Hej!

Har en frånluftsfläkt uppe på taket, märke Östberg som dött.
Då den satt på huset när jag köpte det vet jag ej vem som levererat den.
Har mailat Östberg med frågor utan att få svar, så kanske någon här kan peka mig i rätt riktning.

Fläkten har följande beteckningar:
Art no 7300007
Type: TKK 400 B Aut Tk
230V 50Hz 0.102kW 0.45A 3microF/450V
2480rpm IP44 Iso.cl.B 65C 01/17
CE 2001
Fläkten styrs manuellt med ett vred om 5 steg (har inte kollat vad typbeteckningen är för denna).
Fläktkåpan är ganska lik denna:
http://www.ostberg.com/item/F_hierarchy.aspx?id=21801
Förutom att kopplingsdosan på utsidan är vit och i plast.

All el fram till motorn verkar ok, mäter upp växelström i dosan vid sidan av kåpan som ökar när man vrider på reglaget, så antingen har motorn dött eller så har kondensatorn gått sönder.
Har snurrat den manuellt med strömmen på utifall kondensatorn bara är till för att starta men det har inte hjälpt.

Så de frågor jag har:
* Kan det vara bara kondensatorn som är sönder, eller borde den startat när jag snurrade igång den manuellt (dvs motor sönder)
* Finns det i så fall utbytesmotor (radialfläkten) eller måste jag byta hela plåtlådan.
* Var kan jag köpa detta, någon bra återförsäljare på nätet eller lokalt i Lerum/Partille/Göteborgsområdet?

Har surfat ett bra tag men hittar ingen som säljer något som liknar denna till utseendet. Sedan hade det varit bra om man kunde behålla befintligt vred samt el för att ställa hastighet - men har ingen aning om det är samma system idag eller om jag måste byta allting.

Stort tack för hjälp då kondensen i huset börjat komma krypandes nu när luften inte rör sig rätt...
/Johnny
 
Varför ringer du inte till östberg "The Fan company"

För svensk försäljning och support ring +46 (0)226 86002

http://www.ostberg.com/
 
Buster1 skrev:
Varför ringer du inte till östberg "The Fan company"

För svensk försäljning och support ring +46 (0)226 86002

[länk]
Självklart hjälper de till med felsökning via telefon.
 
Om fläkthjulet går lätt, börja med att byta kondensator.
Funkar inte det, byt fläkt.Inte lönt att byta motor och krångla med så små fläktar
 
Redigerat:
Ja det var ju väldigt dumt av mig att inte testa ringa, är så van i min värld att email support funkar bättre så jag testade aldrig telefonen när jag inte fick mailsvar.

Ringde nu, de svarade direkt och var väldigt hjälpsamma. De skickar en ny kondning, funkar inte det är det via Ahlsells man får gå för att beställa en ny.

Vet inte hur jag tänkte där, tack för sparken i röven :)
 
Slutet gott allting gott.
 
Jo jag hittade en del Östbergsfläktar på nätet, men ingen som liknade den jag hade. De du länkar till har oftast bara de små runda och min var en stor fyrkantig sak.

Visade sig att min modell har utgått i sortimentet men att den fortfarande lagerförs, därför var den svår att hitta på hemsidor men gick bra att beställa.
 
P
Okej där ser man. Har själv en TKC 400 som står och snurrar på taket. Fina fläktar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.