Vi håller på att köpa ett torp, som har en mindre gjutjärnskamin i kammaren och en öppen häll + fin bakugn i köket.(se bild)

Vi gjorde en brandskyddskontroll och tyvärr blev inte skorstenen godkänd(den läkte rök både här o där). Nu funderar vi på vilka alternativ vi har för att åtgärda detta. Vi vill helst bevara alla eldstäder som de är, och slippa sätta in någon kassett.

Sotaren rekomenderade "rör" men då måste vi väl göra just de, sätta in någon typ av kassett? och skulle de då gå att använda bakugnen(vars rök går ut genom ett hål, och rakt upp under kupan)

Alt är väl glidgjutning, men sotaren sa att de skulle bli svårt i vår skorsten eftersom "kanalen har förgrening i sig. Muraren måste ta hål på skorstensmuren på flera ställen"

Vi vill som sagt väldigt gärna kunna använda bakugnen.

har ni några idéer? lösningar? eller tillägg om hur allt hänger ihop som vi inte riktigt fått grepp om.

Tack på förhand!

Gammal vitmålad bakugn i kök med öppen spis, vedkorg, kopparpanna och vattenkittel, behöver repareras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En mindre gjutjärnskamin i ett hörn bredvid en säng med rosa överkast och en bokhylla full med böcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"Rör" innebär att man drar ett flexibelt metallrör inuti den befintliga rökgången. Det är en utmärkt åtgärd för gamla murstockar och begränsar inte på något sätt vad man kan ansluta till röret.
 
Det är fel att säga generellt att rör är en utmärkt åtgärd för gamla murstockar. Att sätta in ett rör innebär att man kan få stora problem med draget då rörets diameter är mycket mindre än kanalen. Det innebär också att murstocken inte värms upp längre.
 
Det är fel att säga generellt att rör är en utmärkt åtgärd för gamla murstockar. Att sätta in ett rör innebär att man kan få stora problem med draget då rörets diameter är mycket mindre än kanalen. Det innebär också att murstocken inte värms upp längre.
Det är klart att det inte alltid är en helt okomplicerad åtgärd att dra in ett rör i en befintlig murad kanal, men brandsäkerheten blir garanterat bättre. Jag delar inte heller övriga invändningar. Draget bestäms i första hand av tryckskillnaden mellan eldstaden och skorstenens överkant, inte rördiametern. Inte heller är det korrekt att säga att murstocken inte värms upp. Jag har själv 12 års erfarenhet av att elda i en braskamin som är ansluten till en murstock med insatsrör. På övervåningen, där murstocken är exponerad, blir murstocken mycket varm. Tack vare teglets höga värmekapacitet stannar värmen dessutom kvar länge.
 
Och jag har helt andra erfarenheter. Vi har en vedspis där draget är så dåligt att den knappt går att använda längre pga att vi blev lurade att installera insatsrör (det var bra drag innan). Enda alternativet om ni vill kunna elda i spisen, sa han som fixade skorstenen. På senare tid har jag hittat en kille som kan glidgjuta kanalerna - visst, det kräver att man öppnar murstocken på några ställen, men det går!

Utrymmet mellan insatsrör och murstock brukar isoleras med vermikulit som är ett material med väldigt bra isoleringsförmåga. Ni kanske hoppade över det momentet eller isolerade med något annat?

Sedan har vi ju den rent byggnadsvårdsmässiga aspekten. Där är definitivt glidgjutning att föredra.
 
Det är alltid intressant med olika erfarenheter. Nej, vi har ingen isolering. Då hade det ju varit poänglöst med en braskamin Sedan förstår jag det teoretiska resonemanget att en bättre isolerad kanal ska leda till högre temperatur och därför bättre drag. Jag tror dock att teglet räcker ganska långt som isolering i det fallet. Insatsrör var nödvändigt i vårt fall för att få anläggningen godkänd. Röret startar dessutom i en gammal kanal och går sedan över i en annan.

Som alltid när jag blir osäker på äldre byggteknik tittar jag i min handbok Bygg från 60-talet. Där står att lämplig kanalarea för t.ex. en vedspis är 150 cm2. Vid en cirkulär kanal med slät inneryta räcker det dock med 120 cm2 (motsvarar en innerradie på 6 cm). Sedan gäller det ju att få tillräcklig höjd på skorstenen. Draget i vår braskamin förbättrades rejält när vi satte in en rostfri förlängning av den aktuella rökkanalen på ca 1 meter över skorstenen.
 
