Jag har en rätt begränsad arbetsyta där jag skulle vilja få in en MFT-lösning till sänksåg samt fastspänning.
Jag har funderat över några olika alternativ, men jag vet inte vad som är mest praktiskt.

Har tyvärr ingen fräs, så jag kan inte göra egna fina hål. Och att borra en hel bänkskiva låter...inte optimalt.

Så här ser det ut nu på ett ungefär (sitter hyllor och annat ovanför hyllplanet, med systainers under).
Schematisk skiss av en arbetsyta med måttangivelser och placering av såg samt varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har funderat på de här alternativen:
1. Ett klaffbord gjort av en köpt MFT-hålskiva. Vet inte hur konstruktionen skulle se ut dock.
Skiss av arbetsyta med markerad plats för klaffbord av MFT-hålskiva, hyllor och varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Dela upp arbetsbänken i två delar. En köpt hålskiva som kapas till rätt mått, och en vanlig mdf.
Blir kanske rätt begränsande när man arbetar? Men man får gott om svängrum.
Skiss av arbetsyta med kapad MFT-hålskiva, vanlig MDF, samt kap/geringssåg och varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Bita i det sura äpplet och köpa ett MFT/3 som får plockas fram vid användning.
Blir ju flexiblare, men även mycket dyrare. Samt lite segt att alltid fälla upp/ihop.
Skiss av arbetsyta med måttangivelser, indikerat utrymme för ett MFT/3-bord och position för varmvattenberedare och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tycker ni är bäst rent praktiskt? Pris/prestanda?
Snickrar ju inte hela dagarna, utan mest hemmafix.
 
Ska du använda sänksågen mycket på MFT så är det nästan tvunget att ha ett djupt bord, skenan tar ju en del plats.
Det "kräver" dessutom att det står en bit ut från vägg.
Jag vill också gärna ha ett MFT/3 men det kommer inte gratis...!
 
  • Gilla
degas
  • Laddar…
tullemannen skrev:
Ska du använda sänksågen mycket på MFT så är det nästan tvunget att ha ett djupt bord, skenan tar ju en del plats.
Det "kräver" dessutom att det står en bit ut från vägg.
Jag vill också gärna ha ett MFT/3 men det kommer inte gratis...!
Ja, det vet jag ju innerst inne. :D
Hade hoppats komma undan enkelt och billigt, men det är väl bara att hosta upp kosingen.
 
degas skrev:
Ja, det vet jag ju innerst inne. :D
Hade hoppats komma undan enkelt och billigt, men det är väl bara att hosta upp kosingen.
Om jag tolkar dig rätt är det ett MFT-bord som du kan stuva undan som du behöver? Om det är det primära så finns många sätt att bygga stadiga ihopfällbara undereden/arbetsbänkar. Utan att kunna så mycket om MFT-bord från Festool så är väl en huvudpoäng dess mobilitet snarare än stabilitet och pris.
 
  • Gilla
degas och 1 till
  • Laddar…
nanowire skrev:
Om jag tolkar dig rätt är det ett MFT-bord som du kan stuva undan som du behöver? Om det är det primära så finns många sätt att bygga stadiga ihopfällbara undereden/arbetsbänkar. Utan att kunna så mycket om MFT-bord från Festool så är väl en huvudpoäng dess mobilitet snarare än stabilitet och pris.
Ja, precis. Det är ju egentlihen ett sågbord med hål som är av intresse. Fördelen med MFT är ju också att det bara blir 18 cm hopfällt.

Om du har några tips på en konstruktion, är jag idel öra . :)
 
Det beror väl mycket på hur stort det ska vara och om du ska bygga av trä, metall lr en blandning? Enkelt, snabbt och stabilt kan nog vara en utmaning. Gissar dock att den omfattande Festool-communityn redan har lösningar på detta om du kollar youtube och deras forum?
Gissar också att om du börjar med att bestämma dig för vilka grundförutsättningar du har och lägger upp skisser här så kommer många gladeligen att ha ideer och synpunkter på det ska gå att lösa på bästa sätt 😊
 
  • Gilla
degas
  • Laddar…
Ja, en undran är ju hur litet det kan vara, och ändå vara funktionellt?
Skulle kanske kunna göra dn mindre rullbar "sågö" i så fall.
 
Kolla YouTube (y)
 
Ja, får väl göra det.
Men det slutar väl med att man får försöka förklara för frun att 6000:- inte är så dyrt egentligen för ett rangligt bord med hål i... :D
 
Jag har ganska trångt och jobbar ömsom ute som inne valde därför att att skaffa två sådana här och på dem en skiva jag fräst själv. Lätt att flytta och stuva undan.
 
degas skrev:
Ja, får väl göra det.
Men det slutar väl med att man får försöka förklara för frun att 6000:- inte är så dyrt egentligen för ett rangligt bord med hål i... :D
Spara den förklaringen tills den verkligen behövs. För de slantarna kan du ju få en del annat skojigt ;)
 
  • Gilla
degas
  • Laddar…
ceson skrev:
Jag har ganska trångt och jobbar ömsom ute som inne valde därför att att skaffa två sådana här och på dem en skiva jag fräst själv. Lätt att flytta och stuva undan.
Det är ju helt klart ett alternativ. Glider inte skivan runt på bockarna då?

nanowire skrev:
Spara den förklaringen tills den verkligen behövs. För de slantarna kan du ju få en del annat skojigt ;)
Helt sant! :)
 
Jag upplever det som förvånansvärt stabilt, det enda jag gjort är att jag satt rörisolering på överliggarna skivan vilar på. Nackdelen med detta system är ju att när jag skall använda hålen är ju ibland bocken i vägen men då är det ju bara att flytta den.
 
  • Gilla
degas
  • Laddar…
ceson skrev:
Jag upplever det som förvånansvärt stabilt, det enda jag gjort är att jag satt rörisolering på överliggarna skivan vilar på. Nackdelen med detta system är ju att när jag skall använda hålen är ju ibland bocken i vägen men då är det ju bara att flytta den.
Fint. Det låter som ett rätt bra alternativ :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.