Jag har köpt en stor lägenhet med superhärlig planlösning. Kök och vardagsrum blir våningens hjärta. Jag tänker riva ut befintligt Ikea kök och bygga nytt. Dessutom ska jag byta så rummet får samma golv i samma höjd. Jag behåller vitvarorna men kommer integrera dem i Ikeas matta vita voxtorp. Svart ugn och fläkt, integrerad kyl/frys samt diskmaskin.

Nu till planlösningens dilemma. Med eller utan barhäng? Jag har även ett Jysk runt bord som jag älskar (Marstrand 110dm) som finns tillgängligt.

Det finns gamla fula element som jag gärna bygger in (med skåp 370 djup och full bänkskiva för luft etc.). Men fönstret blir lägre än bänkskivan? Var ska elen sitta smart? Belysning? Jag har tänkt in avlastning för matkasse nära kylen. Arbetsytor mellan vask och spishäll, eftersom jag behåller fläkt och häll blir jag begränsad av väggens mått.

Om man gör barhäng eller snarare kök i vinkel - vad gör man smartast med förvaring/möbel för hörnan då? Är det för sällansaker eller borde man tänka ngt helt annorlunda? Jag har just nu lite accepterat ett dött hörn och då med passbitar så jag kan ha lådskåp istället.

Som väggskåp ovan vask har jag satt Ikeas horisontella skåp men med en öppen svart låda till höger.

Det är en bärande vägg som växlats av för länge sedan och öppnat upp rummen, därav balken ovan kök samt "pelare" till höger. Pelaren är tillbyggd väldigt fult idag med en sorgsen gipsskiva och försök till skåp. Jag har för avsikt att göra denna pelare mindre djup, dvs ta bort gipspåbyggnad och det sk. skåpet så att den smälter mer in i väggen och ljuset från fönstret kan få strömma in istället.

Notera klacken i kökets övre högra hörn. Kan man bygga in/runt och få en helt annan lösning? Jag känner mej lite låst i mina tankar. Vill gärna bli ifrågasatt eller bekräftad för att komma vidare. Har bokat planering med IKEA längre fram men behöver värma upp i tankarna.

Köksfakta i korthet:
  • Vitt matt voxtorp fronter
  • Mörkt brunt vinlygolv
  • Svart ugn, fläkt och häll
  • Bänkskiva ekbacken betongmönstrad
  • Skissar på vit enkel linjär kakel eller om bänkskivan ska få gå upp mot vägg
  • Gröna väggar
Jag bor själv med två mindre barn. Älskar laga mat och vill gärna ha barnen i närheten. Före Corona tiden (och helst efter) hade jag gärna vänner över för både matlagning och gemensamma middagar.

Bifogar planlösning, bilder ”as is” och en ritning på tanken jag jobbar på just nu.
Fire away! Vad är bra/dåligt osv.
 
  • Kök med svarta vitvaror, barhäng, och integrerade element framför ett fönster i en öppen planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lägenhetsvardagsrum med svart köksinredning, vit radiator under fönster med växter, och ett sittområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med rostfria stålskåp, svart kyl och ugn, kakelvägg och trägolv, fönster med gröna växter och inredningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen planlösning med vardagsrum och kök, befintligt Ikea kök, integrerade vitvaror, element och fönster detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med svarta IKEA Voxtorp-luckor, barhäng med pallar och dekorativt konstverk på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med svarta skåp, vit kakelvägg, öppna hyllor och integrerade vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med vita skåp och mörkbruna vitvaror, öppen planlösning mot vardagsrum där två personer står och sitter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart inbyggd ugn och skåp med öppet förvaringsutrymme i ett vitt kök, synlig övergång till vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökshörn med svart induktionshäll, kaffemaskin, och flytande hyllor mot mönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en lägenhet med mått, inklusive kök, vardagsrum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sökresultatsida som visar vit stående kakelmosaik med blank yta från Konradssons kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-visualisering av kök och matplats med vita skåp, svart ugn/fläkt, rund matbord och gröna väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av planerad köksrenovering med vita skåp, svarta vitvaror och mörkt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över kökslayout med vita skåp, svart ugn och fläkt, och betongmönstrad bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett kök med vita skåp, svart bänkskiva och inbyggda vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-visualisering av kök med gröna väggar, mörkbrunt golv, vita skåp och runt matbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju så klart en smaksak, men jag hade gjort en ö med spishäll i ön. Jag har själv byggt så, och jag älskar platsen att tå vid eller runt vid matlagning. Absolut inte nedsänkt fläkt över spishällen, utan upp i taket med den. Fri sikt framåt.

(Som parentes, hur tänkte den som ställde den befintliga ön på fel håll?)
 
  • Modernt kök med mörkgrå skåp, köksö, inbyggda vitvaror, röda gardiner och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapar tråden lite! Vi har liknande problem, fast mitt i skåpet. Hur löser man detta?

Ett halvtomt köksskåp med lösa hyllplan och plastbehållare, problem med skåpets inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B brf1911 skrev:
Kapar tråden lite! Vi har liknande problem, fast mitt i skåpet. Hur löser man detta?

[bild]

Fel tråd?
 
MiNiSde MiNiSde skrev:
Det är ju så klart en smaksak, men jag hade gjort en ö med spishäll i ön. Jag har själv byggt så, och jag älskar platsen att tå vid eller runt vid matlagning. Absolut inte nedsänkt fläkt över spishällen, utan upp i taket med den. Fri sikt framåt.

(Som parentes, hur tänkte den som ställde den befintliga ön på fel håll?)
Hej, visst är det en snygg lösning ni gjort! Här någonstans går tyvärr min gräns för hur stort ingrepp jag vill göra. Jag har ju en fläkt installerad på plats idag i min bostadsrätt mot väggen och just nu är känslan att jag ska behålla den. Men jag gillar din tanke - marinerar den!
 
  • Gilla
MiNiSde
  • Laddar…
MiNiSde MiNiSde skrev:
Fel tråd?
Haha japp, helt fel. Sorry!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.