Någon som kan förklara hur de menar att jag ska sätta upp konsolhyllan här: "Montering: Förborra konsolen, dra i en lämplig skruv för väggen och den tyngd hyllan ska utsättas för, spackla igen hålet och måla i önskad färg!"

Rita gärna och förklara som jag vore 15 år. Mina väggar är modell äldre (sekelskifte) hus med väggar av putsat tegel och jag har slagborrmaskin med olika borr och skruv/plugg.


https://www.sekelskifte.com/product/gammaldags-hyllkonsol-tra-d1-mellan-konsol
 

Bästa svaret

Ska du ha den som hatthylla för ytterkläder i entrén? Då handlar det om stora vikter när många hänger upp sina jackor/kappor. Krävs ett par långa kraftiga skruvar genom vardera konsol och rejäla pluggar i väggen. Med förborra menas att man först förborrar hål för dessa långa skruvar genom träkonsolerna. Sedan på ovansidan av hyllan så behöver man förankra hyllan mot väggen med minst 2 vinkeljärn som t.ex. dessa: https://www.clasohlson.com/se/Möbelvinkel/p/31-2351 Annars blir vridmomentet alldeles för stort på de långa skruvarna. Pluggarna för de långa skruvarna bör vara likande dessa eller längre: https://www.clasohlson.com/se/Nylonplugg-10-x-50-mm/p/40-9214-4
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Hej, konsolen är helt i massivt trä. Därför behöver du borra hål i fixturen för skruvar. Dessa hål spacklar du sedan över och målar hela konsolen.

Du behöver alltså borra:
-I konsolen (lite större hål än skruven)och -I väggen där pluggen ska in(i rätt storlek för pluggen).
-I hyllplanet uppifrån(för att fästa hyllplanet i konsolen)

Som någon annan redan har svarat så kan det behövas mer stöd om vikten på hyllan är stor. Hemsidan du länkade till har gjort så på en av sina exempelbilder.
 
  • En svartvit bild på en hemsida som visar en detaljerad trähylla med krokar och mönstrad tapet, cirkel markerar en detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Unikt namn
Vinkeljärnet syns på en av bilderna på produktsidan, dock skruvat i underkant av hyllan.
Svartvitt foto av en toalettrulle, nästan slut, mot ett blommönstrat bakgrund. En röd markering syns på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även borrhålen och skruv syns på en bild.
En del av en arm, blommigt tapetmönster, skrivbordskant, två röda cirklar markerar något oklart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom konsolen bygger på någonstans kring 5cm är det bra att välja ett par skruvar som är ca 5cm längre än de som följer med pluggen, så att de sitter ordentligt.
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Jag tycker instruktionerna är väldigt klara så jag vet inte riktigt vad du inte förstår: "Förborra konsolen, dra i en lämplig skruv för väggen och den tyngd hyllan ska utsättas för, spackla igen hålet och måla i önskad färg!"

1. "Förborra konsolen" = borra hål i konsolen där du vill ha skruvarna som den ska skruvas fast i väggen med. (Eftersom du har stenvägg måste du förstås också förborra i väggen.)

2. "dra i en lämplig skruv för väggen och den tyngd hyllan ska utsättas för" = välj skruv som är tillräckligt lång för att bära tyngden av hylla och kläder (eller vad du har tänkt att ha på den). Skruven måste också vara anpassad för materialet i väggen. Om du är osäker på val av skruv kan du säkert få hjälp i en bygghandel.

3. "spackla igen hålet och måla i önskad färg" = om du inte vill att skruvarna ska synas får du spackla över skruvskallen. Du bör då ha försänkt skruven en aning så att den inte sticker ut från träytan. Spackla med snickerispackel och putsa med fint sandpapper innan du målar. Om du är noggrann blir skruven osynlig.
 
