Hej! Jag misstänker att jag inte är ensam om att behöva hjälp med planering och tankar inför en kommande utbyggnad av vårt hus. Vi känner att vi inte kommer vidare i våra egna tankar och skulle därför verkligen uppskatta alla tänkbara råd och idéer :)

Vi bor i ett enplanshus i dag på 121 kvm och vill gärna bygga ut med ca 30 kvm. Det vi vill uppnå med arbetet är att få ytterligare ett sovrum (gästrum/kontor - så behöver inte vara särskilt stort) samt ett allrum för barnen där de kan få härja fritt och ha kompisar över. Önskvärt är dessutom att vi på något sätt kan få ett större kök/matplats, då vi i dag kan ha max 6 sittande vid vårt matbord i köket.

Vi kommer vilja behålla huset i enplan då en påbyggnad skulle göra att vi tappar kvällssolen som i dag precis lyckas leta sig över hustaket. Vi har en vind i dag men den är endast 190 i maxhöjd vilket gör att vi inte kan inreda den, som annars troligtvis hade kunnat lösa vårt behov.

Jag har bifogat bild över planlösningen. Det är inritat en öppen spis som inte stämmer med verkligheten, jag har ritat in med rött var den faktiskt är placerad.

Tack på förhand!
 
  • Planlösning av enplanshus på 121 kvm med röd markering för den faktiska positionen av en öppen spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får nog lägga ut en situationsplan eller flygfoto så man ser väderstreck och placering av uteplatser osv också.
 
Såklart! Det blåmarkerade är vår altan, och ovanför den har vi en berghäll. Jag kan även ordna fram foton senare under dagen om det underlättar.
 
  • Ritning av ett hus med altan markerad i blått och en omgivande berghäll indikerad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ska jag tolka det där som att det endast är möjligt att bygga ut på den sidan av huset där altanen A är?
 
C Cosmo89 skrev:
Det är inritat en öppen spis som inte stämmer med verkligheten, jag har ritat in med rött var den faktiskt är placerad.
Tack på förhand!
Osynlig röd färg?
 
C Cosmo89 skrev:
Såklart! Det blåmarkerade är vår altan, och ovanför den har vi en berghäll. Jag kan även ordna fram foton senare under dagen om det underlättar.
Är det ett hus på berget innanför röda markeringen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ska jag tolka det där som att det endast är möjligt att bygga ut på den sidan av huset där altanen A är?
Nja, vi har ju några begränsande faktorer att ta hänsyn till. Det är 8 meter till tomtgräns till grannen på höger sida, och på vänster sida har vi ju garaget som stoppar upp. Jag har förstått det som att lösningar med att bygga ihop garage t.ex. smakar mer än vad det kostar.

Vi är öppna för olika lösningar, även om jag själv skulle vilja bygga ut i vinkel på något sätt. Annars känns det som om huset blir så väldigt avlångt? En vinkel känns i alla fall som den mest estetiskt tilltalande lösningen.

Idealiskt hade det varit att bygga ut i vinkel på husets vänstra sida (sett till bilden) för att maximera sol och ljus. Dock känns det som om garaget ställer till det lite med sin placering.
 
K Kane skrev:
Osynlig röd färg?
Haha, ja det verkar visst inte bättre. Här kommer ett nytt försök!
 
  • Arkitektonisk planritning av ett hus med markerad ändring i vardagsrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kane skrev:
Är det ett hus på berget innanför röda markeringen?
Nej, det har stått en sommarstuga där tidigare som nu får agera lekstuga längre upp på tomten :)
 
BirgitS
Jag ser två alternativ, dels att göra en vinkel ovanför tvättstugan och vänstra sidan av vardagsrummet och dels att göra en förlängning åt höger.

1. Leder till att vardagsrummet blir genomgångsrum till de två nya rummen. Vardagsrummet blir också lite mörkare när ett fönster försvinner. Närmast vardagsrummet kommer då allrummet och sen sovrummet.

2. Man tar bort klädkammaren och låter korridoren fortsätta ut i tillbyggnaden som har sovrum åt ena hållet och allrum åt andra. Det kan finnas regler om minsta avstånd mellan hus och tomtgräns.

