Bygger oss en maskinhall och har gjutit plattan förra hösten, så till sommaren blir det dags för resning av stomme. Tänkte att jag går igenom lite här hur jag hade tänkt och funderat, så får ni komma med förslag och synpunkter om det är bra eller dåligt. Om vi börjar med utformningen så är plattan 12mx9.6m, och takstolar kommar att sättas med 12m spännvidd. Varför är för att slippa få snöras framför portarna som kommer att vara på 12m väggen (enda sättet då jag har byggnader på höger och vänster sida) Se bild för layout:
Maskinhall layout.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänker mig någon slags spolkant, och har då funderingar på att mura upp med lecablock som sedan syllen kommer stå på. Någon annan ide som är fuktsäker som gör att jag slipper leca-biten?
Vägg hade jag tänkt så här:
Vägg.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hamnar kondensplasten mellan plåt och 45-regel, eller mellan 145 och 45 regel?
Sylltätning, behövs det mellan leca och betongplatta, eller räcker det mellan leca och syll?

Vi börjar så annars blir det för mycket at läsa :)
 
Sylltätning/syllisolering endast under träregeln (syllen).

Plasten mellan reglarna för att slipa håltagning i den i onödan.

Spikregel till fasaden minst 34 mm, dock ska du ha en vertikal läkt också på minst 10 mm för att vattnet ska kunna rinna bakom spikregeln optimalt.
 
Du har inte övervägt att sätta takrasskydd istället? Det känns som att det där kommer bli lite knepigt rent utseendemässigt. Fördelen är väl att du slipper belasta väggen som till största delen består av portar. Å andra sidan så kan du ju enkelt förlänga bygget med 12m bredd om du skulle kunna köpa loss marken bakom och har valt 12m takstolar. ;) Det känns dock som att proportionerna blir som lite tokig. Takstolarna kommer ju bli typ 13m (med 50cm utstick per sida).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.