Tack för alla svar, intressanta tankar.

De vi funderar mest på är dock ifall de går att koppla ett rör direkt mot kupan, alltså så att man kan forstätta använda bakugnen och den öppna hällen, eller om man måste "stänga in elden" i något för att koppla rör till, som tex kamin eller kassett? Hänger ni med? Nån som vet eller har erfarenhet :)
 
Ni kan mura in en vedspis av äldre modell i hällen under kupan. Kan bli både snyggt och funktionellt. Från den drar ni oisolerade rör ända upp och har löst problemet. Kan förstås inte längre ha ett bål i köket. Men det blir mindre intressant. Skönt att kunna laga mat utan trefot.
Se till att få med en vattenvärmare. Guld värt i ett hus utan bekvämligheter.
Mvh Findus
 
Förr anslöt man ofta många eldstäder till en grov gemensam kanal. Kanalen kunde vara upp till en och en halv sten i kvadrat (nästan 40x40 cm) i invändigt mått. Ibland fanns det liggare (vågräta kanaler) som var ett par meter långa och bars upp av trävirke. Ibland kan skorstenen vara murad lutande mot ett par battingar för att få skorstenen så nära nocken som möjligt. Det var nämligen alltid problem med takgenomföringen i pärttak och brädtak och nävertak och ett sätt att minska vattenläckorna var att ha skorstenen så högt upp i takfallet som möjligt.

Det värsta jag personligen har sett var en gammal liggare där det vara bara en kvartsten (tegelsten på flatan) mellan det bärande trävirket och insidan på rökkanalen. Ett rent underverk att elden inte hade kommit lös. En halvsten (bredden av en tegelsten) mellan rökkanal och trä var vanligare.
I allmänhet är liggare och lutande mutrstockar fruktansvärt sönderspruckna eftersom timran sättnar och rör sig med åren

De här konstruktionerna ledde naturligtvis till många bränder. Därför kom nya bestämmelser om en sten (längden av en tegelsten eller bredden av två) mellan rökkanal och trävirke. Därför kom bestämmelser om att murade rökkanaler inte får bäras av trävirke.
Sedan i något skede fick nyhjälplösa beslutrsfattare skiten i byxorna så fort de såg en eld och började göra bestämmelserna allt strängare ibland utan att veta exakt vad de höll på med.
En murare som kan sitt yrke vet vilka av de moderna bestämmelserna som man måste uppfylla till punkt och pricka för sig egen överlevnads skull och i vilka fall man kan kompromissa i och med att muren och eldstäderna är från före bestämmelsernas tid och därför inte omfattas av bestämmelserna.
Därför tycker jag inte om såna där generaliseringar att man absolut måste följa allt eller att man kan strunta i även det mest elementära brandskyddet.

Fortsättning följer
 
Fortsättning:

I det där fallet tycker jag att ni inte behöver avskräckas från köp på grund av skorstenens skick.
Går det att sätta in rör så går det. Annars är det inte hela världen att plocka med skorstenen till mellantaket och mura om därifrån och uppåt. Förr var den mer eller mindre normalt underhåll att mura om skorstenen en gång vart hundrade år eller så.
Om bakugnen är skadad går den sannolikt att reparera med tegel och lerbruk.
Gamla skorstenar och eldstäder är vanligen murade med lerbruk upp till strax under vattentaket och eftersom det inte finns rörelsefogar som kan ta upp värmeutvidgningen i olika delar är det sannolikt värt att använda lerbruk. Lerbruket är nämligen mycket elastiskt och kan ta upp rörelserrna utan att skadas.

Annars så tycker jag Findus förslag är vettigt. Förr ville de ha öppen spis för att få litet ljus i bostaden. Nu har vi billigt och bra ljus som kommer i koppartråd till varje gård så då är det bättre att sätta in en vedspis där man kan steka och koka utan att få aska i maten och utan att behöva använda trefot. En vedspis ger också mycket mer värme i förhållande till vedkonsumtionen än en öppen spis. Här i trakten finns det gamla öppna spisar med cirkulationskanaler och de ger hyfsad värme men er öppna spis har uppenbarligen bara rakt rör och då far all värme ut genom skorstenen.
Det borde gå att koppla en vedspis så att dess rör mybnnar ut ovanför spjället så kan ni använda bakugnen endå. Vedspisen skall stå till höger så att utrymmet under ugnsluckan är fritt för dit rakar man ju ut glöden ur bakugnen.

Lycka till!
 
  • Gilla
tjockhult och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.