Kan behovet av större matplats lösas genom att ta bort väggen mellan köket och vardagsrummet så att matbordet kan förlängas in i vardagsrummet vid behov?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag ser två alternativ, dels att göra en vinkel ovanför tvättstugan och vänstra sidan av vardagsrummet och dels att göra en förlängning åt höger.

1. Leder till att vardagsrummet blir genomgångsrum till de två nya rummen. Vardagsrummet blir också lite mörkare när ett fönster försvinner. Närmast vardagsrummet kommer då allrummet och sen sovrummet.

2. Man tar bort klädkammaren och låter korridoren fortsätta ut i tillbyggnaden som har sovrum åt ena hållet och allrum åt andra. Det kan finnas regler om minsta avstånd mellan hus och tomtgräns.

Kan behovet av större matplats lösas genom att ta bort väggen mellan köket och vardagsrummet så att matbordet kan förlängas in i vardagsrummet vid behov?
Tack för idéer! I vinkel från vardagsrummet kan vara en idé, vi ska skissa lite på det!

Vi har också funderat på att förlänga huset, liknande din lösning, men jag vill bara inte att huset till slut ska se så väldigt avlångt ut.

Det går att öppna upp mellan vardagsrum och kök men det blir lite tight, samt svårmöblerat med tv. Jag är eventuellt inne på att sno det till vardagsrummet angränsande sovrummet för att få till större yta. Men då måste jag ju ersätta den ytan också! :D
 
Från vänster till höger.
1. Ca 30 m2, blir lite konstigt vardagsrum.
2. Ca 30 m2, ger altan i skugga.
3. Ca 25 m2, inom 4,5 meter från tomtgräns.

Funkar det att bygga ut enligt 1 och 2 ca 5-6 meter med tanke på berget?

Arkitektritning av en våningsplan med markerade områden för potentiell tillbyggnad och angränsande berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
C Cosmo89 skrev:
Det går att öppna upp mellan vardagsrum och kök men det blir lite tight, samt svårmöblerat med tv.
Hur blir det att placera soffgruppen åt höger, typ med TV på sovrumsväggen?
Ska man ha en utbyggnad till vänster så måste man nog det i alla fall.

K Kane skrev:
2. Ca 30 m2, ger altan i skugga.
Men då tar du väl bort det lilla sovrummet för att få en dörr till tillbygget?
Ett nytt fönster krävs i hörnsovrummet (på gaveln) också.
 
K Kane skrev:
Från vänster till höger.
1. Ca 30 m2, blir lite konstigt vardagsrum.
2. Ca 30 m2, ger altan i skugga.
3. Ca 25 m2, inom 4,5 meter från tomtgräns.

Funkar det att bygga ut enligt 1 och 2 ca 5-6 meter med tanke på berget?

[bild]
K Kane skrev:
Från vänster till höger.
1. Ca 30 m2, blir lite konstigt vardagsrum.
2. Ca 30 m2, ger altan i skugga.
3. Ca 25 m2, inom 4,5 meter från tomtgräns.

Funkar det att bygga ut enligt 1 och 2 ca 5-6 meter med tanke på berget?

[bild]
Enligt 1 inga problem, 2:an blir nog värre. Men vi är också beredda att spränga bort lite berg om det skulle krävas, vi har redan fått ta bort lite för att lägga altan.

Kan passa på att lägga upp en bild tagen ovanifrån, insåg att det ju fanns med i prospektet.
 
  • Flygbild över en trädgård med altan, gräs, träd och bergig terräng intill ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade även en annan bild på planlösningen som är lite tydligare, och där öppna spisen är på rätt ställe från början :)

Vardagsrummet tycker jag är svårmöblerat i samband med att man öppnar upp mot köket. Jag tycker inte det finns yta nog, hur man är gör, för att ha både ett bord (som vid behov går att dra ut så man rymmer en 10-12 pers) samt en drägligt placerad tv-hörna. Det känns som om någon av dessa två (matbord, tv-hörna) behöver placeras så man hittar mot hallen - vilket inte är så mysigt. Jag har funderat på någon form av skiljevägg vid hallen, men då blir det så mörkt där istället.
 
  • Svartvit planlösning av en lägenhet med vardagsrum, kök och tre sovrum, samt detaljer som öppen spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.