

Du har dock ingen trappkoppling i ditt fall, utan detta visar bara på vad terminalerna på din gamla dimmer har för funktion. De två L-terminalerna går alltså till den växlande brytaren, vilket motsvaras av "pil ut" på trappströmställaren.

X och B är båda blindterminaler som inte har någon funktion i brytaren utan endast kan användas för att skarva eller parkera ledare som inte har med brytaren att göra. Detta avråder man dock från. Det är bättre att skarva ledare i en toppklämma bakom strömställaren. Du har inga sådana ledare vilket är bra.

Din nya dimmer är elektronisk och kan inte användas i en trappkoppling, men det gör ingenting i ditt fall. Det är dock inte jättelätt att se och förstår skillnaden mot den gamla. Men du bör ha fått med ett kopplingsschema till din nya dimmer!?
Man ser att de två L-terminalerna är förbundna med varandra, och man ser att den har en N-terminal.
Detta betyder att
L är fast fas. Att det är två L-terminaler är bara en hjälp till att skarva en fasledare.
N är nolla. Jag ser ingen nolla i dosan så du måste fiska fram en neutralledare. Detta är behörighetskrävande.
S är utgången till lampan, motsvarande sinusvågen med pil igenom på din gamla dimmer.
Tack, enklare att köpa en exakt likadan dimmer som den trasiga istället?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har två olika slags produkter här som inte riktigt är jämförbara.

Din gamla dimmer fungerar så här:

[bild]
Det är i praktiken en helt vanligt trappströmställare och kan då kopplas mot en vanlig sådan trappströmställare för att kunna styra belysningen från två ställen. Om man skulle bygga in en dimmer i trappströmställaren till vänster så sitter den där jag ritat den röda ringen.

Du har dock ingen trappkoppling i ditt fall, utan detta visar bara på vad terminalerna på din gamla dimmer har för funktion. De två L-terminalerna går alltså till den växlande brytaren, vilket motsvaras av "pil ut" på trappströmställaren.

X och B är båda blindterminaler som inte har någon funktion i brytaren utan endast kan användas för att skarva eller parkera ledare som inte har med brytaren att göra. Detta avråder man dock från. Det är bättre att skarva ledare i en toppklämma bakom strömställaren. Du har inga sådana ledare vilket är bra.

Din nya dimmer är elektronisk och kan inte användas i en trappkoppling, men det gör ingenting i ditt fall. Det är dock inte jättelätt att se och förstår skillnaden mot den gamla. Men du bör ha fått med ett kopplingsschema till din nya dimmer!?
Man ser att de två L-terminalerna är förbundna med varandra, och man ser att den har en N-terminal.
Detta betyder att
L är fast fas. Att det är två L-terminaler är bara en hjälp till att skarva en fasledare.
N är nolla. Jag ser ingen nolla i dosan så du måste fiska fram en neutralledare. Detta är behörighetskrävande.
S är utgången till lampan, motsvarande sinusvågen med pil igenom på din gamla dimmer.
Installationsschema för en Knob Smart Dimmer med tekniska specifikationer och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk anvisning för anslutning av en elektronisk enhet med textinstruktioner och varningstexter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja där står det ju i skrift vad terminalerna betyder. Jag hade fel om S. Lampsymbolen i mitten är tydligen en terminal också. Dock kan man undra vad N är för ett odjur... Och varför har du inga instruktioner på Svenska? Är den köpt i en Svensk butik? Om du inte vill ha Zigbee-funktionerna är det kanske bäst att välja en annan dimmer som bättre motsvara din gamla, https://www.elbutik.se/product.html/elko-dimmer-for-glodljus-halogen-230v-och-elektronisk-trafo . Din gamla klarar dessutom effekter på upp till 630 W. Behöver du verkligen det? Du kanske klarar dig med den billigare 315GLE.
 
Hade velat ha funktionen med zigbee, men bara det funkar så får jag gå på en enklare.
Det sitter 12 st 35w halogen.
Men man kan ju gå över på led.
 
Kjell brukar ha koll på sina varor, men här saknas öht brux på deras hemsida. Det är lite dåligt.

Men om man ska tro den information som finns så behöver inte dimmern en nolla vid glödlampslast, även om installationsanvisningen är mycket märklig. Den kommer säkert att fungera bra med dina halogenlampor, trots att den säger sig vara "smart". Med 12 st behöver du lite effekt också.

Jag kan inte rekommendera byte till LED utan att byta hela systemet med lampor, drivdon och dimmer. Det kan bli dyrt i vilket fall.
 
Min tolkning av bilden i inlägg 8 är att S är impuls från knapp (återfjädrande) och N är neutral
I övrigt som Bo skriver
Så du behöver nolla till dimmern och en trappbrytare med impulsfjäder
 
U Uffe A skrev:
Min tolkning av bilden i inlägg 8 är att S är impuls från knapp (återfjädrande) och N är neutral
I övrigt som Bo skriver
Så du behöver nolla till dimmern och en trappbrytare med impulsfjäder
Jo, så kan man koppla, men TS klarar väl sig med dimmervredet?
Bild 2 i inlägg #8 visar hur man ansluter dimmerpucken två-trådigt. Något ologiskt att koppla ihop L och N kan tyckas tillverkarens instruktioner skall följas har jag hört. ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
På m.nu finns samma vriddimmer med samma artikel nummer, men den saknar S anslutningen. :oops: :thinking:
Det finns även en bra beskrivning av bypass och när den behövs.
Både föredömligt och förvirrande. TS kunde ju kolla produktnummretvpå sin smarta vriddimmer.
Illustration av en 2-trådsanslutning utan neutral ledning för en vriddimmer, inklusive bypass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk illustration av anslutning till en vriddimmer med bypass-funktion och beskrivning av eldragningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.