Jag är på gång att beställa nya PVC-förnster (aluplast Ideal 6000) som skall ersätta gamla träfönster från 70-talet. Huset är av mexitegelbeklädd trästommer (byggt på 30-talet med nytt skal på 70-talet).

Jag kommer inte riktigt fram till vika mått jag skall beställa?

De gamla fönsterna är ca 1cm bredare än hålen i mexitegelfasaden (0,5cm på varje sida). Då PVC-fönster i allmänhet har en bredare profil än ett träfönster kommer det betyda att fönsterytan blir mindre än tidigare om jag byter till PVC-fönster med samma storlek som de befintliga fönstren. För att kompensera för detta är min tanke att beställa nya fönster som är ett par cm större runt om och helt enkelt såga ett större hål i trästommen. Är det någon som har gjort något liknande?

Profilen (karmen) sett utifrån är 80mm bred. Gissar att "L-plåten" behöver ca 3cm samt yterligare 3cm från plåten till karmens innerkant. Det ger 2cm kvar som skulle kunna ligga bakom mexiteglet. Detta innbebär att de fönstren som jag beställer kan vara 4cm (2cm på varje sida) bredare än de gamla fönsterna.

Någon som kan, är jag rätt ute?
 
Det är inte intressant vad du har för mått mellan teglet.
Plocka bort invändiga foder på ett fönster så ser du hur stora fönster du skall ha.
Såga upp för större fönster i trästommen skall du inte ens fundera på.
 
verktygsgurun skrev:
Det är inte intressant vad du har för mått mellan teglet.
Plocka bort invändiga foder på ett fönster så ser du hur stora fönster du skall ha.
Såga upp för större fönster i trästommen skall du inte ens fundera på.
Tack för svaret. Nyfiken, varför bör man inte göra det?
 
En stor puck har väl handla med kostnaden?, räkna själv ut vad kostnaden stiger per fönster för såga upp.
 
Nu läste jag tråden igen och såg att ditt hus var från 30-talet...då har du förmodligen "plankeväggar" och att såga upp lite är genomförbart men tycker ändå att du skall släppa den tanken.
Köp fönster med mer glasyta än de fönster du tänkt från början.
 
Ja just det. Det borde gå med med ett stort mer jobb för att få 2cm extra runt om på 10 fönster. Dock är man ju lite envis så det kanske blir det på två fönster i köket i alla fall där vi har fin utsikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.