Fick stopp i valoppet i fredags och efter många timmars försök att gå upp stoppet var det bara att ge upp. Eftersom kommunen inte har en spolbrunn vid vägen så var vi tvungen att spola inifrån huset, detta gick dock inget vidare och spol killen gav till slut upp. Så nu har jag grävt upp tomten och skall passa på att byta ut huvudstammen som är av cement fram till vägen.

Har ritat en liten bild tänkt från sidan samt en bild på sidoförskjutningen som blir mellan den nytänkta rördragningen av ett avlopp från en toa på övervåningen av huset. Den ledningen gör idag ett virvar inne i huset med flera 90 graders böjar. eftersom röret från övervåningen går rakt ner längs ytterväggen och slutar under trossbotten har jag nu grävt mig in under huset och kopplat på några böjar, 15 grader innåt huset för att passera kantbalken, sen har jag en rör bit och två 30 graders böjar efter varandra för att skapa en mjuk böj, så nu lutar röret vidare neråt med 45 graders lutning. Ca 50cm från väggen ligger avlopps stammen parallelt med hus kroppen från en nyare tillbyggnad, den är av pvc / PP och går ihop med den gamla cement stammen i ett y, i detta y racklar det idag, där av ombyggnationen av avloppet.

Jag hade nu tänkt sticka på detta befintliga pvc rör med ett grenrör 45 grader samt en 45 grader vinkel enligt bilden. började dock fundera om jag inte skulle ta och klämma dit ett till y, markerat grönt på bilden för att kunna spola denna bit, har dock en spol brunn på övervånningen rakt upp från 110 röret som går upp, så detta kanske är överkurs.. har tänkt sätta en egen spol brunn enligt bilden strax efter y:et. kommunen sätter väl en vid vägen också när de kommer imorgon.
 
  • Avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillägg, kanske onödigt med spolbrunnen eftersom kommunens blir ca 3-4 meter bort och med den borde det ju gå att spola den befinltliga ledningen, då kanske det är bättre att satsa på gör den grön markerade istället för detta del går ju ej att spola från kommunens brunn....
 
Staffans2000
Jag förstår inte riktigt vad du menar!

Men! Om du visualiserar att du är en stor skit, som glider ner för en vattenrutschbana = avloppsröret så kan du själv räkna ut hur din rördragning skall utföras.

Grundförutsättningen för en profetionell installation är enkel.
Sålunda:Inga 90gr.horisontella vinklar. Minimifall, en procent. Maximifall, från en procent och upp. Bry dig inte om de som snackar om att det kan luta för mycket.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.