Hej!
Efter att ha läst mycket bra saker här på forumet en längre tid är det nu dags att göra mitt första egna inlägg i hopp om att få lite expertishjälp ;)

Jag är nämligen i kast med att renovera ett litet duschrum på 1,5x1,5 m. Det jag ställer mig frågandes till är hur jag ska gå vidare innan jag lägger på tätskikt. Jag har tre olika typer av väggar i detta lilla rum och funderar om jag bara kan lägga våtrumsskiva (typ humidboard) på alla väggar och sedan våtrumssystem ovanpå detta?

I träväggen är det väl lätt att skruva fast en sådan våtrumsskiva men hur gör jag i de andra väggarna som är i betong samt troligtvis nån form av puts på träullsskiva (hus byggt '47). Bifogar bild för att förtydliga. Tips på vad som är bäst att göra? Måste man ha flera lager våtrumsskiva? Dessutom är betong och putsväggarna fortfarande klädda med vävtapet som sitter som berget.. måste denna bort?
bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla tips o idéer mottages tacksamt!
 
Först och främst. Vad ska du ha för ytskikt? Klinkers? Plastmatta?
 
Ursäkta, Kakel/klinkers!
 
Våtrumskivor runt om. Limma och skruva.
 
Snabbt svar! Vet du om man kan man limma skivorna direkt på den gamla vävtapeten isf? Och vad för typ av lim skulle detta vara? Lim eller spackel/puts?
 
Om väven sitter så går det bra men det får du kolla vad tillverkaren av skivan säger. Är olika på olika märken.
 
jag skulle nog ta bort väven (eller så mycket som går) och se till att putsen sitter bra, sen limma skivor med antingen fix eller S48
 
De rum jag har rivit och renoverar så har väven suttit något fruktansvärt fast, jag hade personligen inte gett mig på att försöka ta bort den. Mycket jobb för, ja ingenting egentligen.
 
Tack för feedbacken!
Skulle S48 då eventuellt fästa på vävtapeten o sen på en typ "humidboard"? Antar att man måste prima skivan på baksidan först då? Det är riktigt jä***gt o få bort tapeten så det hade varit skönt o skippa det.. o putsen under sitter ju också bra. Och finns det förresten några regler som säger att man behöver dubbla lager gips, annat än norgips egna rekomendationer?
 
Lite mycket olika idéer här! Vad för pos skulle våtrumsskiva tillföra på betong el puts?!

Vad man kanske behöver utesluta är att det inte finns sandspackel under väven då det är lite obra. I grund och botten ska väven bort, men får sitta kvar om det är för jäkligt att få bort den.

Så här säger BBV

"Befintliga ytskikt i form av asfaltprodukter, plastmattor, våtrumstapeter, lim eller målningsbehandlingar inklusive väv och liknande, ska avlägsnas.
På golv- och/eller väggytor där befintligt ytskikt inte helt kan avlägsnas utan stora svårigheter, kan montering dock utföras sedan det kontrollerats och, efter samråd med beställaren och tätskiktstillverkaren, bedömts vara lämpligt att utgöra underlag för nytt tätskiktssystem. Applicering på befintligt ytskikt är ett avsteg från grundregeln och ska note- ras i Kvalitetsdokumentet BBV, Bilaga A"
 
Att sätta skivor på betongen och putsen är för att slippa ta bort det gamla ytskiktet vilket tar betydligt mer tid än att sätta upp nya skivor.
 
precis som huggan säger tänker jag att det underlättar lite att bara smacka upp en våtrumsskiva.. Slipper jämna till ev skavanker och slita med att få bort den hårt sittande vävtapeten.

wedin skrev:
Vad man kanske behöver utesluta är att det inte finns sandspackel under väven då det är lite obra. I grund och botten ska väven bort, men får sitta kvar om det är för jäkligt att få bort den."
Hur vet jag om det är sandspackel? Ena innerväggen jag rev ner satt det vävtapet, o sen nån puts blandat med nån form av vass på ståltråd. Den var relativt lätt att ta bort men på ytterväggen är den nog någon annan puts som sitter betydligt bättre... Det är lite därför jag blir osäker o tänker att det underlättar samt blir lite säkrare att sätta upp en våtrumsskiva. Tänker jag fel? O kan jag på nåt smidigt sätt ta reda på vad det är för typ av puts/spackel på väggarna?
 
Det enda du inte fått svar på är hur du ska fästa den ordentligt i betongväggen. Hos mig körde jag med lim och sen en drös spikpluggar. Tycker oftast inte att skivan fäster jämnt över hela väggen om man inte lägger tryck på den under torktiden. Därav är det smidigt med ett gäng spikpluggar. Går hur fort som helst med en borrhammare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.