J Josth skrev:
Ska du ha den som hatthylla för ytterkläder i entrén? Då handlar det om stora vikter när många hänger upp sina jackor/kappor. Krävs ett par långa kraftiga skruvar genom vardera konsol och rejäla pluggar i väggen. Med förborra menas att man först förborrar hål för dessa långa skruvar genom träkonsolerna. Sedan på ovansidan av hyllan så behöver man förankra hyllan mot väggen med minst 2 vinkeljärn som t.ex. dessa: [länk] Annars blir vridmomentet alldeles för stort på de långa skruvarna. Pluggarna för de långa skruvarna bör vara likande dessa eller längre: [länk]
Tack alla som svarat, nu tror jag att jag fattar bättre hur de menar. :D
 
J Josth skrev:
Ska du ha den som hatthylla för ytterkläder i entrén? Då handlar det om stora vikter när många hänger upp sina jackor/kappor. Krävs ett par långa kraftiga skruvar genom vardera konsol och rejäla pluggar i väggen. Med förborra menas att man först förborrar hål för dessa långa skruvar genom träkonsolerna. Sedan på ovansidan av hyllan så behöver man förankra hyllan mot väggen med minst 2 vinkeljärn som t.ex. dessa: [länk] Annars blir vridmomentet alldeles för stort på de långa skruvarna. Pluggarna för de långa skruvarna bör vara likande dessa eller längre: [länk]
EN sak till. Ungefär hur mycket längre än pluggarna ska ska skruvarna vara?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vinkeljärnet syns på en av bilderna på produktsidan, dock skruvat i underkant av hyllan.
[bild]

Även borrhålen och skruv syns på en bild.
[bild]

Eftersom konsolen bygger på någonstans kring 5cm är det bra att välja ett par skruvar som är ca 5cm längre än de som följer med pluggen, så att de sitter ordentligt.
Ok, tack för den informationen. Skruvarna behöver även gå igenom hela pluggen och ut på andra sidan en bra bit eller?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vinkeljärnet syns på en av bilderna på produktsidan, dock skruvat i underkant av hyllan.
[bild]

Även borrhålen och skruv syns på en bild.
[bild]

Eftersom konsolen bygger på någonstans kring 5cm är det bra att välja ett par skruvar som är ca 5cm längre än de som följer med pluggen, så att de sitter ordentligt.
Här borde det sitta en skruv också?
 
  • Svartvit bild, under bordssida, synlig skruv och mönstrad tapet, markerade områden med ringar och linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Ska du ha den som hatthylla för ytterkläder i entrén? Då handlar det om stora vikter när många hänger upp sina jackor/kappor. Krävs ett par långa kraftiga skruvar genom vardera konsol och rejäla pluggar i väggen. Med förborra menas att man först förborrar hål för dessa långa skruvar genom träkonsolerna. Sedan på ovansidan av hyllan så behöver man förankra hyllan mot väggen med minst 2 vinkeljärn som t.ex. dessa: [länk] Annars blir vridmomentet alldeles för stort på de långa skruvarna. Pluggarna för de långa skruvarna bör vara likande dessa eller längre: [länk]
Jag ska inte ha den som hatthylla utan till förvaring, så den måste klara en del vikt. Tack för bra förklaring. :D
 
Esther_R Esther_R skrev:
Här borde det sitta en skruv också?
Jo.

Och den där lilla vinkeln i bakkant skulle jag satt på ovansidan (inte som i bilden) givet att man inte kan se ovansidan om man är normallång när den sitter uppe.
 
  • Gilla
Larsfixare och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Esther_R Esther_R skrev:
Ok, tack för den informationen. Skruvarna behöver även gå igenom hela pluggen och ut på andra sidan en bra bit eller?
Om skruven kan gå igenom hela pluggen får den bäst fästförmåga.

Lägger upp en exempelbild på en påse elfaplugg jag har liggandes, och hur den medföljande skruven på 60mm ej skulle kunna fästa en 45mm regel på väggen, eftersom den knappt når in.

Den längre skruven är 100mm. Förpackning med väggfästen, anvisning, skruvar och pluggar på träyta, måttband, skrivelse "Betong".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om skruven kan gå igenom hela pluggen får den bäst fästförmåga.

Lägger upp en exempelbild på en påse elfaplugg jag har liggandes, och hur den medföljande skruven på 60mm ej skulle kunna fästa en 45mm regel på väggen, eftersom den knappt når in.

Den längre skruven är 100mm.[bild]
Tack vad gullig du är, ser vad du menar! :D <3
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.