Hej på er!
Vi ska ha en rund pool nersängt i altan golvet på ca 2m i diameter och ett djup på 1,2m.
Någon här som vet vad vi kan köpa för pool och hur vi gör med grunden till den?
Kommer att ha et trall golv på plintar som altan.
Har funderat lite på en badtunna utan eldnings aggregat för som uppvärmning har vi tänkt solfångare,
Någon som har lite erfarenhet av detta projekt?
Mvh
 
Inga erfarenheter men lite tankar..

Marknaden för så små pooler/spa anläggningar är välldigt små. Så utbudet är nog inte så stort.
men en badtunna verkar väll ganska smart tycker jag. Dock till badtunnor så ska man byta vatten ofta, helst efter varje bad. Efter som det i stort sätt aldrig finns något reningsverk. Ju mindre vattenvolym ni har desto fortare blir det skitigt & desto mera jobb blir det. Se till att ni har ett lock över poolen så spar ni på kloret.

Många badtunnor är nu mera gjutna i Cellplast invändigt, igentligen borde ju denna "insatts" kanske räcka för er? Den lär ju behöva ha något form av stöd men det borde man ju kunna bygga av något billigare änn en riktig "badtunna".

Fixar ni dessutom ett reningsverk så har ni en "pool" som inte kräver så mycket underhåll.

Uppvärmingen skulle jag nog vänta lite med, ta det sist. Det är en sådan liten vattenvolym så solen & värmen i luften skulle värma den poolen ganska snabbt. Fast det är väll klart att ni får det ju inte varmare änn luft tempen (för utom på kvällen då). Vill ni ha det varmare änn tempen i luften så är solfångare ett bra alternativ tex höst eller vår.
 
Tack för tipset men vi vill ha ett reningsverk till den för jag har inte tänkt byta vatten i den efter varje gång.
Kan tänka mig en diameter på max 2,5m. Borde väl finnas?
Mvh
 
Minsta poolen som jag tror jag har sett är 3,6 meter.. Och då är det en ovanjords pool (brukar gå bra att gräva ner).

Pooler under i allfall 3,5 meter är nog svåra att få tag i. Sen kan man väll beställa en "custum made" men vad kostar inte det då?
 
Kan man köpa en badtunna i plast/aluminium utan uppvärmning och sedan köpa till reningsverk m,m själv?
Får tyvärr inte plats med en 3,5 meters.
 
Det som slår mig är att symmetrin verkar lite off på en pool som är 2m i diameter men hela 1.2m djup. Vi håller i skrivande stund på att bygga ett däck där vi sänker ner ett spa som är 196x80cm. Eftersom 2m är för litet för att ha en motströmsanläggning så är ju simmning uteslutet, därför torde ett sittdjup räcka på poolen.

Personligen skulle jag nog satsa på en polytunna eller någon annan plastad badtunna.
 
Hur ligger en plastad badtunna prismässigt?
 
Ingen som läser här på sommaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.