Hej.

Vi köpte vårt hem för ca 1.5 år sedan och hade då en otroligt ful trädgård som i princip var en stor lerpöl.

Senaste året har jag byggt trädäck, altan, staket, marksten och ett förråd samt fixat till gräset( nu ser det lite slitet ut)

Nu försöker vi få till den där mysiga lummiga trädgårdskänslan men vet inte riktigt vart vi ska börja.
Så jag behöver era tips och råd..

Vi vill gärna hålla oss till material i betong, corten och svart trä. Samt endast städesgröna växter.

Hur ska jag tänka med rabatter och vart ska de placeras tycker ni?

ska jag ha mer sten någonstans?

framför förrådet har jag tillfälligt lagt en trallgång ( ligger marksten i gräset under) men blev kladdigt nu.

vi har en stor kaninbur som antagligen kommer stå kvar.

Bifogar bilder på hur det ser ut idag.

Tack för alla tips!
 
  • Renoverad trädgård med trädäck, staket och grönt gräs framför ett tvåvåningshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med grönt gräs, trästaket, en uppstickande trädstam, betongplattor och planteringslådor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med nybyggt trädäck och staket, leksaker på verandan och gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad trädgård med trädäck, altan och staket i trä, förråd och några krukväxter på en regnig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad trädgård med trädäck, gräsplätt, staket och förvaring under altan i blött väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nattbild av en hemträdgård med trädäck, staket, belysning och gräsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvällsbild av en nyligen renoverad trädgård med upplysta trädäck, staket, förråd och gräsplätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nattbild på nyligen anlagd trädgård med träaltan, staket och gröna växter i krukor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag tycker att det är svårt (kanske omöjligt) att få till en lummig känsla om man ska hålla sig till idegran, tuja, barrväxter och lite till. För att det ska kännas lummigt tycker jag att det behövs mer vildväxande buskar av olika storlek, rabatter med större perenner osv. medan de växter jag räknade upp ger ett stelt intryck.

Tycker du att det känns lummigt kring sittplatsen sommartid?
Där är det ju någon sorts plantering mot gräsmattan vilket i alla fall brukar ge ett mer ombonad intryck pga. rumskänslan. Men det är svårt att få några större växter att trivas i en så smal och grund "rabatt" utan mycket jobb.

På samma sätt en avgränsning längs gången upp till huset men där kan man ju gärna variera höjden så att det är högre buske/buskar närmast staketet så att man just där inte ser så mycket av trädgården utan blir lite överraskad när det sen blir lägre med t.ex. blommande perenner. Det minskar också insynen från dem som går förbi.
 
Det enklaste är nog att sätta klängväxter på spaljén för att få en grön bakgrund. Välj några olika varianter för att inte få en grön mur runt den delen av trädgården.
Nu när du på sikt har dolt de idag dominerande hårda materialen så kan du placera ut övriga växter, det kan t o m se lummigt ut med mestadels barrväxtet om de bara bryts upp "i förgrunden" av något med vanliga löv.
 
Jag hade tagit bort den långsmala svarta krukan och gjort en rejälare rabatt nedanför istället. Gärna i båge mot staketet, då kan den lilla busken och trädet också ingå i rabatten.
Ni kan blanda vintergröna växter med perenner om ni vill ha något som är grönt på vinter. Men precis som BirgitS säger så blir det inte lummigt med bara barrväxter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.