Håller på med ny panel på ett hus jag har, byggt -40-50 talet kanske.

Har liggandes reglar som råsponten ligger på, den går alltså från nock till takfot inte från sida till sida, reglarna sticker ut vid gaveln som jag nu panelar om och det ställer till problem för mig...
Jag har provat mig fram och fick till det dugligt bra, men det tog för lång tid.
Så tips sökes om hur jag snabbar på jobbet

Närbild på träpanel och ljus snedställd överdel på ett hus. Färgen är avskavd på vissa ställen, och spikhuvuden syns på panelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träregel med gamla avskavda färgrester mot en vägg beklädd med svart tjärpapp under renovering av ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla tips mottages tacksamt, jobbar på byggställning så det blir mycket upp och ner.

All panel är olika i bredd, 120 145 170 195

Mot taket blir det en täckbräda

Jag ska naturligtvis skrapa och måla 😄

Bild från backen

Byggställning på plats vid en husvägg under fasadrenovering. Ny träpanel i olika bredder monteras, och råsponten ses utstickande vid taknocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klipp till kartongremsor som du tejpar ihop så de följer konturen av regeln så får du ihop en mall.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
C
Kanske lite stora mått för den metoden, men annars har du också klassikern att hålla brädan mot konturen och sedan med hjälp av en lagom lång distans överföra konturen till ett pennstreck på brädan.
T.ex. att klämma pennan mot en tumstock som dras längs konturen.
Med lite snits är det en väldigt snabb och enkel metod.
 
Smygvinkel och tumstock
 
Vad jag kan förstå så är alla vinklar 90° i förhållande till taket?
Blir nog en 4.2m bräda dom längst så blir lite svårt att själv hålla brädan rätt och rita av.

Funderade på en mall kanske 0.5m bred där man gör urtaget för regeln, såg bort så det bara är några små bitar som man stöter mot taket, resten ligger 10mm under, sen några slitsar där man kan markera var brädan börjar och slutar.

Nåt åt det här hållet, skulle det funka?

En handritad skiss av en mall för träarbete som markerar viktiga punkter för en bräda, med en linje markerad som "tak".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Urtaget i skivan är ganska precis som regeln
Sen får man tejpa ovanför slitsarna så man inte får massa streck överallt

Vet inte alls... Helt kass på att tänka ut sånt här 😄
 
Gjort en mall få se om det funkar 🙂

En träbit används som mall på ett byggbord med mått markerade, omgiven av verktyg inklusive ett vattenpass och en såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Inte helt bra men är säker på att sista kommer sitta som en smäck

Närbild på en trälåda med en gulmålad yta och en bit som inte är perfekt justerad. Skruvhål synligt på vänster sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Hej. Innan du spikar fast panelbrädan så tar du den som mall till nästa bräda.
Takvinkeln har du, så endast urtagets bredd behöver du mäta, sen har du nästa automatiskt, som du inte får glömma att ha som mall till nästa panel innan du spikar fast den, osv.
/W
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag brukar hänga dit brädan med en spik så att den är på sin plats men för lågt med ändan mot avväxlingen. Sedan för jag över mått och form med vattenpass, smygvinkel och vinkel. Tar loss brädan och sågar litet på knappare sidan. Provar och finjusterar det sista med yxan.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.